שתף קטע נבחר

נדחתה בקשת רוצחי דני כץ לניכוי שליש מהמאסר

החנינה שהעניק הנשיא פרס לשלושה מהרוצחים, עשויה הייתה לסלול את דרכם אל החופש כבר בזמן הקרוב. אולם ועדת השחרור שליד שירות בתי-הסוהר דחתה את הבקשה, בטענה שהם "מהווים סכנה לכל ילד יהודי שייקרה בדרכם" כמו ביום בו נכנסו לכלא. האב השכול: "נושמים לרווחה - אבל מה יקרה בעוד שנה?"

תפנית נוספת בפרשת רצח הנער דני כץ ז"ל: לאחר שנשיא המדינה, שמעון פרס, החליט לקצוב את עונשם של שלושה מהרוצחים ל-30 שנה, מסרבת ועדת השחרורים שליד שירות בתי-הסוהר לנכות שליש מתקופת מאסרם.     

 

את החלטתה נימקה הוועדה בכך ש"המבקשים לא נכנסו למהלכים של טיפול שיקומי", וכן ב"כפירתם בביצוע הרצח והעבירות הנוספות". פירוש הדבר, קובעת הוועדה, היא שהשלושה מצויים עדיין "באותה עמדה מסוכנת ורצחנית כפי שהיתה במועד כניסתם הראשונה לכלא". 

 

את פרקליטות המדינה ייצגו בוועדה עורכי הדין גנית כרמי-גדות, גיא אברס ודלית שרון. חברי הוועדה קראו למערכת החנינות במשרד המשפטים לבצע בדחיפות שידוד מערכות נורמטיבי בשיקול הדעת שלה ולשנות את הקריטריונים המוטעים, לדעת הוועדה, שהיא נוהגת להציג בפניה. "יש להעלות את הרף העונשי של ההמלצות המוגשות לנשיא המדינה".

 

עוד אמרו בוועדה: "בעבירת הרצח שביצעו המבקשים טבוע מניע לאומני-אידיאולוגי. מניע זה מוסיף מימד של חומרה מירבית למעשיהם ומצביע על מסוכנותם העתידית. חובתה של ועדת השחרורים לתת משקל רב למניעים לאומניים או אידיאולוגיים שעמדו ביסודה של עבירת רצח, בבואה לדון בשחרור מוקדם. לדעתנו אין לוועדה להיעתר לבקשה שכזו כאשר ברור כי המבקשים לא עיבדו את המניעים האלה בתחומיו של תהליך טיפולי עמוק. המסקנה העולה מהנסיבות היא כי המבקשים מהווים סכנה לכל ילד יהודי שייקרה בדרכם, אם ישוחררו שחרור מוקדם".

 

משה כץ, אביו של הנער, הביע שביעות רצון מההחלטה, אך הוא יודע היטב שבכך לא תם המאבק: "עכשיו אנחנו נושמים לרווחה ושמחים מאוד שהוועדה דחתה את בקשת הרוצחים, אבל מה יהיה בשנה הבאה - כשהם שוב יבקשו שחרור מוקדם?" תהה בשיחה עם ynet.

 

כץ גם תובע מהנשיא לחזור בו מקציבת עונשם של הרוצחים: "אנחנו עדיין מרגישים שזו מלחמה בטחנות רוח. תקוותנו שפרס יבין שקיבל החלטה שגויה, יסיק את המסקנות וישנה את החלטתו לקצוב את עונשם של הרוצחים הללו, כדי למנוע אפשרות שהם ישוחררו מהכלא".

 

הורשעו גם במשפט החוזר

כץ נרצח בגיל 15 בדצמבר 1983, לאחר שיצא מביתו בשכונת דניה בחיפה. גופתו נמצאה ארבעה ימים לאחר היעלמו, במערה ליד סכנין.

 

ב-1985 הרשיע בית-המשפט המחוזי בחיפה את אחמד כוזלי, סמיר

ג'נאמה, פתחי גואמה, עלי ג'נאים ועטאף סביחי בחטיפתו וברציחתו, על סמך הודאותיהם. בתום מאבק ממושך, הוחלט לערוך להם משפט חוזר, על סמך טענות לפיהן הודאותיהם נגבו באופן לא חוקי - אולם גם במשפט זה הם הורשעו. משפחתו של הנרצח עתרה לבג"ץ נגד קציבת העונש, אולם העתירה נדחתה.

 

לאחרונה הגישו השלושה בקשה לקצר את העונש בשליש בגין "התנהגות טובה". אילו התקבלה בקשתם, אפשר היה שישוחררו בזמן הקרוב. שירות בתי-הסוהר דחה כאמור את הבקשה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ברק אוסרוביץ
נשארים בכלא
ברק אוסרוביץ
צילום רפרודוקציה: אלעד גרשגורן
דני כץ ז"ל
צילום רפרודוקציה: אלעד גרשגורן
מומלצים