שתף קטע נבחר

הפלסטינים הכלואים במתח: מי ישתחרר בחג?

"המתח הזה ממש לא בריא, עדיף אפילו לדעת שאתה לא משוחרר", אומרים האסירים הביטחוניים בבתי הכלא, לקראת שחרור 250 מהם לרגל חג הקורבן. וגם: האם יתממש "התרגיל המבריק" של אבו מאזן לחמאס?

ברשות הפלסטינית ובבתי הכלא בישראל שבהם מוחזקים האסירים הביטחוניים, גואה המתיחות לקראת פרסום רשימת 250 האסירים הפלסטינים שישוחררו בימים הקרובים. השחרור מהווה עוד מחווה לנשיא הפלסטיני, אבו מאזן, לקראת חג הקורבן שיתחיל ביום שני הקרוב.

 

הממשלה אישרה בישיבתה האחרונה את שחרור האסירים, ומאז ממתינים אלפי אלפי אסירים מתנועת פתח ובני משפחותיהם, לראות את השם ברשימה. מבתי הכלא לא פוסקות שיחות הטלפון לבכירי הרשות, כדי שאלה יתערבו אצל הצד היישראלי. האסירים גם מתקשרים לעיתונאים כדי לבדוק אם דלפו כבר שמות.

 

אחד מנציגי האסירים בכלא קציעות שבנגב סיפר ל-ynet כי הוא וחבריו עסוקים במשך היממה כולה במשחק הניחושים: מי ישתחרר ומי לא? "הורדנו את האסירים המנהליים, הורדנו את האסירים עם דם על הידיים והורדנו את האסירים שהם לא מהפתח - ונשארנו עם רשימה של קצת פחות מ-1,000".

 

הנציג סיפר כי לאסירים נודע מהנהלת הכלא, כי מבין 250 האסירים שישתחררו - 186 אסירים מקציעות, "וזה הביא את המתח והדריכות לשיאים לא נורמליים".

 

באחד מבתי הכלא הודיעה ההנהלה לנציג האסירים שהיה אחראי על הקשר מול הקנטינה, כי עליו למצוא לעצמו מחליף ולהעביר לו את הניירות והחשבונות - מכיוון ששמו נכלל ברשימת המשוחררים. "אותו אסיר כמובן שמח, אבל האחרים - גם אם שמחו בשבילו - היו מתים שמישהו יגיד להם אם שמם ברשימה. המתח הזה ממש לא בריא, עדיף אפילו לדעת שאתה לא משוחרר. בכל זאת, הסיכוי נמוך - הרי בסך הכל יש 9,000 או 10,000 אסירים.

 

באחד ממחנות הפליטים בצפון הגדה, כבר נערכה חגיגה במשפחתו של אחד האסירים, לאחר שנציג של הרשות הבטיח שהבן צפוי להשתחרר. "הבטחות כאלה מושמעות בכל פעם שיש שחרורים ולרוב מסתיימות באכזבות. אני מקווה בשביל המשפחה שהחפלה לא היתה לחינם, כי בדרך כלל נציגי הרשות מבטיחים הבטחות כאלה לכל מי שמתקשר אליהם", אמר האסיר.

 

הנשיא של חמאס - דווקא בגדה?

ברמה המדינית, הסוגיה שמטרידה יותר מכל את הפלסטינים היא השאלה האם ישוחרר יושב ראש הפרלמנט מטעם חמאס, ד"ר עזיז דוויק.

 לפי שמועות ברשות, אבו מאזן דרש מהישראלים את שחרורו של דוויק ונענה בחיוב - מה שאמור לסייע לו בשמירה על מעמדו כנשיא גם אחרי 9 בינואר, אז לטענת חמאס תסתיים הכהונה.

 

בחמאס תכננו להכתיר בעזה את ממלא מקומו של דוויק, ד"ר אחמד בכר כנשיא, אולם "התרגיל המבריק" של אבו מאזן וישראל - אם יתממש - ייאלץ את החמאס להכריז על האסיר המשוחרר כנשיא. ההדים שיעורר נשיא הנמצא בגדה, תחת עינם הפקוחה של אנשי הרשות, יהיה מסוכן פחות מסוכן מבחינתם. בנוסף, קיים ספק אם דוויק יסכים למלא את התפקיד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שחרור אסירים, בנגלה הקודמת
צילום: רויטרס
אבו מאזן. תרגיל לצורך הישרדות?
צילום: AP
מומלצים