שתף קטע נבחר

הבחירות המקומיות: הגול העצמי של גאידמק

לפני שנה אמרו ב"צדק חברתי" שהם המפלגה הכי גדולה בישראל - אך בבחירות לרשויות המקומיות, לא הצליחו לכבוש אפילו רשות אחת - ובקושי הכניסו נציגים למועצות. הסוציולוג פרופ' עוז אלמוג מסביר למה זה קרה, ואיך קשורה לזה התנהלות גאידמק בבית"ר ירושלים

רק לפני כמה חודשים הצהירה מפלגת "צדק חברתי", כי בכוונתה לכבוש עשרות רשויות מקומיות, אך בפועל - זה נגמר רע.המפלגה הצליחה להכניס למועצות רק 36 חברי מועצה ב-20 יישובים והוא עצמו לא הצליח אפילו להיכנס למועצת העיר ירושלים. על ראשי רשויות אין מה לדבר - וגאידמק, למרות שהוא הבעלים של בית"ר ירושלים - קיבל רק 3.5 אחוזים בבחירות לראשות העיר.

 

בירושלים קיבלה המפלגה רק 2.2 אחוזים בבחירות למועצת העיר, בתל-אביב זכתה המפלגה ב-3.6 אחוזים מהקולות. במעלות הפסיד נציג המפלגה, ליאור לסרי, לראש העיר שלמה בוחבוט

 - אך הצליח להכניס שני נציגים למועצה. גם בקצרין נכשל נציג המפלגה בבחירות לראשות העיר, אך הוא הצליח להיכנס לבדו למועצה.

 

באשקלון הצליחה המפלגה להכניס שני נציגים למועצה, וכך גם במעלה אדומים. בקריית-אונו זכתה הסיעה במושב אחד במועצה. עם זאת, במפלגתו של גאידמק אמרו כי אין בידיהם נתונים מדויקים על הישגי נציגי המפלגה בבחירות המקומיות. מי שבידיו הנתונים, לפי אנשי המפלגה, לא היה זמין. כמוהו גם חברי מפלגות ברחבי הארץ - אחרים הכחישו כל קשר לגאידמק.


גאידמק בכותל המערבי ביום הבחירות (צילום: רויטרס)

 

יוסי דואק מקריית-ביאליק, איש ציבור ותיק ומוכר באזור הקריות, התמודד לראשות העיר קריית-ביאליק כשעל פתק ההצבעה למועצה מופיע השם "צדק חברתי". למרות זאת, הוא מכחיש כל קשר למפלגתו של גאידמק. "אני רצתי על עצמי - השתמשתי בשם הזה כי חשבתי שהוא מותג. למעשה, אני מותג יותר חזק מ'צדק חברתי' ורצתי אמנם עם השם 'צדק חברתי', אבל לא היה לי שום קשר אליהם - לא במימון והם לא קבעו לי מי יהיו המועמדים ברשימה".

 

דואק, המכהן כחבר מועצה בקריית ביאליק כבר 25 שנה - ובחמש השנים האחרונות כמ"מ וסגן ראש העיר, קיבל בבחירות האחרונות פחות מ-10 אחוזי תמיכה. לדבריו, הוא קורא לסיעתו "צדק חברתי בראשות יוסי דואק", אך לא מתכוון לייצג את גאידמק או האינטרסים שלו.

 

הוא אומר כי תושבי הקרייה בחרו בו בזכותו ולא בזכות גאידמק. "קיבלתי פרס מנשיא המדינה, אני מאכיל 21 משפחות 26 שנים בכל יום. אני סגן-אלוף במילואים, צנחן וקיבלתי את מדליית יובל המדינה. אני יקיר עמותת נאמן, איש השנה בקריות שנתיים רצופות. את גאידמק אני לא מכיר - אבל אני מאחל לו הצלחה".

 

גאידמק עם כוכבית

למה זה קרה לגאידמק, שהצטייר בעבר כחביב ההמונים? הסוציולוג פרופ' עוז אלמוג מאוניברסיטת חיפה לא האמין שגאידמק יסחוף את ההמונים בבחירות לרשויות המקומיות: "הייתי בין הראשונים שחזו שגאידמק יתרסק במוקדם או במאוחר. התקשורת כבר מתחילה להיות יותר ויותר עוינת אליו מבעבר. דבר שני - יש יותר ויותר דיווחים על בעיות כלכליות, בין שהם נכונים ובין שלא, אנשים כבר שמו בראש כוכבית, ויש סימנים שפוזרו בעיתונות שלהמחאות שלו אין בהכרח כיסוי והדבר השלישי - הכישלון השנה עם בית"ר ירושלים, זה סימן ההיכר שלו".

 

איך זה קשור לקבוצה שלו המדשדשת באמצע הטבלה? פרופ' אלמוג: "קבוצת כדורגל היא סוג מסוים של מבחן ליכולת ולהישגים של הבעלים. בהתחלה הוא עשה מה שציפו והביא אותה לשתי אליפויות, זה תרם לעלייה שלו ולזיהוי שלו כמצליחן. באירופה, הבנייה נעשתה שלומיאלית, הוא מפטר סדרתי, הוא לא נאמן לאנשים והוא הפכפך. הקבוצה עצמה מתגלה כחסרת יציבות - זה בטוח הקרין על הזהות שלו ויקרין על הזהות".

 

גאידמק כבר הצהיר כי בכוונתו להתמודד על מקום בכנסת, אך לנוכח הכישלון בבחירות המקומיות לא בטוח שהוא יתמודד ב-10 בפברואר. "אני חושב שגאידמק הוא לא מהטיפוסים שלומד לקחים", אמר פרופ' אלמוג. "הוא יכול להיכנס לכנסת כמו שפלאטו שרון נכנס. לא ברור מה יהיה הסטטוס הכלכלי והמשפטי שלו באותו זמן.

 

"דווקא בבחירות הנוכחיות - לכאורה, על פניו יש לו סיכוי להיכנס לכנסת. רבים לא יודעים למי להצביע, ולכן הוא יכול להשיג איזה מושב. אבל אני בטוח שהוא יתרסק, זו תופעה קיקיונית שבדרך-כלל מתרחשת בפוליטיקה ובתקשורת הישראלית.

 

"כל העוצמה של גאידמק נבנתה מזה שהוא הציג את עצמו כדמות אנטי ממסדית. הוא בא מבחוץ, הממשלה לא יכולה לדאוג לאנשים בצפון אז הוא דואג, העיתונאים הם לא לרוחו, אז הוא מקים לעצמו תחנת רדיו משלו. הוא מן פיראט שמיטיב עם ההמונים ואומר אני אשחק בכללים שלי, דווקא החדירה להיות חבר בממסד לא תיטיב עימו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גאידמק. 3.5 אחוזים בירושלים
צילום: דודי ועקנין
כרזות של גאידמק בבחירות
צילום: ענר גרין
דואק. נבחרתי בזכות עצמי
צילום: נחום סגל
פרופ' אלמוג. גם בית"ר קשורה
מומלצים