שתף קטע נבחר
צילום: זולטן קלוגר, לע"מ

משפחת יונה

מה הקשר בין מפקד ה"הגנה" אליהו גולומב למגלה הארצות כריסטופר קולומבוס? בית התפוצות ואנציקלופדיה ynet חושפים את שורשי שמות המשפחה של כולנו

מאות שנים אחרי שנח, יורד הים המקראי, שיחרר את היונה מתיבתו לעולם חדש, היא שבה וגילתה עולם חדש אחר - את אמריקה. השבוע ב"השמות שלנו" נחשוף בפניכם את גלגולי השם "יונה" לאורך ההיסטוריה היהודית וכן את הקשר בין שם הציפור למגלה הארצות כריסטופר קולומבוס

 

אתה מוצא שלושה שמות נקראים לו לאדם:

אחד מה שקורים לו אביו ואמו

ואחד מה שקורים לו בני האדם

ואחד מה שקונה הוא לעצמו

מדרש תנחומא פרשת ויקהל א'  

 

מקורו של השם יונה מופיע פעמים במקרא, בסיפור נח: "וַיְשַׁלַּח אֶת-הַיּוֹנָה, מֵאִתּוֹ--לִרְאוֹת הֲקַלּוּ הַמַּיִם, מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה..." בבראשית 8, ח-י"ב, ובספר נביאים נזכר השם לראשונה כשמו של הנביא יונה בן אמיתי. יונתו של נח מסמלת את השלום, ויונה הנביא מסמל את מידת הרחמים של האל. מכאן החל השם להתגלגל בין תפוצות ישראל השונות. בלטינית יונה נקראת "קולומבו". בהתאם מספר חוקרים סוברים שמגלה הארצות הנודע – כריסטופר קולומבוס, היה לא אחר מאשר צאצא של אנוסי ספרד. בספרדית יונה נקראת "קולון" כשמו של הפוסק בן המאה ה-15, יליד צרפת רבי יוסף קולון, ובצרפת אנו מוצאים כבר מהמאה ה-13 יהודי בשם יונס קולון. 

 

בגרמניה מתועדות היונים טאובלס וטאובר כבר למן המאה ה-18, והולוב בבוהמיה. ברוסית יונה היא גולוב, ובפולנית היא גולומב, כשמו של אליהו גולומב (1893 - 1945), מראשוני אנשי ה"הגנה" ומפקדו הלא-רשמי של הארגון, מראשי ההסתדרות העובדים ומפא"י.

 

מאירופה נדדו היונים לארצות ערב תחת השמותת יאיא, יָאִיָה ויונס. במהלך המאה ה-20, שינתה משפחת בן-יאיא בצרפת את שמה לשם בעל צליל צרפתי מקומי: בֵּניִאָר, וגם ז'ונס בעל הצליל הצרפתי מקורו למעשה ביונס מערבית. משפחת יונה מתועדת כבר מהמאה ה-16 במצרים. מז'ונס הצרפתי יש לנו את ג'ונָס האנגלי וחזרה ליונס בלשונות אירופה השונות, כשמו של האנס יונס, מגדולי הפילוסופים של המאה ה-20 בתחום התאולוגיה, ביולוגיה, טכנולוגיה ואקולוגיה.

 

נכתב בסיוע בית התפוצות ע"ש נחום גולדמן, ת"א. רוצים לגלות את משמעות שם המשפחה שלכם? - פנו לאתר בית התפוצות

 


 

אנציקלופדיה ynet מכילה מגוון עצום של ערכים וחיונית לתהליכי למידה והעשרה כמקור מידע מוביל, אמין ובטוח. ערכי האנציקלופדיה נכתבים ונערכים על-ידי צוות עורכים מקצועי, ומשולבים בהם סרטונים, מצגות ועוד.

 

                             לרכישת מינוי לאנציקלופדיה ynet 


 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אנחנו נולדנו לשלום שרק יגיע
צילום: חגי אהרון
גם אני יונה גאה. כריסטופר קולומבוס
אליהו גולומב, יונה ציונית
בית התפוצות
מומלצים