שתף קטע נבחר

זירת הקניות

מה בתוכנית? אתר פיקניקים בצל בתי הזיקוק

תוכנית "הפארק המטרופוליני נחל קישון" חוזה מתקני ספורט ונופש, שטחים פתוחים לבילוי ותעלת שיט בין נחל הקישון למפעלי מפרץ חיפה. בקיבוץ יגור ובמועצה האזורית זבולון לא רואים "ריאה ירוקה" אלא "פיל לבן": מי ירצה לבלות בפארק שנמצא בצל המפעלים המזהמים והמצחינים, הם שואלים. משרד הפנים: הם ממילא חיים באזור מזוהם; אנו נעניק להם שטח ירוק

פרשיית הצלילות צרבה בתודעה הישראלית את נחל הקישון כאחד המקומות המזוהמים בישראל. נוכח המציאות הזו, הקמתו המתוכננת באזור של פארק רחב, עם גנים ומתקני ספורט, ואגמים ותעלת שיט נראית לרבים כמו חלום "ירוק".

 

בעיניהם של אחרים, חקלאי קיבוץ יגור ואנשי המועצה האזורית זבולון למשל, מדובר בחלום רע שמאיים להתגשם. הם טוענים שבמסווה סביבתי מתוכננת הרחבה בפועל של אזור התעשייה, חיסול השדות לטובת מגרשי חנייה והקמת "פיל לבן" - פארק "שאף משפחה סבירה לא תרצה לבוא ולנפוש בו", לדבריהם.. ומה אומרים על כך במשרד הפנים: "אוכלוסיית האזור חיה ממילא באזור מזוהם; אנחנו נעניק לה שטח ירוק".

 

הסוגיה תובא היום (ב') לשולחנה של ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת, לאחר שיושב ראש הוועדה, ח"כ אופיר פינס (עבודה) הצטרף באחרונה לעמדתם המודאגת של החקלאים והמועצה. במכתב ששיגר לפני כחודשיים לראש מנהל התכנון במשרד הפנים, שמאי אסיף, מציין פינס גם כי בפועל מהווה התוכנית הרחבה של אזור התעשייה (הצ'ק-פוסט - י.ע-ד), וכוללת הקמת שכונת מגורים ושטח פתוח "שלא ניתן לקיים בו פעילות בשל קרבתו למפעלים מזהמים".  

 

מי ירצה לבלות שם?

תוכנית "הפארק המטרופוליני נחל קישון", משתרעת על-פני 5,000 דונם באזור כביש חיפה-יגור ומפעלי מפרץ חיפה. הפארק האזורי מתעתד, על-פי התוכנית, לכלול שלל מתקני ספורט, אגמים ותעלת שיט ושטחים פתוחים לנופש. נחל הקישון אגב, ממוקם מחוץ לשטח הפארק אך בצמוד לו.

 

 

אך לדעתו של פינס, החיסרון המרכזי של הפרויקט הוא הקרבה שלו למפעלי הפטרו-כימיים ולמכון טיהור השפכים של חיפה. במכתבו הוא ביקש ממִנהל התיכנון לשקול מחדש את התוכנית והזהיר כי היא תביא בפועל לחיסולו של החיץ הטבעי הקיים היום בין המפעלים והשטחים המאוכלסים של חיפה ונשר.


"התוכני תסייע בשיקום אזור הנחל". הקישון (צילום: אחיה ראב"ד)

 

חודש לפני מכתבו של פינס שלחה המועצה האזורית זבולון מכתב משלה לוועדה המחוזית בחיפה, ושטחה על פני שלושה עמודים טענות וחששות רבים. לדבריהם, במשך 80 שנה השקיעו חקלאי קיבוץ יגור את מרצם וזיעתם בהפיכת האזור משטח ביצות לשדות מוריקים של כותנה וגידולים אחרים. כעת יהפכו השדות למדשאות, מגרשי חנייה וגם בית עלמין לשעת חירום - כפי שמתחייב מתוכנית האב.

 

במועצה מותחים גם ביקורת חריפה על ההצעה להוסיף בשטחו הדרומי של הפארק אזור מסחר ותעשייה נוסף, ש"יצטרף לשטח התעשייה והמסחר של אזור הצ'ק-פוסט". אך גם במועצה, כמו פינס, תוהים מי בדיוק יבקש לבלות שבת שמשית או שעה פנויה בפארק שצמוד למפעלים הפולטים ריחות וזיהום אוויר.

 

"השטח מהווה את המקום האחרון בו משפחה סבירה תרה לנפוש, בלב אזור מזוהם הנושק לתעשייה פטרוכימית מהמסוכנות ביותר, בסמוך למכון טיהור וצחנות אחרות", כתבו במועצה.

  

"האזור מזוהם ממילא" 

במשרד הפנים לעומת זאת, שם מקדם מִנהל התכנון את התוכנית, דוחים את טענות החקלאים והמועצה כ"דמגוגיה". "התוכנית תהפוך אזור שהוא כיום מתועש, צפוף ומלא תשתיות ותחבורה לאי ירוק עבור הציבור וגם תסייע לשיקום סביבת נחל הקישון", אמר ל-ynet יגאל שחר, יושב ראש הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז חיפה.

 

באשר לדאגת חקלאי קיבוץ יגור לפרנסתם, מציין שחר כי "בעשר השנים הקרובות, עד שיסתיימו כל ההליכים במקום, יכולים החקלאים להמשיך ולגדל כותנה. בטווח הרחוק, הכנסות הקיבוץ יכולות דווקא לגדול באמצעות ניצול התיירות שתגיע לאזור".

 

ומה באשר לקרבת הפארק לאזור התעשייה?, נשאל שחר "זוהי טענה דמגוגית", הוא פוסק. "אוכלוסיית האזור חיה ממילא באזור מזוהם ואנחנו נעניק לה שטח ירוק".

 

שחר דוחה גם את טענות המועצה כי התוכנית תגדיל את שטח התעשייה והמסחר באזור וטוען שהגדלה זו מתוכננת ממילא, בלי קשר לתוכנית הפארק. 

 

גם ברשות נחל הקישון מברכים על התוכנית. "פארק מטרופוליני קישון הינו פרויקט דגל סביבתי, אשר יהווה ריאה ירוקה ומקום שוקק חיים לתושבי מטרופולין חיפה", לשון תגובת הרשות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
הנוף מהפארק? בתי הזיקוק במפרץ חיפה. ארכיון
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים