שתף קטע נבחר

רוב העולים מחבר העמים: לא רואים בנו ישראלים

מחקר שערכו ארגון הג'וינט והממשלה מגלה כי העולים מחבר העמים עדיין סובלים מקשיי קליטה. רוב העולים היו רוצים להיתפס כישראלים לכל דבר, אך 82% מהם עדיין נתפסים כ"רוסים". רובם סיפרו על אפלייה בשל מוצאם, בעיקר מצד הרשויות

רוב העולים מחבר העמים סבורים כי הציבור הישראלי הוותיק תופס אותם כ"רוסים", בעוד שהם היו מעדיפים להיתפס כישראלים לכל דבר. כך עולה ממחקר חדש שנערך ביוזמת ארגון הג'וינט-ישראל והממשלה ושפורסם היום (ד').

 

מהמחקר עולה כי 54 אחוז מהעולם היו רוצים להיתפס על ידי הישראלים הוותיקים כישראלים גם כן. אולם רק 18 אחוז מהנשאלים ציינו כי הישראלים הוותיקים אכן תופסים אותם בדרך זו. כל עולה רביעי טען שנתקל בקיפוח על רקע מוצאו, כאשר מידת האפליה הגדולה ביותר היא מצד המשטרה, מערכת המשפט, שירות התעסוקה והתקשורת הישראלית בשפה העברית.

 

עוד התברר במחקר כי רצונם של העולים להתגייס לצה"ל גבוה מאוד. 37 אחוז מהגברים העדיפו לשרת בתפקידי לחימה והרוב המכריע מעוניינים להתגייס - 24 אחוז "רצו מאוד להתגייס" ו-53 אחוז "די רצו להתגייס". בנוסף, רצונם של הגברים להתגייס לשירות סדיר עולה על זה של הנשים.

 

כ-40 אחוז מההורים התלוננו על יחס מפלה של מורים בבתי הספר כלפי ילדיהם, וכמחצית מהנשאלים אמרו כי ילדיהם חוו יחס מפלה מחבריהם ללימודים שאינם עולים גם כן. 31 אחוז מההורים טענו כי ילדיהם היו קורבן לאלימות פיזית מצד חבריהם ללימודים שאינם דוברי רוסית .

 

המחקר נערך על-ידי פרופ' אלעזר לשם מבתי הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית בירושלים ובמרכז האוניברסיטאי אריאל

שבשומרון. המשאל נערך בקרב מדגם מייצג של 1,025 בני אדם שעלו לישראל בין השנים 1990-2005, שרואיינו פנים אל פנים בשפה הרוסית.

 

ממצאי המחקר המלא יוצגו השבוע בפני הצוות המקצועי המורחב של "מסד קליטה", הזרוע הביצועית של ג'וינט-ישראל ומשרדי הרווחה, החינוך, העלייה, וכן הבינוי והשיכון. זאת, במטרה לפתח תכניות חברתיות בתחום קליטת העולים. מנכ"ל ג'וינט-ישראל, ארנון מנטבר, אמר כי "המחקר מוכיח כי קליטתם של עולי חבר העמים בישראל היא טובה וכי צריך להפנות זרקור לאותם מקומות בהם עדין יש מוקדי בעיות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
קשיי קליטה (ארכיון)
צילום: איי פי
מומלצים