שתף קטע נבחר

סרטן עור בישראל: עלייה של 24% בתחלואה

עלייה מדאיגה של 24% בתחלואת סרטן העור בין השנים 2001-2003 ל-2005-2006. בכל שנה נוספים 1,200 מקרים חדשים של המחלה, רובם ילידי ישראל. ישראל גם שומרת על המקום השלישי בסרטן עור אחרי אוסטרליה וניו-זילנד. נתונים חדשים לרגל שבוע המודעות לסרטן העור בישראל

ישראל ממשיכה לתפוס מקום מכובד בתחלואת סרטן העור: לרגל שבוע המודעות פורסמו היום (ד') הנתונים הקשים לפיהם ממשיך שיעור התחלואה במגמת העלייה, כשמדי שנה לוקים יותר מ- 1,200 ישראלים במחלה.

 

מלנומה ממאירה של העור היא מחלה משמעותית הכרוכה בתמותה. על פי נתונים בינלאומיים, ניצבת ישראל ולא בגאווה במקום שלישי בעולם בשיעור התחלואה במלנומה, לאחר אוסטרליה וניו זילנד.

 

גברים חולים יותר מנשים, יהודים יותר מערבים

בשנת 2005 ו-2006 אובחנו בישראל בכל שנה למעלה מ-1,200 חולים חדשים במחלה. זוהי עליה ביחס למספר המאובחנים בשנים 2001 עד 2003, אז אובחנו בממוצע כ-970 חולים מידי שנה. עד תחילת שנות האלפיים אובחנו יותר נשים כחולות, אולם מאז חל היפוך ובשנים 2005 ו-2006 גברים חולים בעשרה אחוזים יותר מאשר נשים.

 

שיעור התחלואה בסרטן העור נמוך באופן משמעותי אצל ערבים, ככל הנראה בשל הלבוש הארוך והרעלות. כך למשל, בקרב גברים יהודים שיעור התחלואה הוא 19.6 על כל 100 אלף תושבים ומנגד שיעור התחלואה אצל גברים ערבים מגיע ל- 1.29 על כל 100 אלף תושבים. שיעור התחלואה אצל נשים יהודיות מגיע ל- 14.8 לכל 100 אלף נשים, בעוד ששיעור התחלואה אצל נשים ערביות מגיע ל- 2.17 על כל 100 אלף תושבים. בסך הכל מספר החולים הערבים עמד בשנת 2006 על חמישה גברים ושמונה נשים.

 

לדברי ד"ר מיכה בר-חנא, ראש רישום הסרטן במשרד הבריאות, מצב זה מצביע על התגברות המודעות והעירנות בציבור לכל נגע עורי חדש או כזה שחלים בו שינויים, ופנייה מהירה יותר למערכת הרפואית. עוד מצביעים הנתונים על שיעורי תחלואה גבוהים במיוחד בשנים האחרונות בקרב גברים ונשים ילידי ישראל. שיעורי התחלואה הנמוכים ביותר (שישית מאלו שבילידי ישראל) נצפו אצל ילידי אסיה.

 

המיקום השכיח של הגידול - בית החזה

המיקום השכיח ביותר של גידולי מלנומה הוא עור בית החזה (27%) ולאחריו עור הגפיים העליונות והכתפיים (19%) ובדומה לו עור הגפיים התחתונות. כחמישה אחוזים מהחולים מאובחנים עם מלנומה בעור הקרקפת והעורף (בעיקר אצל גברים בעלי קרחת או מקריחים), וכשני אחוזים בעור האוזן החיצונית (האפרכסת).


יש מודעות לנזקי השיזוף, אולם התחלואה רק גדלה (צילום: פוטוס)

 

חרף הנתונים הקשים, גילה סקר טלפוני שנערך החודש באמצעות מכון המחקר Market Watch עבור האגודה למלחמה בסרטן, כי רובו המכריע של הציבור בישראל (73%) ציין כי אינם מתכוונים להשתזף הקיץ. כ-21% השיבו כי הם מתכוונים להשתזף בשעות הבטוחות לפני 10 בבוקר ואחרי ארבע אחר הצהריים. 6% השיבו כי הם מתכוונים להשתזף הרבה ובתוך זמן קצר.

