שתף קטע נבחר

73%: חשים "רגש יהודי" לחברון

רוב הציבור, דתיים וחילונים, חש קשר רגשי לעיר האבות, אך מעשי הנקמה בעקבות פינוי "הבית החוּם" פוגעים בו. וכיצד משפיעה ההתנגדות לפינוי על היחס לחברון? סקר ynet-גשר

חברון היא אחת מארבע הערים הקדושות ליהודים, אבל השמאל החילוני מואשם לא אחת בניכור כלפיה. האם המחלוקות הפוליטיות אכן משפיעות על הרגשות היהודיים כלפי עיר האבות? סקר ynet יהדות ועמותת גשר שנערך על רקע אירועי 'הבית החוּם' מגלה כי רוב הציבור מעיד על קשר רגשי למקום, וכך גם 61% מהחילונים. עוד בנתונים: הדתיים סבורים כי המאבק נגד הפינוי מחזק את הקשר לעיר, החילונים טוענים כי הוא דווקא הורס אותו, אך כולם מסכימים כי מעשי הנקמה בערביי חברון הם עבריינות שאינה קשורה ליהדות או מעשה המנוגד לה באופן קיצוני.

 

  

סקר ynet-גשר נערך על ידי מכון המחקר "פאנלס" באמצעות פאנל המשיבים, וכלל 500 מרואיינים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל. טעות הדגימה המירבית: 4.5%±.   


בית המריבה בחברון (צילום: איי.אף.פי)

 

בחלק הראשון בסקר נשאלו המרואיינים האם הם מרגיש רגש מיוחד לעיר חברון כעיר שקבורים בה אבות ואמהות האומה. 73% השיבו בחיוב, בהם 46% עם "רגש יהודי מסוים" ו-27% שבעיניהם חברון היא "עיר קדושה מאוד". מנגד הודו 27% נוספים כי אין להם שום יחס מיוחד לעיר.  

 

מפילוח להגדרות דתיות עולה כי בכל המגזרים חשו רוב הנשאלים רגשות יהודיים בדרגות שונות כלפי חברון – מ-61% אצל החילונים ועד 100% אצל החרדים. עם זאת, בקרב החילוניים אמרו רק 9% כי מדובר ב"עיר קדושה מאוד", ובקרב החרדים – 88%.  

 

השלכות אירועי "בית המריבה"

וכיצד השפיעו אירועי השבוע שעבר על הקשר היהודי לחברון? 41% סבורים כי התנגדות מתיישבי הבית בחברון לפינויים הורסת את הקשר, 28% משוכנעים כי היא מחזקת אותו ו-21% אמרו כי אין לכך השפעה בעניין. יתר הנשאלים סירבו להשיב לשאלה.

  

ניתוח התוצאות מלמד כי ככל שגיל הנשאלים עולה, הגדרתם הדתית "אדוקה" יותר, השכלתם גבוהה יותר או הכנסתם גדולה יותר - כך רבים יותר הסבורים שאירועי הבית החוּם הורסים את הקשר של העם היהודי לחברון. כך, למשל, 63% מהחרדים ו-64% מהדתיים אמרו כי הקשר מתחזק נוכח ההתנגדות לפינוי, ואילו 49% מהחילונים אמרו כי הוא נהרס.

  

ביחס למעשי הנקם בערביי חברון בעקבות הפינוי אמרו 52% כי "מדובר בסתם עבריינים, ואין לזה קשר ליהדות". 33% טענו כי המעשים מנוגדים ליהדות באופן קיצוני ואילו 6% השיבו: "הנקמה היא ערך יהודי חשוב ולכן מותר לפגוע בערבים תושבי העיר". יתר הנשאלים סירבו לענות.  

 

מניתוח התוצאות ניכר פער בין קבוצת הגיל 20-18 לאחרות. 29% מהנשאלים בגילאים אלה סבורים כי הנקמה היא ערך יהודי חשוב המצדיק את הפגיעה בערביי חברון, לעומת 9%-1% אצל האחרים. פילוח להגדרות דתיות מלמד כי בכל המגזרים תופסים את הנקמה כעבריינות שאינה קשורה ליהדות או כמעשה המנוגד לה באופן קיצוני.

 

מנכ"לית "גשר מפעלים חינוכיים", שושי בקר, אמרה בתגובה לממצאים: "הסלידה ממעשי הנקם חוצה את כל המגזרים - חילוניים, מסורתיים דתיים וחרדים. תפקיד הציבור והמחנכים הוא לגנות את התופעה ולהבהיר לדור הצעיר עד כמה מעשים אלו רחוקים מהמוסר היהודי ומרחיקים את הציבור, במקום ליצור חיבור יהודי אמיתי".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חברון 2008
צילום: AFP
שריפת בית פלסטיני. חברון
צילום: AP
מומלצים