שתף קטע נבחר

חוק חדש: אין סחורה? אין כסף!

שילמתם על סלון חדש אבל הוא מתעכב כבר חודש? החברה שבה הזמנתם מחשב נעלמה מהשטח? חוק חדש מאפשר לכם לבטל מיידית את התשלומים בעבורם בכרטיס האשראי

באחרונה מתגברים הדיווחים על עסקים שנקלעו לקשיים עוד לפני שהצרכנים קיבלו את המוצר שעליו שילמו, או על מוקדי שירות שאינם נותנים מענה בגלל צמצום בכוח אדם. תיקון חדש לחוק כרטיסי חיוב הוותיק, שנכנס השבוע לתוקף, נועד להגן על הצרכנים מפני אכזבות כאלה.

 

על פי התיקון לחוק, כל לקוח של חברת אשראי יכול להורות לחברה להפסיק מיידית את החיובים בגלל אי-אספקה או עיכוב באספקה של מוצרים (מעבר למועד המוסכם). הדבר תקף הן בעסקת תשלומים, הן בהוראת קבע בכרטיס האשראי.

 

"על-פי החוק, חברת האשראי צריכה להחזיר לצרכן גם סכומים ששולמו על העסקה בעבר, ולקזז אותם מעסקות אחרות שלה עם בית העסק", הסבירה עו"ד עינת ברכה מארגון אמון הציבור בשיחה עם "ידיעות אחרונות".

 

עם זאת, לגבי סכומים שכבר שולמו בעבר, קיים חשש שחברות האשראי יערימו קשיים ולא ימהרו להחזיר לצרכן את הכסף. בחו"ל, אגב, החוק עובד מצוין. רוב חברות האשראי בארצות-הברית קבעו כי על בעל העסק לשלוח ללקוח את המוצר לפני שהוא מציג להם את החיוב בעסקה.

 

לפני ואחרי החוק

איך מתבטא החוק החדש? שתי תלונות שהתגלגלו לארגון אמון הציבור ממחישות את המצב בשטח:

 

יוסי ומשפחתו נמצאים בשלבי שיפוץ מתקדמים של הבית, בעקבות הולדת בנם השלישי. הם הזמינו דלתות חדשות, ומועד האספקה נקבע לספטמבר. הם שילמו בכרטיס האשראי חצי מהסכום הכולל במועד ההזמנה באוגוסט, ואת היתרה בשלושה תשלומים: התשלום הראשון בספטמבר, עם אספקת הדלתות, התשלום השני באוקטובר והשלישי בנובמבר.

 

"מספטמבר ועד נובמבר הבטיחו לנו שהדלתות או-טו-טו יגיעו ויותקנו, אבל זה לא קרה", סיפר יוסי. "עד עכשיו חברת האשראי מסרבת לבטל את ההזמנה או להחזיר לי את הכסף, בטענה שהחברה מתכוונת לספק את המוצר ושמדובר בעיכוב קל".

 

מעמדו של יוסי במצב החוק עד היום: חברת האשראי סירבה לבטל את ההזמנה או להחזיר ליוסי את כספו, בטענה שהחברה מתכוונת לספק את הדלתות ומדובר בעיכוב קל.

 

מעמדו של יוסי עם כניסת התיקון לתוקף: אי-אספקה היא עילה של יוסי לביטול העסקה ולדרישה מחברת האשראי להחזיר לו את הכסף ששילם בעבר. על החברה לעצור כל תשלום עתידי, גם אם הוא צפוי להתקיים ימים ספורים לאחר הודעת הלקוח.

 

חברת האשראי צריכה גם להחזיר לו תשלומים קודמים על העסקה, אבל במקרה זה, הבעיה היא שהחברה תעשה זאת רק אם תוכל לקזז תשלומים אלה מחיובים אחרים שעליה להעביר לבית העסק במסגרת עסקות אחרות. מכיוון שהצרכן לא יכול לדעת אם חברת האשראי תבצע את הקיזוז, עולה ספק אם הוא יראה בחזרה את כספו - למרות החוק החדש.

