שתף קטע נבחר

כמה עולה iPhone בקציעות?

שיחות רבות בוצעו היום על ידי אסירים ביטחוניים שהשתוקקו לדעת אם הם כלולים ברשימת 199 המועמדים לשחרור במחווה הישראלית. מאז הועברה האחריות על בתי הכלא לשב"ס, הודקה מלאכת החיפוש - אך היא אינה מצליחה למנוע את המסחר שהתפתח בין כתלי הכלא. כמה עולה מכשיר ישן ואיך עושים קומבינה כדי להשיג מטען?

הודעת שב"ס על רשימת 199 האסירים הביטחוניים העומדים להשתחרר במסגרת המחווה הישראלית לנשיא הפלסטיני, אבו-מאזן, נפוצה במהירות בבתי הסוהר. גם היום (ב') הם עשו שיחות רבות מתוך בתי הכלא אל המשפחות והעיתונאים כדי לברר את זהות העומדים להשתחרר.

 

העברת האחריות על בתי הסוהר הביטחוניים מצה"ל לשב"ס הביאה עמה הקשחה במלאכת החיפוש והבידוק, מה שהעלה את מחירו של טלפון נייד פשוט בין כתלי הכלא ל-15 עד 20 אלף שקלים. ערכם של מכשירים משוכללים כמו iPhone עשוי להגיע לעתים לכ-40 אלף שקלים. 

 

משיחות עם אסירים עולה כי הסוחרים במכשירים הניידים הם אסירים העומדים לסיים את תקופת מאסרם ומחזיקים בטלפונים ניידים עוד מהתקופה שצה"ל היה אחראי על המתקנים ו"החיפושים היו יותר נורמליים", כלשון אחד האסירים. גם אסירים המבקשים לעבור מתקן כליאה מציעים את מרכולתם למכירה. עקב המחיר הגבוה מתאגדים בדרך כלל כחמישה אסירים כדי לרכוש מכשיר אחד.  

 

"למעשה נדירים הם המקרים שאסיר אחד מחזיק במכשיר משלו בגלל המחיר, בגלל הדקדוק בחיפושים ובגלל הקושי בהברחה, כך מתחלקים במכשיר אחד חמישה-שישה אסירים ולפעמים יותר" סיפר אחד האסירים ל-ynet. לדבריו, התשלום מתבצע בדרך כלל באמצעות המשפחות מחוץ לכלא, אך לפעמים בין האסירים לבין עצמם מכספים שמגיעים מהמשפחות או מקצבאות הרשות הפלסטינית.

 

"הכל בשביל לשמור על קשר עם המשפחות. בלי הקשר הזה האסירים ישתגעו", אמר ל-ynet אסיר המחזיק במכשיר ישן. האסירים גם מעניקים למכשירים שברשותם שמות בהתאם לגודל ולאיכות. המכשירים נושאים לעתים שמות ערביים כמו בשאר ובמקרים אחרים כינויים כגון: לוויתן, סופה, זילזאל (שמו של הטיל ארוך הטווח שבידי חיזבאללה - ע.ו).

 

גם המטענים לטעינת הטלפונים הניידים, שמחירם מחוץ לכתלי הכלא נע סביב 25 שקלים, יכולים להגיע ל-15 אלף שקל בתוך בתי הסוהר. כרטיס SIM (שבב המידע) שעולה "בחוץ" 120 שקלים, עולה "בפנים" 2,000 שקלים.

 

אסיר לשעבר סיפר כי לאחר שחרורו גייס יחד עם 30 מחבריו סכום של כ-60 אלף שקלים כדי לקנות מכשיר לחבר שנשאר בכלא. "המכשיר הזה משמש את חברנו ועוד שבעה אנשים יחד איתו", סיפר. "היו הרבה מקרים שאני מכיר באופן אישי, שהיינו משלמים 500 שקלים לאיש צוות, בין אם זה סוהר או איש צוות כדי שיכניס לנו מכשיר לכלא".

 

האסיר המשוחרר סיפר כי מחירי המכשירים משתנים גם לפי בתי הכלא. "אותו מכשיר שבכלא קציעות עולה 20 אלף שקלים, יכול לעלות בכלא הדרים 60 אלף שקלים. גם בתל-מונד ובגלבוע הוא יעלה הרבה יותר יקר מבמקומות אחרים בגלל הבידוק הנוקשה בבתי הכלא האלה".

 

"אם המחירים עולים, נפעל כדי שהם יעלו עוד"

הארגונים הפלסטינים ובראשם פתח קבעו עד תחילת האינתיפאדה כי השימוש בטלפונים ניידים בתוך בתי הכלא הישראליים אסור מסיבות ביטחוניות וכדי למנוע סכסוכים בין האסירים ובעיקר כדי לחסוך עלויות למשפחות. אך אינתיפאדת אל-אקצה, התרבות מספר האסירים והצורך של המשפחות לתקשר עמם, גברו על כל השיקולים האחרים. "לצערי היום המכשירים הפכו לא רק כלי שלפעמים גורם לתסיסה ולקנאה בין אסירים, הוא גם הפך חלק מהאסירים הביטחוניים לסוחרים ויצר מעמדות בתוך האסירים עצמם", סיפר האסיר לשעבר.

 

דובר שב"ס, סגן-גונדר ירון זמיר, אמר כי שירות בתי הסוהר עושה מאמצים רבים על מנת לאתר הברחות ושימוש באמצעים אסורים כגון טלפונים ואמצעי לחימה מכל סוג שהוא. "בחיפוש שנערך אתמול באחד מבתי הכלא בצפון, נתפס טלפון נייד מיושן אשר הוסתר בתוך מאוורר.

 

"בשב"ס מודעים לכך שייתכן שיש טלפונים ניידים בבתי הכלא, אך לדברי הארגון מדובר בטלפונים בודדים שמשרתים אגף שלם או תנועות ספציפיות כמו: חמאס, פתח או ג'יהאד איסלאמי". עוד ציינו בשב"ס כי הם לא מכירים תופעה של תמחור טלפונים ניידים, אך ציינו כי "אם זה נכון שמחירי הטלפונים בכלא עלו, נמשיך לפעול כדי שהם יעלו עוד".

 

בהכנת הידיעה השתתף רענן בן צור
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים