שתף קטע נבחר

פרידמן תוקף: ביניש מונתה בזמן ממשלת מעבר

נשיאת בית המשפט העליון טענה כי לממשלת מעבר אין לגיטימציה להתערב בנושאים משפטיים. שר המשפטים פרידמן מיהר להגיב: "ביניש מונתה בזמן ממשלת מעבר, ואז לא היתה לה בעיה"

שר המשפטים, דניאל פרידמן, התייחס הערב (יום ב') בביטול לדבריה של נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, שטענה כי לממשלת מעבר אין לגיטימציה להתערב בנושאים משפטיים. הוא הזכיר כי ביניש מונתה לשופטת בבית המשפט העליון שמונה ימים לאחר רצח יצחק רבין, בזמן שכיהנה ממשלת מעבר. "אז לא היתה שום בעיה עם זה".

 

בשלב הזה, צעק בעלה של נשיאת בית המשפט העליון, יחזקאל ביניש: "אז לא הייתה פסיקה בעניין", וסינן מילת גנאי. 


פרידמן וביניש, היום בישיבה (צילום: גיל יוחנן)

 

ביניש נאמה בטקס פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין, ודנה בהתפטרותו של ראש הממשלה, אהוד אולמרט. היא אמרה כי לממשלת מעבר אין לגיטימציה להתערב בנושאים משפטיים, ולכן יש לחכות עד להקמת ממשלה חדשה.

 

"בסופו של דבר הגענו למסקנה שעם כל המחיר שאנחנו צריכים לשלם, אנו צריכים להיות נאמנים לשיטתנו. לכן החלטנו שגם כיום איננו יכולים למנות מינויים חדשים. היה מי שחשב אחרת וזו זכותו. אנחנו היינו שלמים לאחר לבטים קשים", אמרה. פרידמן הזכיר שגם היא מונתה בממשלת מעבר: "אין לי ספק שהבחירה הייתה כשרה. כמו אז, ככה היה צריך להיות גם היום".

 

פרידמן הוסיף ואמר כי יש פסק דין נוסף, שקובע כי החלטה של היועץ המשפטי לממשלה מחייבת את רשויות השלטון. "האם שופטי בית המשפט העליון יושבים בוועדה כשופטי בג"ץ? התשובה היא חד-משמעית לא. האם הם כפופים לחוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה? לכל אחד יש את דעתו האישית. שופטי העליון יושבים כחברי ועדה ולא כשופטים".

  

לדברי פרידמן, יש בעיה גדולה כאשר השופט הוא גם מחוקק וגם מיישם את החקיקה. הוא הוסיף כי שופטי העליון ישבו היום בוועדה בתור אלו שמיישמים את החקיקה של עצמם וזו בעיניו בעיה גדולה. הוא תקף בחריפות את התנהלות שופטי בית המשפט העליון, "היום לא ניתנה לחברי הוועדה ההזדמנות להשמיע טיעונים ענייניים. אני מצטער על ההחלטה ומקווה שנוכל למנות שופטים".

 

"על-פי החלטת שופטי העליון היום, דבר אינו ברור. האם החלטתם גם חלה על מינוי שופטים למחוזי ולשלום? האם אפשר למנות נשיאים?" שאל פרידמן והוסיף: "את המערכת הציבורית מפרש היועץ המשפטי לממשלה, שאמנם כפוף לבית המשפט, אבל כאשר שופטיו יושבים כשופטים ולא כחברי ועדה".

 

יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, ח"כ מנחם בן ששון, אמר במהלך הטקס: "אני מאמין שלהבא יידעו חברי הוועדה למינוי שופטים לגשר על הפערים ולהגיע להבנות לטובת מערכת המשפט".  

 

ראש לשכת עורכי הדין, יורי גיא רון, הוסיף: "חוץ משופטי העליון, כל חברי הוועדה תמכו בחוות הדעת של מזוז".

 

הוועדה למינוי שופטים התכנסה בצהריים בניסיון נוסף לאשר את מינויים של שלושה שופטים חדשים לבית המשפט העליון. ואולם, בתוך זמן קצר הפך הדיון לדרמה של ממש, לאחר ששופטי בית המשפט העליון קבלו על עצם התכנסות הוועדה לאחר התפטרות הממשלה, וטענו כי אין לוועדה סמכות לקבוע מינויים חדשים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צביעות. פרידמן
צילום: יניב כהן
נאמנים לעצמנו. ביניש
צילום: AFP
מומלצים