 

התלונה השנייה מתייחסת לקנייה באמצעות האינטרנט. מיכל קנתה מחשב ומדפסת דרך אתר מכירות. מועד האספקה שנקבע באתר - שלושה שבועות אחרי ההזמנה - היה חריג ביחס לאתרים אחרים, אבל המחיר היה נמוך ב-20%, ולכן החליטה מיכל להזמין. עד למועד האספקה היא שילמה חצי מהסכום, אבל המוצרים לא הגיעו. כל ניסיון ליצור קשר עם האתר לא צלח, ולאחר בירורים התגלה שהחברה הפסיקה את פעילותה.

 

המצב לפני החוק: ניתן היה להורות על עצירת תשלומים עתידיים רק כאשר חלף מועד האספקה שסוכם, וגם אז ייתכן שחברת האשראי בחרה לתת לעסק עוד הזדמנות לפני שעצרה את התשלומים.

 

אחרי כניסת התיקון לחוק לתוקף: במקרה של סגירת העסק הלקוח יכול להורות על עצירת תשלומים - גם כאשר מועד האספקה שנקבע עוד לא עבר, ולהודיע לחברת האשראי בכתב שהעסק הפסיק לספק סחורה כמו זו שנרכשה בעסקה, ושבאמצעי התקשורת אף התפרסם מידע על הפסקת הפעילות.

 

נזהרים עם האשראי

אספנו המלצות על תשלום בכרטיסי אשראי, המקבלות משנה תוקף בתקופת האטה ומיתון:

 

לשלם עד רבע מהסכום: למרות שהאינטרס של בית העסק הוא לקבל את מרבית התשלום מראש, יש להתמקח ולשלם רק עד רבע מהסכום מראש.

 

להיזהר מעסקות אטרקטיביות מדי: עסקים רבים על סף קריסה מנסים לגייס כספים בכל מחיר, ומציעים עסקות שאולי לא יוכלו לעמוד בהן, כשהתנאי הוא תשלום משמעותי במזומן.

 

לא לבזבז זמן: כאשר אינכם מצליחים ליצור במשך כמה ימים קשר עם העסק, צריכה להידלק אצלכם נורה אדומה. אם ברור שהעסק נסגר, יש לפעול לאלתר לביטול חיובים עתידיים בכרטיס אשראי ובצ'קים.

 

איך מבטלים את העסקה?

• לקוח חברת האשראי יכול להורות לחברה להפסיק מיידית את החיובים בגלל אי-אספקה או עיכוב באספקת מוצרים.

 

• הלקוח צריך להודיע בכתב לחברת האשראי כי ביטל את העסקה מכיוון שהמוצר עדיין לא סופק, ולדרוש הפסקת התשלומים.

 

• במקרה של אי-אספקה ניתן לקבל החזר על תשלומים קודמים. עם זאת, קיים חשש שחברות האשראי יערימו קשיים בנושא.

 

• אם הוגשה לבית-משפט בקשה למתן צו פירוק, כינוס או פשיטת רגל נגד עסק מסוים - חברת האשראי צריכה להפסיק מיידית, ברגע שנודע לה על כך, העברת כספי לקוחות לעסק.

 

• חברת האשראי יכולה להמשיך לגבות תשלומים מהלקוחות עד מתן צו פירוק סופי, ורק אז להחזיר להם את הכסף ששילמו מאז מתן הצו הזמני.

 

• החוק לא חל במקרים שבהם העסקה נעשתה בתשלום אחד והספק קיבל את כל הכסף לפני שחברת האשראי קיבלה את הודעת הלקוח, או את הודעת הפירוק של העסק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
אילוסטרציה
צילום: ג'רמי פלדמן
מומלצים