שתף קטע נבחר

סיפורו של אלוף: הדרך של פלפס ל-8 מדליות זהב

כמו המלך מידאס במיתולוגיה היוונית, גם הכריש מבולטימור הופך כל דבר לזהב. הדרך של הפנומן האמריקאי לניפוץ השיא ההיסטורי של מארק ספיץ: 8 משחים, 7 שיאי עולם ומייקל פלפס אחד. צפו בתקצירים ההיסטוריים של שחיין מיליון הדולר

לפי המיתולוגיה היוונית, רצופת האגדות, המלך מידאס, ששלט במאה השמינית לפני הספירה, היה ידוע בעיקר בגלל תכונה אחת בולטת שלו - הוא היה הופך לזהב כל מה שהוא נוגע בו. לפי רוח הדברם הזו, אין ברירה אלא להשוות אותו למייקל פלפס ולהבין שגם הספורטאי מספר 1 בתולדות האולימפיאדות הוא סוג של מידאס אולימפי.

 

רגע לפני סגירתה של קוביית המים של בייג'ינג 2008, אין מנוס מלהיזכר במשחים של הגדול מכולם, האיש שעשה היסטוריה בבריכה האולימפית, מייקל פרד פלפס. לצפות, להיזכר ולא לשכוח. אה, וגם לספר לנכדים על מה שזכינו לראות. שמונה משחים, שמונה מדליות זהב, שבעה שיאי עולם, שיא אולימפי אחד וכריש אחד מבולטימור שמשאיר את כולם מאחור. תבלו.


מייקל פלפס בפוזה מוכרת במיוחד (AP)

 

10.8.08: הסיפתח ב-400 מ' מעורב אישי 

המסע הארוך של פלפס לעבר השיא ההיסטורי של שמונה מדליות זהב אישיות באולימפיאדה אחת נפתח בהצלחה בבוקר הגמרים הראשון של בייג'ינג 2008. הפנומן ענד מדליית זהב ראשונה על הצוואר אחרי שניצח עם זמן מדהים של 4:03.84 דק', שיפור של 1.41 שניות לשיא בו הוא עצמו החזיק, אלא מה. לאסלו צה וריאן לוכטה נתנו משחה גדול משלהם במונחים אנושיים, אבל כמובן שזה לא הספיק. אפילו הנשיא ג'ורג' בוש ירד לחדרי ההלבשה לברך את הפנומן. 1 דאון, 7 טו גו.

 

11.8.08: דרמת ענק בשליחים וזהב שני

ערב התחרות, פלפס ומאמנו טענו כי הסיכון הכי גדול של מייקל בדרך להיסטוריה הוא משחה השליחים, 4X100 מ' חופשי, בגלל הרביעייה המצויינת שיש לצרפת בקטגוריה. הטריקולור אכן הובילו לכל אורך הדרך, אבל פלפס, גארט וובר-גייל, קולן ג'ונס ובעיקר ג'ייסון לזאק היו ענקיים והעניקו לארצות הברית את הזהב אחרי דרמה, שהסתיימה בשיא עולם אמריקאי - 3:08.24 דק'. לזאק היה ענק בסיום ופלפס ענד זהב שני על הצוואר.

 

12.8.08: החשבון נסגר - ניצחון גם ב-200 מ' חופשי

יממה אחרי שזכה בזהב במשחה השליחים, פלפס ניצח גם ב-200 מ' חופשי עם עוד שיא עולם (1:42.96 דק') והוסיף לצווארו מדליה מוזהבת שלישית בבייג'ינג 2008 ותשיעית בקריירה, מה שהפך אותו למעוטר בהיסטוריה לצידם של מארק ספיץ וקרל לואיס. אבל מה כל כך מיוחד בשתי הזכיות האחרונות? אלה בדיוק שני המשחים בהם פלפס נכשל באתונה 2004, מה שמנע ממנו כבר אז לשבור את שיאו של ספיץ.

 

13.8.08: זהב כפול - הפנומן הפך לספורטאי מעוטר בכל הזמנים

במשחה שנחשב לממלכה שלו, ה-200 מ' פרפר, פלפס התקשה מעט ביחס לסטנדרטים הלא-אנושיים שלו, קבע 1:52.03 ד' ושבר את שיא העולם בשש מאיות 'בלבד'. אבל גם זה הספיק כדי לנצח ולגרוף זהב רביעי.

 

שעה קלה אחר כך, נתן פלפס לנבחרת האמריקנית יתרון בלתי מחיק ב-4X200 מ' חופשי, בדרך לניצחון הקליל ביותר במשחקים ולשיא עולם חדש כמובן, 6:58.56 ד' (ירידה ראשונה בהיסטוריה מתחת לשבע דקות). בינתיים, למי שלא הצליח לעקוב, האיש הפך רשמית לספורטאי המעוטר אי-פעם, עם 11 מדליות זהב אולימפיות.

 

15.8.08: גם ב-200 מעורב אישי זה לא היה כוחות

אחרי יום מנוחה בו לא קפץ לבריכה (רשמית, לפחות) ואפשר לאחרים ליהנות קצת מהכותרות, פלפס חזר למים ושוב, כמה לא מפתיע, זכה בזהב עם שיא עולם. הפעם זה קרה ב-200 מ' מעורב אישי, כאשר השאיר מאחור שוב את צה ולוכטה המסכנים, עם זמן מדהים של 1:54.23 דק'. שש זהב כבר בכיס, השיא של ספיץ במרחק נגיעה.

 

16.8.08: הפוטו פיניש הכריע, הכריש השתווה לספיץ

שחיין העל האמריקאי הגיע בשעה טובה לשיא של ספיץ, לא לפני דרמה עוצרת נשימה בקוביית המים. אחרי שדורג שביעי לאחר הבריכה הראשונה ב-100 מ' פרפר, פלפס נתן גז ואחרי פיניש אדיר, נגע בקיר אחרי 50.58 שנ', מאית אחת בלבד לפני הסרבי מילורד קאביץ'. אחרי כמה שניות של מתח, פלפס הציץ מעל המים בלוח האלקטרוני, חיכה כמו כולם לאישור התוצאה הסופית וחבט בעוצמה במים. אחרי 36 שנה, ספיץ לא לבד עם שיא 7 מדליות הזהב באולימפיאדה אחת.

 

17.8.08: רבותיי, מהפך

איש מיליון הדולר עשה זאת זה היה אמור להיות רק הליך רשמי, אבל בעבר, לא פעם במירוצי שליחים, האמריקאים ידעו למעוד ברגע האמת. אבל לא הפעם, כאשר ברביעייה יש את פלפס. ארה"ב דורגה שלישית ב-4X100 מ' מעורב לפני שמייקל קפץ למים, אבל אחרי שהדליק מבערים במקצה הפרפר שלו, העניק לאמריקאים יתרון בלתי מחיק מול האוסטרלים והנגיעה בקיר של לזאק נתנה את האות לשאגות של 17 אלף צופים ביציעים. הברי מזל ב'נשיונל אקואטיקס סנטר' ראו היסטוריה: 7 זהב של ספיץ OUT, 8 זהב של פלפס IN. השיא נשבר והכריש מבולטימור, שהפך רשמית לשחיין מספר 1 בכל הזמנים, יקבל גם בונוס של מיליון דולר מהחברה המאמצת שלו.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים