שתף קטע נבחר

בן עמי: "יש תחושה שהפלסטינים רוצים הסכם"

בתום פגישה בוושינגטון עם הנשיא קלינטון, העריך שר החוץ כי יש סיכויים רבים להגיע להסכם. הפלסטינים טענו כי הפגישה עם קלינטון ושר החוץ בן עמי היתה חשובה אולם יש עדיין חילוקי דעות בין הצדדים

מקורות פלסטינים מסרו אמש (יום ד') כי בפגישה שקיימו הנשיא ביל קלינטון ומדלין אולברייט, עם שר החוץ שלמה בן עמי ועם סאיב עריקאת לא הושגה עדיין פריצת דרך משמעותית. הנשיא קלינטון הציג לשני הצוותים קווים להסדר, והבהיר כי מבחינתו תאריך היעד הוא 10 בינואר - עשרה ימים לפני שיסיים את תפקידו.
שר החוץ שלמה בן עמי, יו"ר הצוות הישראלי למו"מ, הביע אופטימיות ואמר כי "אלה דיונים רציניים מאוד. אם נשמור על רוח העבודה הזו, יש סיכויים רבים לכך שנוכל להגיע להסכם".
בראיון לגלי צה"ל הבהיר בן עמי: אנחנו נמצאים במצב מאד רגיש במו"מ הקשה הזה, שבו מצד אחד מנסים לשים קץ לאלימות בשטחים ומצד שני עושים כל מה שרק ניתן כדי לבדוק את היכולת שלנו להגיע להסכם עם הפלסטינים, בכל מגוון הנושאים הקשים. יש, בפעם הראשונה, תחושה שהם רוצים בזה באמת - מאז קמפ דיויד".
בן עמי מתח בראיון ביקורת על הצגת מועמדותו של שמעון פרס לראשות הממשלה, ואמר כי הוא אינו מהווה אלטרנטיבה אמיתית: "אנחנו יושבים היום על הפתרונות היותר רדיקליים שהשמאל אי פעם העלה בדעתו. אני לא מצפה מאריאל שרון שייתן, בשעה הקשה הזו,עורף לשלום. אני מצפה שמחנה השלום ייתן את העורף הזה ולא ייצור, בשעה הזו, את האשליה שבמורד יש דיל טוב יותר לפלסטינים, או שישים בפנינו שעון עצר ויגיד שאם עד תאריך זה וזה לא תשיגו - אז אנחנו נבוא ונכבוש בסערה את מטרת השלום".
יו"ר הצוות הפלסטיני, סאיב עריקאת אמר כי עדיין יש חילוקי דעות עמוקים בין הישראלים והפלסטינים. שר ההסברה הפלסטיני, יאסר עבד ראבו, אמר כי לא תהיה התקדמות בשיחות אם הצד הישראלי לא יציג עמדות שונות מאלה שהציג בקמפ דייוויד.
לדברי הפלסטינים, ישראל הציעה כי 95% משטחי הגדה והרצועה יימסרו לשליטתם, בתוספת של 3%משטחי הנגב, שיימסרו במסגרת חילופי שטחים. לדברי מקורות פלסטינים, הסוגיה הבעייתית כעת היא דווקא זו של הפליטים, כאשר בנושא ירושלים צפויה התקדמות משמעותית, לנוכח ההצעה להעניק ריבונות הדרגתית מלאה לפלסטינים על ההר.
רמז להתפתחות הדברים בנוגע לפליטים נתן ערפאת, שאמר שכל מו"מ חייב לקחת בחשבון את זכות השיבה שלהם. דבריו של ערפאת מעידים כי הגרעין הקשה בסוגיה הם 100 אלף הפליטים הפלסטינים החיים בלבנון. הפלסטינים מעוניינים כי רובם יחזרו לגדה וגם קנדה ואוסטריה מוזכרות כמועמדות לקליטתם.

הסורים לא מרוצים

בתוך כך ממשיכים הסורים לבקר את המו"מ המתנהל בוושינגטון. שר ההגנה הסורי, מוסטפה טלאס, שנפגש אמש עם מזכ"ל החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין, נאווף חוואתמה, אומר כי סוריה אינה רואה בעין יפה את השיחות המתנהלות בוושינגטון וכי מטרת השיחות היא לעזור לישראל לצאת ממעגל האינתיפאדה, תוך המשך הקיפאון המדיני. בחזית הדמוקרטית אומרים כי טלאס הביע תמיכה מלאה בהמשך האינתיפאדה וכי לדבריו אסור למו"מ להתחדש על בסיס הסכמי אוסלו ופסגת קמפ דייוויד.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום איי אף פי
בן עמי בוושינגטון. סיכוי להגיע להסכם
צילום איי אף פי
צילום: גלי תיבון
עריקאת. עושים כל מאמץ
צילום: גלי תיבון
מומלצים