 

הגורם להיווצרות המלנומה הוא קרינת השמש. הסימנים הראשונים המצביעים על סיכון גבוה למחלה הם שינוי בגוון וצבע נקודת החן החשודה ההופכת שחורה או כחולה, בעלת צורה חריגה או דימום מנקודת החן.

 

גילוי מוקדם - המפתח להחלמה

הסיכוי הטוב ביותר להחלמה מסרטן העור הוא על ידי גילוי מוקדם וכריתת נקודת החן החשודה, עוד בטרם שלחה גרורות. אם התפשט סרטן העור מעבר לגבולות העור, הוא עלול לשלוח גרורות לאיברי הגוף ולגרום למוות.

 

שבוע המודעות למניעת סרטן העור ולגילויו המוקדם יחל ביום ראשון הקרוב, במסגרתו יופעלו כ-300 תחנות בדיקה בחינם ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן ובשיתוף קופות החולים, והאיגודים הישראלים לרפואת עור ולכירורגיה פלסטית.

 

בתחנות יערכו בדיקות חינם לגילוי מוקדם של סרטן העור וכן יחולקו עלוני מידע, לכלל הציבור, ללא תלות בחברות באחת מקופות החולים. רשימת תחנות הבדיקה על פי חלוקה לאזורים, תפורסם בכל מקומוני סוף השבוע הקרוב, באתר האינטרנט של האגודה למלחמה בסרטן ובמוקד הטלמידע של האגודה למלחמה בסרטן המאויש 24 שעות ביממה 1-800-599-995.

 

כך תזהו חשד לסרטן עור

הימנעו מחשיפה לשמש בין השעות 10:00-16:00. בעל השהיה בשמש כסו את הגוף וחבשו כובע שיגן על הפנים והעורף.קרחים חשופים להתפתחות גידולים ממאירים בקרקפת, וזקוקים לכיסוי ראש בעת חשיפה לשמש. הרכיבו משקפי שמש בעלי מסנן קרינה.מרחו את העור שנותר גלוי לשמש בשכבה נדיבה של מסנן קרינה עם מקדם הגנה של 15 ומעלה.בעלי עור בהיר, שומות ונקודות חן מרובות או כאלה אצלם יש היסטוריה משפחתית של סרטן העור נמצאים בסיכון גבוה במיוחד למחלה. לאלה וגם לאחרים מומלץ לערוך בדיקה עצמית אחת לחצי שנה של העור. האגודה למלחמה בסרטן ממליצה לבדוק את הגוף מלפנים ומאחור בחדר מואר היטב.

 

חשוב להתבונן בכל שטח העור, כולל הקרקפת, בין השערות, בקפלי הגוף, בין אצבעות הידיים והרגליים. לבדיקת הקרקפת והגב יש צורך להיעזר באחרים. יש לשים לב לארבעה סימני מחשידים, המכונים "ארבעת הגימלים". אם מצאתם שומה שתיאורה מתאים לאחד הבאים, גשו מיד לרופא לבדיקה: 

  • גיאומטריה: השומה הסרטנית לרוב אינה סימטרית: חציה האחד אינו שווה לחציה השני. 
  • גבול: שומה שגבולה אינה ברור ומוגדר (כולל מיפרצים, זיגזגים, הפסקות וכו') חשוד כגידול סרטני. 
  • גוון: יש לשים לב לשומה שצבעה אינו אחיד, והיא מורכבת ממספר גוונים, כגון חום, שחור, ורוד וכחול. 
  • גודל: שומה שקוטרה עולה על 5 מילימטרים (קוטר של עיפרון) אף היא מוגדרת כחשודה ודורשת בדיקת רופא.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הגורם המרכזי לסרטן העור. שמש
צילום: ויז'ואל/פוטוס
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים