שתף קטע נבחר

בודפשט: שתי ערים במחיר אחת

העבר המפואר של בודפשט - על המבנים המפוארים, בתי המרחצאות והכנסיות העתיקות - משתלב עם הווה מודרני שכולל אתרי קניות, מוזיאונים מרתקים ומטבח עשיר. והדנובה באמצע, כמו תמיד. ביקור בבודפשט מוכיח שהיא עדיין גדולה בהרבה מסך חלקיה

בודפשט היא המרכז התרבותי, פוליטי וכלכלי של הונגריה, ואחד מיעדי התיירות הפופולריים ביותר באירופה. נהר הדנובה המפורסם חוצה את העיר לבודה ולפשט, כשהגשרים שמעליו מחברים את שני החלקים ויוצרים את בודפשט. בודה, שפירושה בשפה סלאבית עתיקה "מעיינות מים", הוא האזור העתיק של העיר, האוצר בתוכו את אתריה ההיסטוריים ואת שכונות המגורים. פשט, שפירושה "מערות", מהווה את אזור השלטון, העסקים והבילויים של העיר. שני חלקי העיר, יחד עם מרגרט, האי הירוק והגדול במרכז הדנובה, יוצרים מארג ייחודי ומרתק של היסטוריה וארכיטקטורה, תרבות ואמנות, בילויים וספורט.

 

המטייל היום בבודפשט חש בשני עולמות – עולם העבר המפואר של בודפשט מתקופת האימפריה האוסטרו-הונגרית, שאותו מייצג קו הרקיע המרהיב שיוצרים שני חלקיה בודה ופשט, נהר הדנובה, בנייניה העתיקים, בתי המרחצאות, וסימטאותיה האקזוטיות, אל מול העולם של המאה ה-21, שאותו מייצגים מלונות הפאר שנבנו לאחרונה, המדרחוב המודרני והקניונים. שילוב זה, מלווה בריחות הגולש המשכרים, הופך את הביקור במקום למשהו מיוחד.


מבט כללי על בודפשט והדנובה (צילום: index open) 

 

בודה

גבעת הטירה (Varhegy) קיבלה את שמה בגלל המצודה והביצורים שבנה בראשה המלך בלה הרביעי. הגבעה מאופיינת ברחובות ציוריים מהמאה ה-18 הבנויים על יסודות מימי הביניים. בשעות היום, הרחובות מלאים מאות תיירים, הפוקדים את חנויות המזכרות, בתי הקפה והמסעדות. במרומי הגבעה ניצבים כמה מהאתרים הבולטים של העיר, כמו הארמון המלכותי, המוזיאונים, כנסיית מתיאס ומצודת הדייגים.

 

הארמון המלכותי (Palota Kiralyi) נבנה במאה ה-13 ומאז נחרב ונבנה כמה פעמים. הוא שוקם בפעם האחרונה לאחר מלחמת העולם השנייה. כיום משמש הארמון משכנם של המוזיאון הלאומי הונגרי, המוקדש לציור ולפיסול ההונגרי מכל התקופות, המוזיאון לתולדות בודפשט והספרייה הלאומית. מול הארמון ממוקם פסל הנשר, הנחשב למגינה של הונגריה, כשהוא פורש את כנפיו לעבר העיר הממוקמת למטה.

 

במרחק קצר מהארמון ממוקמת רכבת הרים קטנה, בעלת שתי קרוניות בצורת קטר, שבאמצעותן אפשר לעלות לכאן או לרדת למטה לתחנה לא רחוקה ממלון גלרט (Gellert) המפורסם, שבו קבע בזמנו הרודן מיקלוש הורטי את מפקדתו. במלון הזה נמצא אחד מאתרי הספא הגדולים והידועים בעיר, שבריכת השחייה המקורה שבו מפורסמת בכל העולם.


