שתף קטע נבחר

זירת הקניות

לדוד משה יש חווה סולארית ברמת הנגב

משה טנא מרמת הנגב מנצל את המיקום שטוף השמש וברוך הרוחות של החווה שלו. הוא התקין פאנלים סולאריים על גגות הרפתות וגם העמיד בסמוך טורבינת רוח. בקרוב יספק המיזם את כל צרכי האנרגיה של החווה - ואפילו ישאר קצת עודף למכור לחברת החשמל

לדוד משה טנא יש חווה, ובחווה שלו הוא מייצר חשמל מאור השמש.

 

בחוות טנא שברמת הנגב, על הכביש שבין ירוחם ושדה בוקר, החליטו לתרגם את השטח הרחב של הרפתות ואת השמש הקופחת מלמעלה למיזם להפקת אנרגיה נקיה. בהשקעה של למעלה ממיליון וחצי שקלים הותקנו על גגות החווה פאנלים סולאריים ולצידה הוקמה טורבינת רוח המסוגלים להפיק יחדיו חשמל בכמות של כ-50 קילוואט שעה (קוט"ש) ביום.

 

עוד על חשמל מאנרגיה סולארית:

 

על היוזמה הסביבתית ניצח טנא בעצמו, שרצה לדבריו לנצל את היתרונות הגלומים במיקומה של החווה - באזור שטוף שמש ורוחות ובגובה של 500 מטר מעל פני הים. "מהרגע שהגעתי לנגב רציתי להקים תחנה סולארית כי קרינת השמש פה היא מיטבית", אמר טנא. 


רפת או חווה סולארית? (צילומים: יוסי מלול, התאחדות מגדלי הבקר)

 


משה טנא והפנאלים הסולאריים

 

המיזם הסולארי, שייחנך בקרוב באופן רשמי על-ידי שר התשתיות בנימין (פואד) בן אליעזר, נבנה בסיוע משרד התשתיות והמועצה האזורית רמת הנגב, אך במימון עצמי. צריכת החשמל היומית של חוות טנא עומדת כיום על כ-170 קוט"ש והפאנלים הסולאריים, בטכנולוגיה פוטו-וולטאית, שהוקמו במקום מספקים כיום כשליש מצריכת האנרגיה של החווה.

 

טורבינת הרוח עדיין בהרצה אבל גם היא צפויה להוסיף חשמל לחשבון המצטמצם והולך של טנא. בהמשך יתווספו עוד חמש יחידות ייצור חשמל סולאריות שיספקו לחווה את כל צרכי החשמל שלה ואפילו ייצרו עודף אותו תמכור החווה לחברת החשמל.

 

בהתאחדות מגדלי הבקר, המלווים את התהליך, ציינו כי חוות טנא נחשבת ל"פורצת דרך בתחום הקמת מערכות סולאריות ברפתות בכל הארץ". טנא עצמו סבור שרפתות הן אתר אידאלי למיקום פאנלים סולאריים. "הרפתות יכולות להוביל בעניין זה ובמיוחד אלו שבדרום הארץ. יש לנו את התנאים המתאימים לייצור אנרגיה חליפית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדל חשמל בחווה. משה טנא
צילום: יוסי מלול, התאחדות מגדלי הבקר
מומלצים