שתף קטע נבחר

לבני בעכו: אזרחים לא יקחו את החוק לידיהם

יו"ר קדימה, המיועדת להיות ראש הממשלה הבאה, אמרה בביקור בעכו כי "כל אזרח צריך לכבד את יום כיפור כשהוא נמצא מחוץ לבית". היא קראה לשפר את מערכת היחסים בין יהודים וערבים

ציפי לבני שוברת שתיקה: "לא משנה כמה כועסים הם יהיו. כל אזרח צריך לכבד את יום כיפור, היום הקדוש, כשהוא נמצא מחוץ לביתו". כך אמרה בצהריים (יום ו') שרת החוץ ויו"ר קדימה, ציפי לבני, כשביקרה בעכו. בפגישה שערכה עם ראש העירייה, שמעון לנקרי, הוסיפה לבני כי מדינת ישראל לא תאפשר לאזרחים לקחת את החוק לידיהם ולגרום נזק לרכוש.

 

 

השרה לבני הוסיפה כי האירועים האלימים הם בגדר קו פרשת מים שנועד לקבוע "אם נשארים באתמול עם כל הכעסים, או שמכאן ניתן רק לשפר את מערכת היחסים בין יהודים וערבים".

 

ראש העיר עכו סקר בפני לבני את השתלשלות האירועים והסביר מדוע החליט לדחות את הפסטיבל לתיאטרון אחר, שהיה אמור להתקיים בשבוע הקרוב. במקביל, הוא פרסם גילוי דעת שמופץ בבתי הכנסת בעיר, בו נאמר: "האירועים הקשים שאת תוצאותיהם ניתן היה לראות בפגיעה בכלי רכב ובבתי מסחר, הינם חציית קו אדום ואין בכוונתנו לעבור על כך לסדר היום. מדובר באירוע חמור, חריג ויוצא דופן, שלא היה כמותו בתולדות העיר עד כה".

 

בגילוי הדעת הסביר לנקרי מדוע החליט לדחות את הפסטיבל, והוסיף: "אני קורא לכל הציבור לחזור לחיי השגרה, ולגלות איפוק וסובלנות. כמו-כן אנו דורשים מהמשטרה למצות את החקירה עד תום, ולהעמיד את הפורעים לדין".

 

מהומות גם בצהריים

גם בעת שהותה של לבני בעכו אירעו הפרות סדר בעיר. האירועים החלו סמוך לשעה 14:00. כאשר ברחוב אלקלעי בעיר התאספה חבורה של כ-50 איש, ולאחר מכן ברחוב בן-שושן התקבצו עוד כ-200 בני-אדם ששרו שירים והניפו דגלי ישראל. במשטרה אמרו תחילה כי אם הסדר יישמר הם לא יתערבו באירועים, אולם בהמשך ניסו המפגינים להגיע לבתי ערבים, סמוך למכללת הגליל המערבי בצפון מזרח העיר. יהודים וערבים יידו אבנים זה על זה.

 

המשטרה הגיעה למקום במהירות והפרידה בין הניצים, תוך כדי שימוש באמצעים לפיזור הפגנות כגון מתזים, רימוני גז, ורימוני הלם. קצין משטרה אמר ל-ynet :"השוטרים חצצו בין הצדדים. יש מרחק של כשני קילומטר בין המקום בו נבלמו המפגינים לבין בתי הערבים אליהם התכוונו להגיע, בקצה השכונה המזרחית". שלושה צעירים יהודים נעצרו במהלך המהומות.

 

בתוך כך, נשיא המדינה, שמעון פרס, פנה להנהגת העיר ולתושביה, בדרישה להפסיק מיד את העימותים: "אני קורא לכל התושבים להיפרד מיצרם ומכעסם ולהפסיק מיד את המהומות, האיומים וההאשמות".  

 

מוקדם יותר סייר בעכו השר לביטחון פנים, אבי דיכטר. דיכטר הבטיח בין היתר כי "המסיתים והמפגעים יאותרו ויובאו לדין". הוא ציין ש"המשטרה פעלה כמיטב יכולתה להרגיע את הרוחות. השוטרים חצצו בגופם בין יהודים לערבים, כפי שתפקידם לעשות, והעובדה היא שהאירוע הסתיים ללא נפגעים בנפש ובמספר מועט של פצועים, כאשר רוב הפצועים הינם שוטרים".

 

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב דודי כהן, הודיע כי מספר השוטרים שיאבטחו את העיר יגיע ל-700. אלה, כך נמסר, ישהו בעיר עד להשגת רגיעה מלאה. במקביל, הודיע ראש העירייה שמעון לנקרי על ביטולו של הפסטיבל לתיאטרון אחר, שאמור היה להיפתח בעוד כמה ימים.

 

המהומות בעיר פרצו שלשום, כאשר נהג ערבי, תושב העיר העתיקה, נכנס במכוניתו לשכונת בן-גוריון ועורר את זעמם של התושבים, שרגמו את מכוניתו באבנים. במקביל, נפוצה שמועה בעיר העתיקה כי הנהג הערבי נהרג. מאות צעירים ערבים יצאו לשכונות היהודיות, ועימותים אלימים התפתחו. בדרכם הביתה, זרעו התושבים הערבים הרס והשחיתו רכוש, תוך שהם קוראים "מוות ליהודים", "אללה הוא אכבר" ומאיימים "אם תצאו מהבית, נהרוג אתכם".

 

חלק מהצעירים שהתעמתו אמש עם השוטרים טענו שההתפרעות של ערביי עכו היתה מתוכננת מראש ושחלק מהמתפרעים הגיעו לשכונות השונות של העיר בצורה מאורגנת, בלי קשר לפרובוקציה שהיתה ברחוב בן שושן שהציתה את האש. תושבים אחרים תקפו את ראש העיר וטענו שלא דאג לחסימה נאותה של הכניסה לשכונות שבהן רוב יהודי.

 

בהכנת הידיעה השתתף רונן מדזיני
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד אבידן קינר
לבני. תגובה ראשונה למהומות
צילום: אוהד אבידן קינר
שמשות מנופצות בעכו
צילום: AP
האבטחה תוגברה
צילום: דורון גולן
מהומות בערב
צילום: panet.co.il
מומלצים