שתף קטע נבחר

פרוש: היו גורמים במחנה שגרמו להפסד

מדוע הפסידו החרדים בירושלים, למרות שיעור ההצבעה הנמוך שפעל לטובתם? מאיר פרוש תולה את האשם בפיצול הפנימי: "זה לא סוד שהתמודדתי כי רציתי בתפקיד, אבל לא חמוץ לי בפה", הוא מסכם את מסעו הכושל בראיון ראשון

בראיון ראשון לאחר ההפסד, מסביר הערב (יום ד') מאיר פרוש את הגורמים למפלה שספג הלילה בבחירות המקומיות: "יש כל מיני גורמים בתוך המחנה (החרדי) ומחוץ לו שגרמו לכך. המחנה החרדי היה מאוחד, אבל חוג אחד ששינה את דעתו". הוא העדיף שלא להרחיב, אך כוונתו בעיקר לחסידי גור שהחליטו לא לתמוך בו. חלקם אף הגדילו לעשות והצביעו לניר ברקת.

 

פרוש מעיד על עצמו שעכשיו הוא מרגיש טוב, אך עייף לאחר שלא ישן כל הלילה: "התאמצנו ועבדנו, אך בסופו של דבר ברקת יהיה ראש העיר. ברקת הכין עצמו כמה שנים, אבל לא הוא שגרם לניצחונו. זה לא סוד שהתמודדתי כי רציתי בתפקיד, אבל לא חמוץ לי בפה".

 

הבית שלכם - הפתק שלכם: 

 

האם היה משנה משהו בקמפיין הבחירות או בהתנהלותו בימים שלפני ההכרעה? "אני מוכן לשמוע עצות והמלצות, אבל אני לא רואה ולא חושב

שהייתי משנה משהו בהתמודדות, זה לא היה עוזר".

 

לגבי השמועות שבכוונתו לפרוש מהעירייה ולהמשיך לכהן כח"כ מטעם מפלגת "יהדות התורה", אמר: "יש לנו כמה ימים לחשוב ולהחליט בנושא. אתייעץ עם הרבנים ואשמע לקולם". פרוש מספר שלאחר התוצאות הסופיות שוחח עם יריבו המנצח ניר ברקת: "איחלתי לו ברכות, ואני מקווה שהוא ישמור על הוגנות ושיוויון". האם לדעתו ישמור ברקת על הסטטוס קוו בין חרדים וחילונים בירושלים? "את זה תשאל אותו", התחמק באלגנטיות.

 

הבחירות בירושלים הוכרעו כנראה בגלל הפיצול במחנה החרדי שהביא לבחירתו של המועמד החילוני. דווקא שיעורי ההצבעה הנמוכים שיחקו לטובת המועמד החרדי, אך בסביבתו של זה לא הצליחו להתגבר על המחלוקות הפנימיות שבתוך המחנה. הסיבה הגדולה למחלוקת היא הבחירות שנערכו בעיר בית"ר עילית בשנה שעברה, אז הלך פרוש נגד עמדת אדמו"רו, והביא לבחירתו של מועמד מטעמו לראשות העיר לאחר שרקם עסקה עם מפלגת ש"ס.

 

בעקבות הדברים, הסתכסך פרוש קשות עם גורמים חרדים, ובראשם הרב אלישיב, שדווקא הביע תמיכה פומבית בפרוש ימים ספורים לפני הבחירות. עם זאת, מעמדו של פרוש בקרב גורמים אחרים, בייחוד בחסידות גור היה ונשאר מעורער. גם במועצת העיר ספגו החרדים מפלה, כאשר כוחם הצטמק ל-12 מושבים בלבד מתוך 31 חברי המועצה. בבחירות הקודמות זכו החרדים ב-14 מושבים.

 

"הפילוג החרדי לא הכריע - החילונים הכריעו"

בעקבות בחירתו של ברקת, התגייסו חברי מועצת העיר מכל קצוות הקשת הפוליטית כדי לברכו בדרכו החדשה. בנוסף לברכות, נתנו חברי מועצת העיר גם כמה עצות לראש העירייה החדש של בירת ישראל.

 

סגן ראש העיר היוצא, יהושע פולק (יהדות התורה), אמר: "זו הפתעה, אך אני מקווה שיצליח. הוא יכול להצליח אבל רק בתנאי שישקיע הרבה עבודה. אני מציע לו שיקים קואליציה יציבה מקיר לקיר, שתביא לשנים שקטות ולעבודה משותפת. אין מקום לקונפליקטים", אמר פולק והדף ביקורת על הפסדו של פרוש: "מה שהכריע זו לא ההתפלגות של החרדים, אלא החילונים שהצביעו יותר".  


מפלה בקלפיות. תומכי פרוש בירושלים, אתמול (צילום: רויטרס)

 

דן בירון, שהתמודד אף הוא על ראשות העיר מטעם מפלגת עלה ירוק, איחל הצלחה למנצח הגדול: "אני מצדיע לו על נצחונו בדרך דמוקרטית, ואני מאמין ומקווה שהוא ישכיל להנהיג את העיר בצורה טובה", אמר. "אני מקווה שההצהרות הקיצוניות שנתן היו לצורכי בחירות בלבד, ואינן משקפות את דעתו האמיתית".

 

סיעת מרצ בירושלים הביעה שמחה על בחירתו של המועמד החילוני, אך הבהירו כי אין זה מספיק כדי להיות ראש עיר טוב. יוסף (פפה) אללו, יו"ר הסיעה בעירייה: "אני שמח שיש לנו ראש עיר חילוני, אבל על מנת לנהל את ירושלים בצורה טובה לא מספיק להיות חילוני. אני מקווה שברקת יהיה ראש העיר של כולנו, ויידע להתמודד עם הבעיות הקשות שיש לעיר. היו לנו חמש שנים בהם הלכנו אחורה, ועכשיו צריך לתת פול גז על מנת להעמיד את ירושלים במעמדה הראוי. ניר מסוגל לכך, ואם יקרא לנו נעזור לו", הבטיח.

 

"ברקת הוא האיש המתאים שיכול לאחד את כלל המגזרים בירושלים", טען יו"ר סיעת האיחוד הלאומי-מפד"ל בירושלים, דוד הדרי. "אנו בהחלט רואים בו שותף, כפי שגם הוא הצהיר במהלך מערכת הבחירות. אני חושב שהציונות הדתית תוכל בהחלט לעבוד בשיתוף פעולה עם ראש העיר כדי לקדם את

ירושלים בכל הנושאים העומדים על הפרק, מתוך רצון לשמור על שלמותה, אחדותה והסטטוס קוו בענייני דת".

 

חבר מועצת העיר היוצא, סער נתנאל, אמר כי ההפסד של החרדים בעיר יכול להוביל לשינוי גדול בה. "יותר מהכול, הסיפור של הבחירות זו ההתעוררות החילונית, והמאבק בין החרדים לחילונים על צביונה של ירושלים. חטא ההיבריס של החרדים מככב: ההתעקשות של פרוש לרוץ הכריעה במידה מסוימת את הבחירות, וגם הפרובוקציה שנעשתה בגשר המיתרים גרמה לכך", הבהיר נתנאל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מסביר את ההפסד. פרוש
צילום: AP
סחף את הירושלמים
צילום: דודי ועקנין
מומלצים