הספא של גלרט (צילום: index open)

 

אם הולכים מאזור הארמון המלכותי צפונה חוצים כמה רחובות, שהיוו במאות ה-14 עד ה-16 את מקום מגוריהם של היהודים בבודה. ברחובות אלה ממוקמים היום כמה מוזיאונים כשהבולטים ביותר הם המוזיאון להיסטוריה צבאית והמוזיאון לתולדות המוזיקה.

 

כנסיית מתיאס (Matyas Templom) ממוקמת באותו אזור בכיכר השילוש הקדוש (Szentháromság tér). בנייתה החלה ב-1250, ימי המלך בלה הרביעי, והסתיימה במאה ה-15 על ידי מתיאס קורבינוס, שגם התחתן בה ולכן היא נושאת שמו. כשכבשו הטורקים את העיר, הם בזזו את הכנסייה והפכו אותה למסגד. כשהמוסלמים גורשו מהעיר, שבה הכנסייה ליעודה המקורי, ולציון האירוע ריהטו אותה בציוד מפואר בסגנון הבארוק. השחזורים הסופיים בוצעו בה במאה ה-19. הכנסייה שימשה להרבה אירועים היסטוריים. בה, למשל, הוכתרו המלכים האחרונים של שושלת הבסבורג האוסטרית – פראנץ יוזף הראשון ב-1867, וקרל הרביעי ב-1916. פנים הכנסייה מדהים, בעיקר בזכות הוויטראז`ים הנהדרים. ליד הכנסייה ניצב פסלו של אישטוון הקדוש (כניסה בתשלום).


נחרב ונבנה מחדש שוב ושוב. הארמון המלכותי (צילום: עופר ורדי) 

 

בצדה המזרחי של כיכר השילוש הקדוש ניצבת מצודת הדייגים (Halaszbastya), שהוקמה במאה ה-19 לרגל חגיגות אלף שנה לקיומה של בודפשט. היום היא מהווה מוקד עלייה לרגל של תיירים. השם ניתן למקום בגלל הדייגים שגרו ברובע "עיר המים" הסמוך. למצודה שבעה צריחים, המייצגים את שבעת שבטי ההונגרים, וביניהם אכסדרת עמודים, שבמרכזה מוצבים שולחנות בית קפה. אפשר לשבת כאן, לאכול משהו ולצפות למטה לעבר הדנובה ואזור פשט.

 

הכיכר הסמוכה לכנסיית מתיאס היא כיכר אנדראש הס (Hesz Andras ter), שבה ממוקמים כמה מלונות. הבולט מכולן הוא מלון הילטון, הבנוי על ובתוך שרידי מכללה תיאולוגית עתיקה שפעלה בעבר במקום, כששרידיה ההיסטוריים שולבו בתוך הבניין המודרני.

 

גבעת גלרט (Gellert hegy) ממוקמת מעל גבעת הטירה, בגובה של 130 מטר, בין גשר אליזבת וגשר החירות, ונחשבת לנקודת התצפית הטובה ביותר בעיר. הגבעה נושאת את שמו של ההגמון גלרט, שהעביר את שבטי המדיארים מפגאניות לנצרות. פסלו, מניף צלב גדול, מוקף אכסדרת עמודים ומשקיף לעבר גשר אליזבת. בראש הגבעה ממוקמת מצודה (Citadella), שהוקמה על ידי האוסטרים בזמן דיכוי ההתקוממות ההונגרית נגד שלטונם. לאורך הכביש המוליך למצודה ממוקמים עשרות דוכני רוכלים, המוכרים מזכרות ובובות מטרושקה, שבטעות קוראים להן בארץ בשם בוביצ'קה. בשיפולי גבעה זו גרים אמידי העיר.

