שתף קטע נבחר

10 מיתוסים על דיכאון שהגיע הזמן לנפץ

דיכאון אינו מחלה, לא רק משוגעים הולכים לפסיכיאטר, טיפול נפשי לא חייב להימשך חודשים, התרופות נגד דיכאון בטוחות לשימוש - והוא ממש לא עובר בתורשה. לרגל יום המודעות הבינלאומי קבלו תמונה אופטימית על הדיכאון

מחר יצויין יום המודעות הבינלאומי לדיכאון וחרדה. ואכן, חודש נובמבר, בו הולך החורף ותופס חזקה באזורנו, הוא זמן מתאים לדון במצב הנפשי שכה מוכר לרבים מאיתנו, בוודאי בעונה אפרפרה שכזו. אלא שלא כל עצבות היא דיכאון, ולא כל פחד הוא חרדה. כדי להכיר לעומק את המונחים הללו, מנפץ הפסיכיאטר ד"ר אילן טל מספר תפיסות שגויות בנושא. 

 

1. דיכאון הוא מחלת נפש

לא נכון. דיכאון הוא מצב נפשי שכיח ונפוץ. במחקרים מסויימים נמצא כי עד חמישית מכלל האוכלוסיה תסבול במהלך החיים מדיכאון. לפי הסטטיסטיקה, לנשים יש סיכון גבוה יותר ללקות בדיכאון (עד 25% מהנשים) לעומת גברים (15%). 

 

2. רק משוגעים הולכים לפסיכיאטרים

לא נכון. הרבה אנשים פונים לפסיכיאטר כדי להקל על עצמם, נעזרים במפגשים, שיחות ו/או תרופות כדי להתמודד עם מצב רוח ירוד או חרדה שתוקפים אותם, וממשיכים לנהל אורח חיים שגרתי ונורמלי. 

 

3. עדיף לתת לדיכאון לחלוף מעצמו

לא נכון. אמנם דיכאון יכול לחלוף גם ללא התערבות טיפולית אך במקרה כזה הוא יימשך יותר זמן (עד שנה וחצי), צפוי לגרום לסבל רב יותר וככל הנראה יעלה את ההסתברות להופעה של אירוע דיכאוני נוסף בהמשך.


לא להזניח, לטפל (צילום: אינדקס אופן) 

 

4. תרופות נגד דיכאון וחרדה משפיעות רק אחרי חודשים

לא נכון. כיום יש תרופות שכנראה מתחילות להשפיע ולהקל אפילו לאחר שבועיים. בכל מצב עדיף להתחיל טיפול כמה שיותר מוקדם כי אז הדיכאון צפוי לחלוף מהר יותר.

 

5. טיפול פסיכולוגי יעיל חייב להיות ארוך

לא נכון. גם בעזרת טיפול קוגניטיבי קצר וממוקד (16-8 פגישות), עם שימוש בתרופות נוגדות דיכאון וגם בלעדיהן, ניתן להקל משמעותית על סימפטומים של דיכאון או חרדה.

 

6. אין טעם לפנות לטיפול לפני שהדיכאון נהיה עמוק

לא נכון. תמיד עדיף לנסות למנוע הדרדרות. כמו שלא מומלץ להזניח חור בשן עד שניאלץ לבצע טיפול שורש, כך לא כדאי להשהות את הטיפול הנפשי עד שמגיעים למצבים קשים בהם הפגיעה קשה יותר, באדם ובבני משפחתו.

 

7. תרופות לטיפול בדיכאון וחרדה אינן בטוחות

לא נכון. נהפוך הוא, מרבית מהתרופות המאושרות לטיפול בבריאות הנפש הן יותר בטוחות וכרוכות בפחות תופעות לוואי מאשר תרופות שנמצאות בשימוש יומיומי. לשם המחשה, השימוש בציפרלקס יותר בטוח מאשר השימוש באקמול, שבשימוש במינון גבוה גורם לפגיעה בכבד.

 

8. טבעי שקשישים יסבלו מדיכאון, זה מגיע יחד הגיל

לא נכון. בכל גיל דיכאון אינו מצב טבעי. זאת ועוד: חלק מהתרופות שנמצאות בשימוש נפוץ אצל קשישים (למשל תרופות לוויסות לחץ דם) עלולות לגרום לדיכאון. אצל הקשישים הסובלים מהפרעות שינה יש לברר כי לא מדובר באחד הביטויים של מצב דיכאוני. אין סיבה שקשיש יסבול ממצב רוח ירוד שיפגום בתפקוד שלו, בעיקר כאשר יש תרופות נוגדות דיכאון וטפולים נוספים אשר מסייעים להרגיש טוב גם בגיל הזהב.

 

9. תרופות נוגדות דיכאון וחרדה ממכרות

לא נכון. התרופות ממשפחת ה-SSRI המעכבות את ספיגת הסרטונין כלל לא ממכרות והרופא יכול להמליץ על הפסקת הטיפול התרופתי כשהוא נוכח שמצבו של המטופל התייצב.

 

10. דיכאון והפרעות חרדה עוברים בתורשה

לא נכון. אמנם ניתן לזהות נטייה משפחתית אך לא ברור אם מדובר בתורשה או בהשפעה סביבתית, כלומר האם הסיבה גנטית או שילדים הגדלים בצל הורים חרדים מאמצים לעצמם דפוסי מחשבה והתנהגות חרדתיים. בכל מקרה, בן להורים הסובלים מדיכאון וחרדה אינו בהכרח חייב לסבול מכך, ופעמים רבות דיכאון וחרדה מופיעים גם ללא רקע משפחתי.


 

מחר, יום חמישי, לרגל יום המודעות הבינלאומי, ייערך בסינמטק תל אביב מרתון הדרכה וייעוץ. פסיכולוגים, פסיכיאטרים ורופאי משפחה יעניקו הרצאות פתוחות לקהל הרחב בנושאי אבחון דיכאון וחרדה והתמודדות עם מצבים אלו, במקום יפעלו פינות ייעוץ ואבחון וכן תתקיים פעילות יצירה אמנותית מודרכת בנושא. הכניסה חופשית.

 

  • הכותב הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל מרכז ד"ר טל לייעוץ רב תחומי לבריאות הנפש 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: index open
מצב נפשי שכיח, לא מחלה. דיכאון
צילום: index open
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים