שתף קטע נבחר

גוש האירו נקלע למיתון לראשונה בתולדותיו

הצמיחה ב-15 המדינות החברות בגוש ירדה ב-0.2% ברבעון השלישי ובאוקטובר נרשמה ירידה תלולה באמון היצרנים. הבנק המרכזי צפוי להפחית שוב בדצמבר את הריבית ב-0.5%

גוש האירו נקלע למיתון הראשון בתולדותיו – כך מדווח היום (ו') ה"פיינשל טיימס". התמ"ג בקרב 15 המדינות האירופיות עבורן מהווה האירו מטבע רשמי ירד ב-0.2% בשלושת החודשים שהסתיימו בחודש ספטמבר. ברבעון שלפני כן נרשמה ירידה בשיעור דומה.

 

 

במהלך השבוע האחרון, עוד בטרם פורסמו נתוני האיחוד האירופי, הודיעו שתיים מחברות גוש היורו - גרמניה ואירלנד - כי כלכלתן נקלעה למיתון. איטליה דיווחה אף היא על שני רבעונים רצופים של ירידה בתוצר ולפיכך נקלעה אף היא למיתון.

 

מקבלי החלטות מקרב מדינות הגוש הביעו את חששם כי מצבו הכלכלי עשוי להידרדר משום שבנתונים שפורסמו הבוקר לא נכללו השפעות המשבר שפקד את הכלכלה הגלובאלית במהלך חודש אוקטובר.

 

על-מנת ולעצור את המגמה השלילית נקט באחרונה הבנק המרכזי של אירופה (ה-ECB) במדיניות הפחתת ריבית אגרסיבית. בחודש האחרון בלבד ביצע הבנק שתי הפחתות בשיעור 0.5% על-מנת להוריד את הריבית לרמתה הנוכחית של 3.25%.

  

עם זאת מציין כלכלן בנק יוני קרדיט, מארקו אנוזיאטה, כי בחודש יולי האחרון, כאשר סימני המיתון הראשונים החלו להתגלות בכלכלת גוש האירו, החליט ה-ECB להעלות את דווקא את הריבית ל- 4.25%. "הדבר מעיד על כך שהבנק המרכזי לא העריך נכון את המצב, ותגובותיו הנוכחיות למשבר נעשות באיחור רב", אמר אנוזיאטה ל"פיינשל טיימס".

 

בנוסף נרשמה במהלך חודש אוקטובר ירידה תלולה באמון היצרנים, בין השאר בשל מחנק האשראי אשר מאלץ בעלי עסקים רבים לדחות תוכניות השקעה ואף לנקוט בפיטורי עובדים. להערכת כלכלנים צפוי הבנק המרכזי להפחית במהלך חודש דצמבר בשלישית את שיעור הריבית ב- 0.5%.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"הבנק המרכזי לא העריך נכון את המצב"
צילום: AP
מומלצים