 

פשט

כאמור, פשט היא מרכז החיים הפוליטיים והשלטוניים, חיי הקניות והעסקים של בודפשט. צד זה של העיר מאופיין בשדרות מודרניות ויפהפיות. נקודת התחלה מצוינת לטיול תהיה הפרלמנט (Országház). זהו אחד הבניינים היפים באירופה. מקור ההשראה למתכנני הבניין היה הפרלמנט הבריטי, ולכן חזיתו, הקרובה מאוד לדנובה, מזכירה מאוד את אחיו הלונדוני. כשהפרלמנט ההונגרי נפתח ב-1902 הוא נחשב לבית הנבחרים היפה בעולם. בגלל שמתכנניו רצו להתריס עם יופיו והדרו בפניו הארמון המלכותי, המתנוסס ממולו מעבר לדנובה בגבעת הטירה. התרסה שנועדה גם להדגיש את סמכות הרשות המחוקקת למול הסמכות המבצעת.


מפואר מבחוץ ומבפנים. בניין הפרלמנט (צילום: גלית קוסובסקי)

 

פנים בית הנבחרים מפואר לא פחות ממראהו החיצוני. מדרגות כניסה ראשיות מפוארות, חלונות ויטראז', כשכל חלון שונה משכנו, והרבה שיש, עץ ושטיחים. במרכז הבניין, בארון זכוכית מתחת לכיפה המהודרת המתנשאת לגובה של 96 מטר, מונחים כתר ושרביט מלכי הונגריה, כשהצלב שבמרכז הכתר עקום, זכר לבזיזתו על ידי חיילים כובשים.

 

אולם המליאה של בית הנבחרים מכיל כ-320 מושבים, כמספר הנבחרים, הבנויים בצורת חצי גורן, כשהספסלים החיצוניים והגבוהים נמצאים מתחת למרפסות מסוגננות. מצד שמאל של האולם יושבים חברי האופוזיציה, ומימין יושבים חברי הקואליציה. היו"ר וסגניו יושבים על במה מוגבהת מאוד בחזית שממול חברי הפרלמנט. חברי הממשלה יושבים בחצי גורן למטה, בדיוק כמו בכנסת שלנו.

 

צמוד לפרלמנט ממוקמת הבזיליקה של אישטוון הקדוש (Szent István Bazilika), המעוטרת בעשרות פסלים של מלכים ונסיכים. מספרים כי בבזיליקה יש לא פחות מ-700 חדרים.


תצפית מהבזיליקה (צילום: גלית קוסובסקי)

 

מכאן מומלץ ללכת ברגל לאורך הדנובה, לראות את השיפוצים המתבצעים במקום ללא הרף. כמו, למשל, שלבי סיום בנייתו של מלון ארבע העונות, האמור להיות אחד היפים באירופה. בהמשך הרחוב, בכיכר ויגאדו (Vigadó tér), ממוקם אולם הקונצרטים של פשט - שהוא ארמון מרשים מהמאה ה-19.

 

מדרימים עוד לאורך הדנובה, חוצים את כיכר רוזבלט (Roosevelt ter) וממשיכים ללכת עד שמגיעים למדרחוב המפואר ואצי אוצה (Vaci Utza), שבחנויותיו אפשר למצוא את כל המותגים הידועים בעולם - גם אם המחירים לא זולים. המקום גדוש בבתי קפה ומסעדות. בקפה גרבוד (Gerbeud) המפורסם אפשר לפגוש המון ישראלים. בקצהו הדרומי של המדרחוב ממוקם השוק המקורה המפורסם של העיר - Nagycsarnok - המבהיק בניקיונו. בקומה הראשונה מוכרים ירקות, בשר ועוד, ואילו בקומה השנייה מוכרים בגדים אתניים, מפות רקומות, דברי סידקית ומזכרות.



שוק האוכל מבחוץ ומבפנים (צילומים: עופר ורדי) 

 

מהשוק אפשר לנסוע (במונית או ברכבת תחתית) לכיכר הגיבורים (Hősök tere), שבמרכזו עמוד המתנשא לגובה של 36 מטר ומעליו ניצב פסלו של המלאך גבריאל. בסיס העמוד מוקף בשבעה פרשים, המסמלים את שבעת שבטי המדיארים, ובאכסדרת העמודים הממוקמת בהיקף הכיכר מייצגים הפסלים דמויות חשובות בתולדות הונגריה. כאן גם עמד בעבר פסלו של סטלין, שנותץ בזמן המרד ב-1956. בצדה הצפוני של הכיכר ממוקם מוזיאון האמנות היפות (Szépmüvészeti Muzeum).

