שתף קטע נבחר

פיראטים סומלים השתלטו על מכלית נפט סעודית

אניית משא עמוסה בנפט גולמי נחטפה על ידי פיראטים סומלים, מזרחית לחופי קניה. מדובר בכלי השיט הגדול ביותר שחטפו שודדי הים באזור עד כה. "אל-ערבייה": המכלית שוחררה; הצי האמריקני מכחיש הדיווח: המכלית הועברה לנמל בסומליה

פיראטים סומלים השתלטו על מכלית נפט בבעלות סעודית בים הערבי, סמוך לחופי קניה - כך מסר היום (ב') חיל הים האמריקני. מדובר בכלי השיט הגדול ביותר שנחטף עד עתה באזור, הנושא מטען בשווי כמאה מיליון דולרים.

 

מהצי האמריקני נמסר כי המכלית נחטפה בשבת במרחק של כ-830 קילומטרים דרום-מזרחית לעיר הנמל הקנייתית מומבסה. באנייה היו 25 אנשי צוות, מקרואטיה, בריטניה, הפיליפינים, פולין וכן ערב הסעודית. היא שייכת לחברת הנפט הסעודית "ארמקו" ושטה תחת דגל ליבריה.

 

שעות ספורות לאחר שנודע דבר החטיפה, דיווחה רשת הטלוויזיה הפאן-ערבית אל-ערבייה, בהסתמך על מקורות סעודיים, כי המכלית "סיריוס סטאר" שוחררה מחוטפיה. לדיווח לא התקבל אישור מצד הצי האמריקני - וגם לא מהחברה שהמכלית נמצאת בבעלותה. לטענת נייתן כריסטנסן, דובר מטעם הצי החמישי של ארה"ב, הפיראטים שחטפו את המכלית משיטים אותה לנמל הסומלי אייל, שאליו כבר הובאו בעבר לא מעט ספינות שנחטפו על ידי סומלים.


המכלית "סירייס סטאר" לפני שנחטפה (צילום ארכיון: AP)

  

"זהו מעשה חסר תקדים. זו האנייה הגדולה ביותר שנחטפה עד כה", אמר כריסטנסן. "גודלה של המכלית הוא פי שלושה מגודלה של נושאת מטוסים", הוסיף. המכלית נשאה מטען של 2 מיליון חביות נפט - יותר מרבע מהכמות היומית שמפיקה סעודיה. החטיפה תגביר את הלחץ הגובר לפעולה בינלאומית כדי לתת מענה לאיום שנשקף לספינות העוברות במפרץ עאדן מצדם של פיראטים סומלים.

 

מדו"ח שפירסמה בחודש שעבר הסוכנות הבינלאומית לתעבורה ימית עולה כי מספר ההתקפות מצד פיראטים סומלים סמוך לחופי ארצם עלה ב-75 אחוז ב-2008 ביחד לאשתקד. נכון לסוף חודש ספטמבר, החזיקו הפיראטים ב-12 ספינות ובכ-250 בני ערובה.

 

מדו"ח הסוכנות עלה כי מימי מפרץ עדן שמצפון-מזרח לחופי סומליה הם המסוכנים ביותר בעולם לתעבורה הימית, ובהם התרחשו 63 אחוז מ-199 מתקפות הפיראטים ברחבי העולם מאז תחילת השנה. עוד דווח, כי

עלייה חלה בכל הפרמטרים שנבדקו באזור סומליה: ממספר מקרי התקיפה, כמות בני הערובה שנלקחו בשבי וכלה בסכומים ששולמו על מנת לשחררם.

 

51 מתוך 63 התקפות הפיראטים באזור אירעו במפרץ עדן, בו עובר נתיב תחבורה ימי מרכזי המחבר בין אסיה, אפריקה ואירופה. 26 מתוך הספינות שהותקפו נחטפו ו-12 מהן עדיין נמצאות בידי פיראטים. לפני חודשיים חטפו שודדי ים סומלים ספינה אוקראינית ועליה 33 טנקים שיועדו לצבא קניה.


פורסם לראשונה 17/11/2008 15:32

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ספינת שודדי ים סומלים. ארכיון
צילום: AFP
מומלצים