שתף קטע נבחר

סופית: אין סייעות אישיות לתלמידים מוגבלים

למרות הפגנות רבות של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים והוריהם, החליט משרד החינוך שלא לתקצב בשנת הלימודים הקרובה סייעות לאותם ילדים במוסדות החינוך. במקום זה הכינו במשרד תוכנית חלופית - סיוע בתורנויות. השרה תמיר: "אף ילד לא יישאר לבד". באלו"ט מברכים, אך ההורים מתעקשים: "נמשיך במאבק על חיי הילדים"

משרד החינוך לא מוכן להתפשר: היום (ה') החליט המשרד סופית שלא לספק גם השנה סייעות צמודות ואישיות ל-136 ילדים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד. בעבר היו זכאים הילדים לסייעת אישית, אולם זכאות זו בוטלה בשנה שעברה. במשרד מסבירים שהילדים יזכו לטיפול צמוד, אך לא כל הזמן מאותו הגורם - כדי לפתח יכולות.

 

בהחלטה שהתקבלה במשרד, בשיתוף עם אגף החינוך המיוחד, הוחלט להציע להורים לאותם ילדים לסייע בבניית מערכת שעות, שבה יקחו חלק בטיפול בילד בגן ובכיתה המחנכת, המורה וסייעת קבוצתית שיפעלו בתורנויות.

 

על-פי ההחלטה, החל מהשנה הבאה כל משפחה של תלמיד בעל לקויות או נכויות קשות, שהיה זכאי לסייעת צמודה בשנה שעברה, יקבל סיוע מסוג אחר - צוות הכיתה בחינוך המיוחד המורכב לרוב ממורה מחנכת, סייעת קבוצתית ועוד מורה, יקבעו תורנות בתחילת השנה. תורנות זו תיבנה ביחד עם מנהל בית הספר ובה ייקבעו שעות מדויקות שבהן כל אחד מצוות הכיתה או הגן יטפל בילד הזקוק לסיוע. כך בעצם יתקיים סבב של תורנות בטיפול בילדים - כל פעם בילד אחר.

 

לדברי יועץ השרה, אלון קופרמן, "המטרה היא להראות להורים שבית הספר מחויב לתת סיוע צמוד לילדים. הורים רבים באו בטענות כי במשך השנה האחרונה, שבה הופסקה עבודתן של הסייעות האישיות וסייעות קבוצתיות החלו לעבוד, היו ילדים שנותרו ללא מענה. על פי התחייבות זו, תיקבע מערכת שעות ואם הורה יגיע לכיתה ויראה שהילד שלו לא קיבל מענה, יידעו בדיוק מי צריך לתת את האחריות על כך ולא יבואו בטענות שהמערכת הבירוקרטית אשמה".

 

אחת הבעיות בהסדר החדש של משרד החינוך, הוא שתלמידים עם בעיות רגשיות הזקוקים לדמות קבועה שתטפל בהם, לא יקבלו סיוע. קופרמן: "אין כרגע מענה לילדים עם בעיות אלה". לדבריו, תופעה זו כמעט ואינה קיימת, ובכל מקרה בכל בית ספר קיים פסיכולוג שמלווה את הילדים.

 

ההורים: לא נתפשר

"אנחנו לא משאירים את הילדים לבד, תמיד יהיה מישהו עם הילד", הסבירה את החלטתה שרת החינוך, יולי תמיר. "כל ילד יקבל ליווי כל הזמן מאנשי מקצוע שונים - על פי תוכנית אישית, כדי לפתח עוד יכולות. אם בעבר הייתה רק סייעת שלרוב התמחתה רק תבחום אחד, עכשיו הוא יעבור בין כמה גורמים מקצועיים - פעם ריפוי בעיסוק, בשעה אחרת פיזיותרפיה וכו'".

 

אלו"ט (אגודה לאומית לילדים אוטיסטים) הודיעה כי היא תומכת בהחלטה. לדברי עינת קסוטו-שפי, מנכ"ל אלו"ט, "יש בהחלטה זו בשורה חשובה להורים אשר חוששים באופן קבוע בתחילת שנת הלימודים ממידת הסיוע שיינתן לילדיהם, לעומת הסיוע שהיה ניתן בשנת הלימודים אשתקד".

 

ומה אומרים ההורים? ההחלטה לא מספקת את מרבית הורי 136 התלמידים הזקוקים לסיוע בהשגחה על נשימתם, בעת אכילה, בהליכה לשירותים ובחזרה ולאותם ילדים שנשקפת סכנה אמיתית לחייהם.

 

דפנה אזרזר, אם לילד הסובל מפיגור קשה ונזקק להזנה מהבטן, אמרה: "כל ניסיונות ההתחמקות של משרד החינוך לא נותנות מענה הולם. אני קוראת לשרת החינוך לבוא יום אחד לכיתה ולראות איך ילד כזה מתפקד בפועל ועד כמה הפיתרון שהם מציעים מגוחך. גם ילדים עם בעיות רגשיות הנובעות מבעייתם הרפואית לא יזכו למענה. ההצעה של משרד החינוך פוגעת בשאר הילדים, מאחר שאם ילד אחד בכיתה עם בעיה רפואית ממש קשה. הדבר יבוא על חשבון שאר הילדים ולהם לא יהיה מענה כמו שצריך. אנחנו לא מתכוונים לוותר ולהתפשר, נמשיך להיאבק על החיים של הילדים".

 

בימים האחרונים הפגינו הורים לילדים בעלי מוגבלויות מול ביתה של שרת החינוך, פרופ' יולי תמיר, וליד משרד ראש הממשלה בירושלים. בהפגנה בירושלים סיפרה הדס אדרי, בת 13, הסובלת משיתוק מוחין, שהיא מתקשה ללמוד ללא הסייעת האישית: "מאז שלקחו לי את הסייעת הפסקתי ללמוד בבית הספר. בלי סייעת אני לא יכולה לעשות כלום - לא ללכת לשירותים ולא לאכול. קוראת לשרה יולי תמיר: החזירי תיכף ומייד את הסייעות שלנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי מנדלבאום
הפגנת הורים בירושלים
צילום: אלי מנדלבאום
מומלצים