 

בחזרה לכיוון מערב בשדרת אנדרסי (Andrássy út), שבימי הקיסר פראנץ יוזף היתה נתיב טיול אופנתי. מעט לפני קצה השדרה נמצא בניין האופרה המרשים (Magyar Állami Operaház), שחזיתו מעוטרת במרפסות ופסלים. המבנה מכיל כ-1,300 מושבים, וגם הוא נחשב לאחד היפים בתחומו באירופה.


כיכר הגיבורים (צילום: גלית קוסובסקי)

 

הנקודה היהודית

הרובע היהודי הגדול של העיר היה בעבר שוקק חיים יהודיים. בתים רבים בו שופצו עם השנים, אולם על הקירות עדיין אפשר לראות סימנים שהותירו קליעי הכדורים שנורו במקום בזמן מלחמת העולם השנייה.

 

גולת הכותרת ברובע היא בית הכנסת, שהוא הגדול ביותר באירופה (Dohány utcai Zsinagóga, ממוקם בפינת רחובות Dohány ו-Tanacs). יש בו כ-3,000 מקומות ישיבה. בית הכנסת נבנה לפני כ-150 שנה, ובו נערכה חגיגת בר המצווה של חוזה המדינה, תיאודור הרצל, שהתגורר בדירה הצמודה למבנה. במקום שבו גר אז נמצא כעת המוזיאון היהודי (Zsido Muzeum).

 

בית הכנסת שוחזר בראשית שנות ה-90, ובין התורמים הגדולים לו היה השחקן היהודי טוני קרטיס, יליד העיר. הוא נבנה במאה ה-19 בסגנון ערבי-ביזנטי, עם מגדלים המזכירים צריחי מסגדים, והדר פנימיותו מזכיר יותר כנסייה מאשר בית כנסת. אזור ארון הקודש, למשל, מזכיר בצורתו את אזור המזבח הנוצרי בכנסייה. גם עמדת הרבי, ממנה הוא נושא את דרשותיו, דומה לעמדה דומה של הכמרים בכנסיות, כמו גם קישוטי התקרה המפוארת.


לוּק של כנסייה. בית הכנסת הגדול (צילום: גלית קוסובסקי) 

 

בחצר המוזיאון היהודי הצמוד לבית הכנסת הוקם אתר הזיכרון לשואה. במרכזו עץ ערבה בוכייה עשוי נירוסטה, כאשר כל עלה נושא את שמו של בן הקהילה שנספה בשואה.

 

אחרי ביקור ברובע היהודים נשנה אווירה. באמצעות הרכבת התחתית (הקו הכחול) ניסע לתחנה Nyugati Palyaudvar, הנמצאת בדיוק מתחת לקניון Westend. זהו מרכז הקניות הגדול בעיר ומהגדולים באירופה. בארבעת מפלסיו הארוכים ממוקמות המון חנויות ומסעדות ממיטב המותגים העולמיים, ושיטוט במבנה המעוצב הוא חוויה מעניינת מאוד גם למי שאינם חובבי שופינג.

 

עיר עם גשרים

מעל הדנובה בנויים כמה גשרים המקשרים בין חלקי העיר. הגשר התלוי סצ'ני (Széchenyi lánchíd), שהיה הראשון שחיבר את שתי גדות הנהר. לפני שהגשר נבנה, בין השנים 1849-1839, חיבר את שתי גדות הדנובה גשר סירות, שהיה צורך לקפל אותו בחורף. את הגשר תכנן אדריכל סקוטי בשם קלארק, ובנה אותו אנגלי שגם שמו היה קלארק. האוסטרים התנגדו לבנייתו ואף ניסו לפוצצו – מה שעשו הגייסות הגרמניים לפני שנסוגו מהעיר.

