שתף קטע נבחר

פוטין: הסיוע האוקראיני לגאורגיה - פשע מתועב

בתום פגישה עם עמיתתו האוקראינית יוליה טימושנקו, האשים ראש ממשלת רוסיה את קייב בכך שהעמידה כוח צבאי לצד גאורגיה במהלך המלחמה בחבלים הבדלנים לפני כחודשיים וחימשה אותה. טימושנקו: הסמכות בידי נשיא אוקראינה

ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין, האשים הערב (יום ה') את אוקראינה בכך שהעמידה כוח צבאי לצד גאורגיה במהלך המלחמה בחבלים הבדלנים אבחזיה ודרום-אוסטיה לפני כחודשיים. פוטין הגדיר את המעשה - "פשע מתועב".

 

בתום פגישה עם עמיתתו האוקראינית, יוליה טימושנקו, אמר פוטין כי חיילים אוקראינים הפעילו טילים נגד מטוסי חיל האוויר הרוסי במהלך הלחימה. לדבריו אוקראינה עסקה גם בחימוש צבאה של גאורגיה ערב המלחמה וכי ביצעה עמה כמה עסקות נשק גם לאחר סיום הקרבות.

 

טימושקנו אמרה צוות חקירה של הפרלמנט האוקראיני יבדוק את הטענה לעסקות נשק בין קייב לטביליסי. לדבריה, על פי החוק האוקראיני, הסמכות לביצוע עסקות נשק נמצאת בידי הנשיא, ויקטור יושנקו, וכי לממשלתה אין יכולת להתערב בנושא. טימושקנו ויושנקו מסוכסכים על רקע כוונת הראשונה להתמודד בעוד שנתיים לנשיאות ובעקבות כך התפרקה לפני כשבועיים הקואליציה האוקראינית הפרו-מערבית.

 

היחסים בין רוסיה לאוקראינה הידרדרו מאוד כתוצאה מהלחימה בקווקז. בחודש שעבר קרא נשיא אוקראינה לנאט"ו להגיב לפלישה הרוסית לגאורגיה באמצעות הרחבת גבולותיה של הברית הצבאית. בראיון לעיתון הלונדוני "טיימס" אמר יושנקו כי מאזן הכוחות הבינלאומי התערער וכי ארצו נמצאת ב"רשימת החיסול של רוסיה". עם זאת, יושנקו, ממנהיגי "המהפכה הכתומה" שמוטטה את השלטון הפרו-רוסי באוקראינה ב-2004, נזהר שלא לבקר באופן ישיר את פוטין.

 

בתחילת החודש ביקר סגן נשיא ארה"ב, דיק צ'ייני, בקייב ואמר כי אוקראינה צריכה להיות מסוגלת לחיות "ללא חשש מרודנות, סחיטה כלכלית או פלישה פוליטית". לדבריו, לארה"ב יש "אינטרס עמוק ומחייב" לשמור על ביטחונה של אוקראינה.

 

ביקורו של צ'ייני באוקראינה וברפובליקות סובייטיות-לשעבר כגאורגיה ואזרבייג'ן מעיד על כוונתה של ארה"ב להמשיך ולטפח את הקשרים עם אוקראינה ושכנותיה, גם אחרי שרוסיה הבהירה כי היא מוכנה להשתמש בכוח צבאי נגד מדינות החולקות עמה גבול. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
פוטין. חימוש נ"מ
צילום: AFP
צילום: רויטרס
הסמכות אצל הנשיא. טימושנקו
צילום: רויטרס
מומלצים