שתף קטע נבחר

במשטרה משיבים: אין מגבלות בסיכומי חקירה

חריגה מסמכות? ניפוח תקשורתי? במשטרה מגיבים בביטול על הביקורת לאחר ההמלצות בתום חקירת אולמרט ומדגישים: במיוחד בתיק עם עניין ציבורי, הנחיות היועץ המשפטי דורשות סיכום של הראיות ומשמעותן

תשובת כחולי המדים לביקורת. יום לאחר שהמליצו למעשה להאשים את ראש הממשלה בעבירות חמורות, בהן שוחד, במשטרה דוחים על הסף את הטענות שנשמעו היום (ב'). מבקרי המשטרה ראו בהודעה הדרמטית חריגה מסמכות, וגם טענו שתוזמנה במיוחד למהדורות החדשות בטלוויזיה.

 

דיכטר: נדהמתי מהשתלחות פרידמן במשטרה

 

לטענת גורמים במשטרה, בהתאם לחוק הקיים אין כל מגבלה משפטית או חוקית לגבי סיכום תיק החקירה על ידי המשטרה, לפני העברתו לפרקליטות המדינה. חובתו של החוקר, הם מציינים,

היא לסכם ולהצביע על הראיות הקיימות בתיק, וכן להעריך ולבחון האם יש בהן די להוכחת יסודות העבירה.

 

לטענת המשטרה, חובה זו באה לידי ביטוי גם בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה - לפיהן סיכום תיק החקירה שיועבר לפרקליטות לשם קבלת החלטה יכלול ניתוח הראיות הקיימות בתיק, תמצית התייחסות לראיות לכאורה בעבירות הרלוונטיות, התייחסות לשאלות משפטיות בעניין ועוד.

 

"הפרסום - רק אחרי שורת התייעצויות"

במשטרה מדגישים שהדברים מקבלים משנה תוקף במקרה כגון זה של ראש הממשלה, חקירה רגישה ומורכבת. לדידם, הנחיית היועץ המשפטי לממשלה קובעת כי במקרים בעלי עניין ציבורי מיוחד, רשאי הגוף החוקר לפרסם את תמצית תיק החקירה בדגש על התשתית הראייתית נגד החשודים.

 

השר לביטחון פנים, אבי דיכטר, יצא מוקדם יותר היום להגנת המשטרה, לאחר האשמות שהטיח בארגון שר המשפטים, פרידמן, שהאשים בראיון לרדיו את המשטרה בכך שהיא אחראית כביכול להדחת ראש ממשלה. "לא היא, לא מיני ולא מקצתי ואני משוכנע שגם השר פרידמן כמו כולנו יודעים את זה היטב. משטרת ישראל ביצעה את משימתה מראשון המפקדים ועד אחרון החוקרים", אמר דיכטר.

 

הבוקר אמר ל-ynet השופט בדימוס אליהו וינוגרד, שעמד בראש ועדה לבחינת ההסדרים לפרסומים מחקירות משטרה וגופי חקירה אחרים,

כי "המשטרה חורגת מסמכותה בהמלצתה על כתב אישום נגד ראש הממשלה". וינוגרד סבור כי המלצת המשטרה להאשים את אולמרט בשוחד, פוגעת בהליך התקין ומפעילה לחץ על הפרקליטות, ברמה הציבורית.

 

לגבי עיתוי פרסום הודעת המשטרה אמש, טוענים כחולי המדים כי נוסח הודעת הדוברות גובש בצהרי היום בהליך מקצועי וענייני. לדבריהם, ההודעה הועברה לתקשורת לאחר שהסתיים הדיון המסכם עם צוות החקירה, וכן בתום התייעצות וקבלת הסכמתם של היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה - הן באשר לעצם הפרסום והן באשר לנוסחו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חוקרי המשטרה בבית רה"מ (ארכיון)
צילום: גיל יוחנן
צילום: AP
אולמרט, היום
צילום: AP
וינוגרד. "חריגה מסמכות"
צילום: גיל יוחנן
מומלצים