שתף קטע נבחר

לבני מעולם לא נשאה את דגל החירות

הצהרותיה כי לא תמכור את המדינה לחרדים לא עולות בקנה אחד עם פעילותה הפרלמנטרית עד כה

השרה ציפי לבני, יו"ר קדימה, יצאה לאחרונה בהכרזה ש"לא תמכור את המדינה לחרדים". סיסמה יפה שככל הנראה באה מבית מדרשם של יועציה הקרובים. אלה חשו, כפי שחשים רבים וטובים, שהציבור הישראלי החופשי, מה שקרוי בשפתנו "חילוני", אינו מיוצג כלל בפרלמנט הישראלי ושהוא חסר בית מפלגתי. הואיל וציבור זה מהווה נתח מנדטים ראוי שאין להפקירו, נזכרו בו בעונת הבחירות והחלו בהפרחת סיסמאות. גם ש"ס שחיכתה בכליון עיניים לנתח ראוי שתוכל לנעוץ בו את שיניה הפוליטיות – עטה כמוצאת שלל רב על ההכרזה הזו.

 

רק דבר אחד שכחו לבני ויועציה. הציבור החופשי לא הולך שולל אחרי סיסמאות נבובות. מה עשתה לבני כדי למנוע את מכירת המדינה לחרדים? מעט מאוד, אם בכלל.

 

לא הרבה עסקו בנושאי דת ומדינה בכנסת האחרונה, אבל בכל זאת נידונו בה מספר דברים. ראשית – הכנסת האריכה את "חוק טל" הידוע לשמצה והפוטר חרדים שהשתמטותם אומנותם משירות צבאי. לבני כלל לא טרחה להתייצב להצבעה על הארכת פטור נקלית זו ולמותר לציין שלא נשאה מעל דוכן הכנסת ולו נאום קצר בגנותה של המשך הנצחת האפליה המבישה הזו.

 

שרת החוץ גם נעדרה מן ההצבעה בכנסת בה אושר החוק הפוטר את מוסדות החינוך החרדיים מלימודי תוכנית הליבה. גם בנושא זה לא שמענו את קולה ואת דעתה. כך גם נהגה יו"ר קדימה בהצבעה על חוק ברית הזוגיות. היא פשוט לא התייצבה להצבעה.

 

מנגד, במאמר שפירסמה לבני בחודש אפריל היא דווקא הלינה על פסיקתו של בית המשפט בירושלים שקבע שאין לאכוף את חוק החמץ. לדידה, חוק הצגת איסור חמץ משתלב עם היותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית. הכיצד בדיוק משתלב חוק כזה עם דמוקרטיה ?! ללבני הפתרונים.

 

בסיכום כללי ניתן איפוא לומר שכיתר חבריה בתנועת "קדימה", גם לבני לא היתה ממש מלוחמי החופש נגד הכפייה הדתית האורתודוכסית. היא נהגה בעניינים אלה באותו אופן שנהגה בהרבה עניינים אחרים: היא פשוט לא עשתה דבר.

 

ייתכן שנגלה לאחר הבחירות שלבני ומפלגתה יהיו נושאי דגל החירות מדת והחופש מכפייה. בהחלט ייתכן. אבל לאור מעשיה ומעשי חבריה אין זו אלא ספקולציה בלבד. אם רוצה לבני את קולות "החילונים" עליה ליטול על עצמה התחייבויות ברורות וחד משמעיות. האם היא בעד או נגד נישואים אזרחיים? מה עמדתה ביחס לגיורים לא אורתודוכסיים? כיצד היא מתכוונת לפתור את שאלת 300 אלף "חסרי הדת" בישראל, שהם אזרחים במדינה מכוח חוק השבות אך משום הספק ביהדותם – אין הם יכולים להינשא כלל? איך היא רואה את יום השבת? האם תתיר תחבורה ציבורית בו ואם כן – להיכן? אלה הן שאלות הדורשות מענה ברור ולא סיסמאות. תשובות החלטיות ולא גיבובי מילים.

 

ולבסוף יש לזכור עוד עניין פעוט לכאורה. לבני ניהלה מו"מ קואליציוני עם ש"ס בניסיון להקים ממשלה. המו"מ התפוצץ, לא בגלל ויכוח עקרוני כלשהו אלא בגלל הסכומים המופרזים שש"ס, לדעתה, תבעה. אין לנו אלא להיזכר בבדיחה הישנה והידועה לפיה הגבר והאשה הסכימו כבר על העיקרון ורק שאלת המחיר נותרה פתוחה. ובקצרה – למה מתכוונת לבני כשהיא מצהירה שהיא לא תמכור את המדינה לחרדים: לעיקרון או למחיר?

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים