שתף קטע נבחר

רה"מ דורש להרחיב את רשת הביטחון הפנסיוני

אולמרט הכריע נגד האוצר: דרש מבר-און להרחיב את התוכנית לבני 60 ומטה, לבעלי הכנסה בינונית, ולעמיתי קרנות הפנסיה. היום יכנס רה"מ בלשכתו את ראשי המפלגות כדי להציג את תוכניות האוצר וליצור סביבן הסכמה לאומית רחבה

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, הכריע נגד האוצר: אולמרט אינו מאשר את תוכנית משרד האוצר לפריסת רשת ביטחון פנסיוני ודורש לבצע בתוכנית הרחבה משמעותית שתאפשר למאות אלפי חוסכים ליהנות ממנה במקרה הצורך. כך הודיע אולמרט לשר האוצר, רוני בר-און בפגישתם שנערכה אמש בירושלים.

 

מלשכת אולמרט נמסר בתום הפגישה, כי ראש הממשלה יכנס היום (ה') בלשכתו את ראשי המפלגות "כדי להציג את תוכנית האוצר להתמודדות עם המשבר הכלכלי וליצור הסכמה לאומית רחבה מסביב לתוכניות, כי ללא הסכמה כזו עלולות להיות תוצאות לוואי שאיננו רוצים להתמודד איתן. שר האוצר יציג בפגישה את התוכניות בפני ראשי המפלגות".

 

הדיון הכלכלי התקיים על רקע הודעת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, כי בכוונתו להעמיד את אולמרט לדין פלילי, בכפוף לשימוע, בגין חשדות לעבירות שונות שבוצעו על-ידו בפרשת "ראשונטורס".

 

החלטת מזוז:

 

אולמרט ובר-און קיימו את הדיון אמש בלשכת ראש הממשלה, בהשתתפות בכירי משרד האוצר וכן נציגים מבנק ישראל, מהרשות לניירות ערך ומהמועצה הלאומית לכלכלה. בפגישה דנו המשתתפים בתוכניות האוצר להתמודדות עם המשבר הכלכלי, כולל תוכנית ההאצה להרחבת ההשקעה בתשתיות, התוכנית להתערבות בשוק ההון, הכוללת התערבות בשוק האג"ח ומתן ערבויות לבנקים, ותוכנית רשת הביטחון הפנסיוני להגנה על החוסכים מפני הירידות החדות בשוק ההון. אולמרט אישר את תוכנית ההאצה והתוכניות הפיננסיות, אך דחה את תוכנית רשת הביטחון הפנסיוני - במתכונתה הנוכחית.

 

ראש הממשלה ציין: "הייתי בסוד המהלכים שננקטו עד עתה ואני רוצה לשבח את האוצר, את בנק ישראל ואת הרשות לניירות ערך על הצעדים היעילים שהם יזמו כדי להתמודד עם המשבר". מלשכתו נמסר, כי הוא "הנחה להמשיך את הדיון בנושא ההגנה על כספי החסכונות הפנסיוניים ואמר: 'אני סבור שהמודל שהאוצר הציג הערב מצריך עבודת מטה משולבת של האוצר, בנק ישראל והמועצה הלאומית לכלכלה (גוף במשרד ראש הממשלה ת.ג.)'".

 

לטענת גורמים שנכחו בדיון, אולמרט הביע התנגדות לנקודות רבות בתוכנית רשת הביטחון, ושלח את אנשי האוצר "לעשות שיעורי בית" - קרי להכין חלופות ושדרוגים לתוכנית הקיימת. באוצר הופתעו לטובה, כשגילו שאולמרט לא הגיע לפגישה עם תוכנית חלופית, אלא רק העיר הערות וביקש שינויים בתוכנית הקיימת.

 

גורם שנכח בפגישה אמר כי בר-און ובכירי האוצר חזרו על עמדתם, לפיה לא צריך להפעיל רשת ביטחון בכלל. עם זאת ניתן להעריך כי האוצר יפעל במקרה הזה בהתאם להוראות שקיבל מאולמרט ויכין תוכנית חדשה ורחבה יותר לרשת ביטחון.

 

חזית פוליטית אחידה מול הדרג המקצועי באוצר

תוכנית רשת הביטחון של האוצר היא מינימליסטית מאד, ומיועדת לחוסכים מעל גיל 60 בלבד, ורק לעמיתי קופות הגמל. בכך, מונעת התוכנית הגנה ממרבית העובדים העומדים לפני פרישה, כיוון שחלק גדול מהם נמצאים בשנות ה-50 לחייהם, ומבוטחים בקרנות פנסיה פרטיות שונות. התוכנית גם כוללת הגבלות רבות על הכנסתם של החוסכים ומיועדת רק לחוסכים שיש להם פחות ממיליון שקלים, ושנהנים מקצבה של פחות מ-7,000 שקלים.

 

אולמרט מתנגד לכל ההגבלות הללו. הוא דורש להרחיב את התוכנית ולהוריד את רף הגיל גם לבני 60 ומטה; להרחיב את התוכנית כך שתהיה מיועדת גם לחוסכים בקרנות הפנסיה, למעט עמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות הנהנים ממילא מרשת ביטחון פנסיוני; בנוסף, דורש אולמרט להעלות את תקרת ההכנסה והחסכונות של התוכנית.

 

הכרעת אולמרט קרובה הרבה יותר לדרישותיו של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, מאשר לתוכנית שיצר האוצר. בכך מיישר אולמרט קו עם ראשי המפלגות הגדולות האחרות - שר האוצר לשעבר ויו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, יו"ר ש"ס, אלי ישי, ויו"ר העבודה, אהוד ברק. יצויין כי בכירי האוצר הביעו מלכתחילה התנגדות לרעיון של רשת ביטחון, ואילו בר-און נמנע מלהביע דעה בנושא.

 

החלטת אולמרט יוצרת, אפוא, חזית אחידה של כל המערכת הפוליטית מול הדרג המקצועי באוצר. ערוץ 10 דיווח אמש, כי בפגישה חל עימות חריף בין אולמרט לשר האוצר, גורם שנכח בפגישה הכחיש את הדברים מכל וכל, ואף סיפר ל-ynet כי במפגש שררה אווירה חיובית. הדיון הכלכלי אמש התקיים בצל איומי ההסתדרות להשבתת המשק.


פורסם לראשונה 26/11/2008 18:48

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רה"מ, אהוד אולמרט
צילום: רויטרס
מומלצים