 

בדיוק 100 שנה לאחר סיום בניית הגשר הראשון, נפתח לתנועה הגשר השני: גשר אליזבת (Erzsébet híd) - על שמה של המלכה אליזבת, אשתו של הקיסר פראנץ יוזף, שכונתה "סיסי", והיתה מאוד אהודה על ההונגרים. הגשר נבנה בשנים 1903-1897 ונחשב לאחד הגדולים באירופה באותה התקופה. במלחמת העולם השנייה הוא נהרס, ונבנה מחדש בשנים 1964-1961.


גשר סצ'ני מואר בלילה (צילום: גלית קוסובסקי)

 

גשר נוסף הוא גשר החירות (Szabadság híd), שנבנה בשנים 1896-1894. במקור נקרא הגשר על שם הקיסר האוסטרי פראנץ יוזף, ורבים מתושבי העיר ממשיכים לכנותו כך. גם גשר זה נהרס במלחמת העולם השנייה, והיה הגשר הראשון שהוקם מחדש אחריה, כדי לקיים את הקשר בין בודה ופשט.

 

גשר מרגרט (Margit híd), שנבנה בשנים 1876-1872, תוכנן על ידי ארכיטקט צרפתי ונבנה תחת השגחתו של ארנסט גואין, תלמידו של בונה מגדל אייפל, גוסטב אייפל. הגשר מקשר את שתי גדות הנהר לקצהו הדרומי של האי מרגרט (Margit-sziget). האי מרגרט נוצר על ידי התפלגותו של נהר הדנובה סביבו. הוא נקרא על שמה של מרגרט, בתו של המלך בלה הרביעי משושלת ארפד, שהקדיש את חייה לנזירות באי הזה. כאי עטור גנים ומדשאות, מהווה היום המקום את אחת הריאות הירוקות של בודפשט. במקום נמצאים גם מרחצאות בדרגות חום שונות, ובקיץ גודשים את מרפסות השיזוף הנפרדות לנשים ולגברים, מאות נופשים בדרגות שונות של עירום.

 

קצהו הצפוני של האי מרגרט מקושר לשתי גדות העיר בעזרת גשר ארפד (Árpád híd), הנקרא על שמו של הדוכס הגדול של שושלת ארפד שנפטר ב-907 ונחשב לארוך ביותר מבין גשרי הדנובה.  


גן החיות העירוני (צילום: גלית קוסובסקי)

 

ריאה ירוקה חשובה נוספת בעיר היא הפארק העירוני הגדול (Városliget), המיוער, שמרכזו אגם גדול. הפארק נבנה במטרה להכיל את ביתני התערוכה הגדולה שהתקיימה במקום ב-1896, לרגל חגיגות אלף שנה לבודפשט. באחת הפינות שבו ניצבת טירה (Vajdahunyad vára) שהוקמה גם היא במיוחד עבור התערוכה. המבנה מכיל ערב רב של סגנונות, אך בעיקר היא מחקה את הטירה של הנסיך דראקולה ברומניה. כיום שוכן כאן מוזיאון החקלאות והטבע.

 

גן החיות הגדול של העיר (Fővárosi Állat- és Növénykert) ממוקם גם הוא בפארק, ולא רחוק ממנו עוד שני אתרים מפורסמים: הקרקס (Fővárosi Nagycirkusz) ואתר השעשועים, הלונה פארק (Vidám Park). ממול ממוקם אתר סצ'יני ספא (Széchenyi-gyógyfürdő), אחד הגדולים מסוגו באירופה.

 

  • סער פוקס צוויק היא מנכ"לית ypaymore 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רחוב בבודפשט
צילום: עופר ורדי
גשר סצ'ני
צילום: עופר ורדי
הערבה הבוכייה בבית הכנסת הגדול
צילום: גלית קוסובסקי
מומלצים