שתף קטע נבחר

כפר-סבא: הורים השביתו בית ספר בגלל גז רעיל

ההורים טוענים כי ילדיהם סובלים מגירודים בעיניים, כאבי ראש ובטן, קוצר נשימה והקאות, בשל מימן גופרי שעולה מצינור ביוב. ההורים לא מרוצים מהפתרונות של העירייה, והם מאיימים לשבות. מהעירייה נמסר כי מחוץ לבית הספר יוצב מתקן לנטרול ריחות, שיאפשר את חידוש הלימודים

כ-500 תלמידי בית הספר היסודי "גולדה מאיר" בכפר-סבא, נשארו הבוקר (יום ב') בבתיהם, לאחר שוועד ההורים החליט להשבית את הלימודים בגלל קו ביוב העובר לא רחוק מהמוסד החינוכי. לטענת ההורים, ילדים רבים סובלים מגירודים בעיניים, כאבי ראש ובטן, קוצר נשימה והקאות. אתמול לא באו לבית הספר כ-50 תלמידים, לאחר שחשו ברע. מהעירייה נמסר כי בימים הקרובים יוצב מכשיר לנטרול יחות מחוץ לחצר בית הספר, ובתוך יומיים יוכלו התלמידים לשוב ללימודים.

 

ההורים מספרים כי לפני כשנתיים החלו הבעיות בשכונת אל-רום, במרכז העיר. הם התלוננו על ריחות רעים, במיוחד בשטח בית הספר. לדבריהם, מרכז הבעיה היה באזור אולם ההתעמלות. עובדי העירייה פתחו וסגרו מכסי ביוב, אולם העירייה טענה כי לא מצאה את מקור הריח. כעבור כחצי שנה בה גם אולם ההתעמלות נסגר, הוזמן על ידי ועד ההורים

 מומחה, שתוך חצי שעה פתר את התעלומה: הבעיה נעוצה בתכנון לקוי של קו הביוב על ידי העירייה. לדבריו, צינור ישן קרס תחת העומס, ולעיתים דולף הביוב.

 

לדברי ההורים, הילדים חשופים למימן גופרי - גל רעיל - שיכול לגרום לבעיות כמו הקאות וכאבי ראש ובטן במקרים קלים והוא יכול להגיע לסכנת חיים בחשיפה ממושכת.

 

למרות שההורים הכריזו על שביתה היום, חלק מהילדים נמצאים כבר זמן רב בבית. טל ארבל-לוי, ששלושה מילדיה אינם לומדים כבר חמישה ימים בשל בעיות בריאותיות, אמרה ל-ynet: "מתחילת השנה הבן שלי נשלח שוב ושוב הביתה באמצע היום בגלל צריבות בעיניים. בתחילת השנה הוא התחיל לפתח קוצר נשימה ואסתמה. הורים נוספים התלוננו על בעיות אצל הילדים ואז לאט לאט התחלנו לקשר את זה והבנו שהבעיות נגרמות כתוצאה מהביוב. בכל פעם שהוא חזור לבית הספר חוזרות הבעיות, אז החלטנו שעד שהעירייה לא פותרת את הבעיה - הילדים שלי נשארים בבית. הבריאות שלהם קודמת".

 

בניסיון לפתור את הבעיה, הציבה עיריית כפר סבא מסנן "זמני" בחצר בית הספר בחודש נובמבר אשתקד. בהמשך, במהלך חודש ינואר, הוחלף המסנן למתקן עם ארובה בגובה של כשבעה מטרים. אולם, הריחות הרעים לא פסקו, כמו גם טענות ההורים שמדובר במתקן מסוכן. בחודש יוני, לאחר שמספר תושבים התארגנו לתביעה בבית המשפט כנגד העירייה, הוציא קרול אברהם, מומחה לטיפול בחומרים מסוכנים, דו"ח ובו קבע שהמתקן מסוכן ויש לסלקו מיד מבית הספר. בתגובה, העירייה הוציאה חוות דעת סותרות של מומחה לבטיחות מטעמה.

 

אבישי מתיה, חבר בוועד ההורים, הוסיף: "אנו דורשים פיתרון של קבע לבעייה ולא פתרון זמני. אנחנו נשבית את הלימודים עד שהעירייה תפתור את הבעייה. צריך להבין שגם בלי השביתה שהכריז ועד ההורים, כ-50 ילדים לא הגיעו אתמול ללימודים בגלל תופעות בריאותיות שונות. כל השכונה סובלת מהמפגע הזה".

  

ממשרד החינוך נמסר בתגובה, כי "נושא תחזוקת מבנה בית הספר הינו באחריות הרשות המקומית. המשרד פנה למשרד הבריאות והמשרד לאיכות הסביבה בעניין הפעלת בית הספר, אשר הגיעו לביקורות שבסיומן קבעו כי בית הספר יכול לפעול. במקביל, הממונה על נושא הבריאות במשרד והמפקחת האחראית על בית הספר מעורבות ופועלות בנוגע למפגע מול הרשות המקומית".

 

מעיריית כפר-סבא נמסר בתגובה כי הוחלט להיענות לבקשת הורי התלמידים שלא לקיים את הלימודים בבית הספר בשל המפגע, למרות שבידי העירייה כל האישורים הנוגעים לבטיחות בית הספר והאוויר במקום.

 

על פי ההסכם בין העירייה להורים, המתקן לניטרול ריחות יועבר אל מחוץ לגדר בית הספר בתוך 72 שעות, ולאחר הפעלתו ישובו התלמידים ללימודים סדירים במוסד. בנוסף, שבועיים לאחר הפעלת המתקן תבוצע בדיקה שתוודא כי הוא אכן פועל כראוי.

 

עוד נמסר מהעירייה כי היא פועלת במרץ להעתקת קו הביוב, פעולה האמורה להמשך זמן מה.

 

המידע הראשוני הגיע באימייל האדום

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גדי קבלו
שביתה. ארכיון
צילום: גדי קבלו
מומלצים