שתף קטע נבחר

אש ביוון; פרקליטו של היורה: הנער מת מנתז

פרקליטם של שני השוטרים המעורבים בתקרית שהציתה את האש ביוון טען כי הדו"ח הבליסטי מאשר את גרסתם של השוטרים כי לא ירו ישירות בנער. מאות מפגינים התעמתו עם שוטרים במרכז אתונה, וגם מחוץ לבית המשפט שאליו הובאו שני השוטרים

פרקליטם של שני קציני המשטרה הנאשמים בהריגתו של הנער היווני אלכסנדרוס גריוגרופולוס - התקרית שהציתה את אש המהומות במדינה - טען היום (ד') כי ממצאים בליסטיים מעידים כי הנער נהרג מנתז, ולא מכדור. השוטר שהואשם ברצח הנער טען כי ירה מתוך הגנה עצמית.

 

עורך הדין אלכסיס קוגיאס אמר כי הדו"ח הבליסטי מאשר את גרסתם של שני השוטרים - לפיה השניים פתחו בירי התרעתי ולא ירו ישירות לעברו של הנער בן ה-15. "החקירה מראה שזה היה ריקושט. בסופו של דבר, זו היתה תאונה", אמר קוגיאס. השלטונות טרם חשפו את הדו"ח לציבור. מותו של גריוגרופולוס הביא לפריצתן של המהומות הקשות ביותר מזה 25 ביוון.

 

השוטרים טענו כי הותקפו על ידי קבוצת צעירים שיידו לעברם אבנים. שוטר אחד השליך רימון הלם, והשני ירה באוויר. עם זאת עדי ראיה לתקרית טענו כי השוטרים פתחו באש לעבר המתפרעים. לאחר התקרית, נעצרו שני השוטרים והוגשו נגדם כתבי אישום. האחד הואשם ברצח והשני הואשם בסיוע לדבר עבירה.

 

בצהריים פרצו עימותים מחוץ לבית המשפט המרכזי באתונה, בשעה שהתקיים שימוע לשני השוטרים, שבו מסרו עדות בדלתיים סגורות. צעירים יידו בקבוקי תבערה לעבר בית המשפט - והשוטרים הגיבו בירי גז מדמיע. המפגינים אף תקפו ניידת שידור לוויינית של אחת מרשתות הטלוויזיה. לפחות שני בני אדם נפצעו.


צעירים משליכים אבנים באתונה, היום בצהריים (צילום: AFP)

 

מוקדם יותר, התחדשו העימותים בין מפגינים לשוטרים ביוון ובסלוניקי - בשולי צעדות שנערכו היום במסגרת השביתה הכללית שעליה הוכרז לפני שבועות במחאה על מדיניותה הכלכלית של המדינה. באתונה צעדו יותר מעשרת אלפים מפגינים לעבר כיכר הפרלמנט בעיר, ובשולי המצעד נרשמו עימותים בין כמאה מקרב המפגינים לבין השוטרים. השוטרים ירו גז מדמיע לאחר שקבוצת צעירים יידו אבנים ובקבוקי תבערה לעברם בכיכר סינטגמה. גם בסלוניקי התנגשו מפגינים צעירים עם שוטרים בשולי הפגנה שבה השתתפו כ-2,000 בני אדם.

 

השביתה התקיימה כמתוכנן

שני איגודי העובדים הגדולים ביוון - GSEE ו-ADEDY - המייצגים כמחצית מכוח העבודה היווני (2.5 מיליון איש), החליטו לקיים את השביתה בת 24 השעות למרות בקשתו מאתמול של ראש הממשלה קוסטס קרמנליס לדחות אותה כדי לא להזין עוד את המהומות הקשות, שבהן הוצתו עשרות בתי עסק, מבני ציבור ומכוניות. המהומות הנחיתו מכה קשה לממשלתו השמרנית של קרמנליס, שהתמיכה הציבורית בה נמצאת זה זמן בנסיגה. בעקבות התקרית גברו הקולות לקרמנליס להתפטר.


שוטרים מפזרים הפגנה באתונה היום (צילום: AFP)

 

המהומות במדינה - שהתפשטו לכל רחבי המדינה, מסלוניקי בצפון ועד האיים קורפו וכרתים בדרום - מאיימות על שלטונו של קרמנליס בן ה-52, שכבר עתה נאלץ להתמודד עם חוסר שביעות רצונו של הציבור מהמצב הכלכלי הקשה. מנהיג

מפלגת הסוציאליסטים שבאופוזיציה, ג'ורג' פפנדריאו, קרא לערוך באופן מיידי בחירות והאשים כי השמרנים אינם מסוגלים להגן על הציבור מן המתפרעים. "הממשלה איבדה את אמון העם היווני", טען.

 

בסקרי דעת הקהל האחרונים משתרך קרמנליס אחרי הסוציאליסטים - ואם ייערכו הבחירות עכשיו, יתקשה לנצח. ממשלתו מחזיקה ברוב זעום של מושב אחד בפרלמנט בן 300 המושבים ביוון. סקר חדש שהתפרסם אתמול מעניק לסוציאליסטים יתרון של 4.8 אחוזים על פני השמרנים בראשות קרמנליס.


פורסם לראשונה 10/12/2008 13:51

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מפגין באתונה, בצהריים
צילום: AFP
גריוגרופולוס. לא מת מכדור
צילום: רויטרס
קברו של גריוגרופולוס
צילום: AFP
מומלצים