שתף קטע נבחר

האם ח"כים טסו בנקודות "הנוסע המתמיד"?

למרות החלטת ועדת האתיקה של הכנסת, האוסרת על ח"כים לצבור נקודות בטיסות שאינן פרטיות לחו"ל - בודקת הכנסת האם ח"כים חרגו מהנהלים. ח"כ שי חרמש, שצבר נקודות במסגרת "הנוסע המתמיד" אמר כי הורה לחברת התעופה לבטל אותן. ח"כ נתניהו נסע והחזיר את הנקודות

הכנסת בודקת - האם חברי כנסת צברו נקודות "הנוסע המתמיד" בטיסות במסגרת תפקידם והשתמשו בהן לצרכים פרטיים? ל-ynet נודע היום (ה') כי בכירים בכנסת החלו לאחרונה לבדוק את הסוגיה, במטרה לבחון האם חברי הכנסת פעלו בניגוד להנחיות של ועדת האתיקה. ככל הנראה ישנם מספר חברי כנסת שצבו לזכותם נקודות, אך טרם ברור האם הם השתמשו בהם.

 

בחודש פברואר 2007 פרסמה ועדת האתיקה של הכנסת החלטה, בנוגע לצבירת נקודות "הנוסע המתמיד" בעקבות פנייתו של ח"כ יואל חסון (קדימה) אליה. הוועדה קבעה שאסור לחבר כנסת שנוסע במסגרת תפקידו לחו"ל, לצבור נקודות. 

 

"כאשר חבר כנסת נוסע לחו"ל במימון חיצוני ולא בנסיעה פרטית, הוא נוסע במסגרת תפקידו כחבר כנסת", נכתב בהחלטת ועדת האתיקה מלפני שנה וחמישה חודשים. "בעקבות פנייתו של ח"כ חסון, ועדת האתיקה רואה להבהיר כי זיכוי חשבונו של חבר הכנסת בנקודות מועדון 'הנוסע המתמיד' בחברות תעופה כלשהן, כאשר חבר הכנסת נוסע לחו"ל שלא במימונו האישי - הינו אסור, שכן יש בכך משום קבלת טובת הנאה חומרית אסורה בעד הנסיעה.

 

עוד נכתב כי האחריות ליישום ההחלטה מוטלת על חבר הכנסת. "האחריות לכך שחשבון המועדון של חבר הכנסת לא יזוכה בגין נסיעות שאינן במימונו העצמי שלו מוטלת על חבר הכנסת עצמו, ועליו לוודא בכל נסיעה בתפקיד כי אין הוא מקבל כל זיכוי".

 

בכנסת מתכוונים לרענן את הנהלים בנושא, לאחר שנמצאו כמה מקרים של חריגה מהנוהל. ל-ynet נודע כי ח"כ שי חרמש (קדימה) צבר לזכותו נקודות. ח"כ חרמש טוען כי המקרה אירע בתום לב, ומלשכתו נמסר בתגובה: "מאז פברואר 2007 - עת פרסום החלטת ועדת האתיקה - נצברו נקודות בשתי נסיעות של ח"כ חרמש. שתי הנסיעות המדוברות היו לאירופה, ושווי הנקודות שנבצר הינו 180 בלבד, בשווי של כ-70 דולר. ח"כ חרמש פנה לחברת אל על וביקש לבטל את נקודות אלה ולא לצבור נקודות יותר".

 

חבר כנסת נוסף שלזכותו נצברו נקודות שכאלה, הוא יו"ר האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו (ליכוד). מלשכתו של נתניהו נמסר: "מרגע שהובא לידיעתו של מר נתניהו שהיה שימוש בנסיעה אחת בלבד בנקודות שלו כחבר כנסת - במקום בנקודות שנצברו לזכותו מנסיעותיו הפרטיות, הוא הורה לתקן זאת מיד באופן שינוכה סכום הנקודות הנדרש מחשבונו. כמו כן, ברגע שנודעה לו ההנחיה בדבר צבירת הנקודות, פנה למנכ"ל הכנסת לטפל בנקודות שנצברו בגין נסיעותיו כח"כ".

 

מנכ"ל הכנסת, אבי בלשניקוב, אמר כי בכוונתו לרענן את הנהלים בנושא לאחר שככל הנראה נמצאו כמה מקרים של חריגה מהנוהל. בלשניקוב: "חברי הכנסת מונחים על ידי הוועדה שלא לעשות שימוש בנקודות שמתקבלות על ידי מימון גורם זר. במידה וחלק מחברי הכנסת עשו שימוש שלא על פי ההנחיות, אזי הדבר צריך לידון בועדת האתיקה".

 

ביום שישי נחקר ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בחשד שביקש וקיבל מימון מקביל מכמה גופים לנסיעות לחו"ל, כולל מהמדינה, ואת העודף בסך מאות אלפי דולרים ניצל לנסיעות פרטיות עם משפחתו לחו"ל. בתגובה לפרסום החשדות, ציינו בין היתר מקורביו כי רק השתמש בנקודות שצבר והעביר אותן לבני משפחה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ חרמש. הוריתי לבטל את הנקודות
צילום: אלכס קולומויסקי
ח"כ נתניהו. נסע והחזיר
צילום: צפריר אביוב
ח"כ חסון. פנה לוועדת האתיקה
מומלצים