שתף קטע נבחר

האדמה החרוכה שהותירה "שינוי"

"אם כל מה שאדם חילוני יודע לומר על עצמו זה שהוא נגד הדת, אז היהדות תישאר רק דת והחילונים ימשיכו לומר שהם לא חלק ממנה. שינוי אמיתי יבוא כשהחילונים יתבעו את ערכיהם היהודיים ויאבקו – יחד עם ציבור מסורתי ודתי הדוגלים בפלורליזם על הצלת זהותה של ישראל". אורן יהי-שלום על האדמה החילונית החרוכה שהותירה מפלגת שינוי

מדוע סוגיות דת ומדינה אינן חלק ממערכת הבחירות? השבוע הוסמכו רבנים חילונים בתום כנס בו דנים נציגי זרמים יהודיים שונים בבעיות האזרחיות שנדחקו הצידה.

 

נטלי וגרשון הכירו במסיבה שבה היו רבים מקרב עולי חבר העמים. היא עלתה בגיל שנתיים והוא בגיל שמונה. גרשון קצין ביחידת עלית בצה"ל, אוהב שירה עברית וגם טולסטוי. נטלי התחנכה בצופים והיום היא כבר ראש צוות בחברת סטרט-אפ ישראלית. נטלי וגרשון עומדים להתחתן אבל התברר שאמא של גרשון לא רשומה כיהודיה. הדרך היחידה בה יוכלו להינשא כדין בישראל מחייבת גיור אורתודוכסי וחתונה אורתודוכסית. אבל נטלי וגרשון לא מוכנים לוותר על אמונותיהם ההומניסטיות, ולא רוצים לרמות ולהצהיר שמעתה יהיו כפופים למצוות ההלכה. הם פשוט יהודים חילוניים.

 

האבסורד הזה הוא נחלתם של מאות אלפי אזרחים בישראל. ויודגש: אזרחים, לא תושבים. לצידם עומדים צברים רבים שלא מוכנים אפילו לעבור ליד הרבנות הראשית ולא רק בגלל השמועות על שחיתות – אלא מתוך הכרה עמוקה בזהותם היהודית-הומניסטית. מאות אלפי אנשים חיים במדינת ישראל ותלויים ברבנות המתחרדת שתכיר בזהותם היהודית. האזרחים הללו מדברים עברית – חלקם כבר דור שני, הולכים לצבא, משתתפים בבחירות, קוראים ביאליק ושרים התקווה. רבים מהם מעוניינים ללמוד מורשת ותרבות יהודית במסלול הכשרה שבסופו תעודת הצטרפות לעם היהודי, אבל ברבנות החרדית רוצים ללמד אותם הלכה ולברר שהם הופכים להיות יהודים שומרי מצוות – כי לדידם אין יהדות אחרת. כתוצאה מכך, רבים מהאנשים הללו הופכים באמת מנוכרים ליהדות – או ליתר דיוק, ליהדות בה פגשו.

 

תהליך דומה מתרחש גם בקרב אלו שכבר רשומים כיהודים. קהל גדל והולך מצביע ברגליים ומוותר על שירותי המדינה בתחום הנישואין והגירושין – ובצדק. מדוע חתונה יהודית חייבת להיות אירוע שבמרכזו גבר רוכש אישה בכתובה שנשארה בשפה הארמית? יש אפשרויות יהודיות אחרות. יש כאן רוב של יהודים מודרניים בעלי אמונות עמוקות באדם ובשוויון ערך האדם. לאמונות הללו יש מקום של כבוד במורשת היהודית ואין סיבה שטקס נישואין יהודי לא יבטא אותן.

 

מדוע אין כמעט זכר לנושאים הללו במערכת הבחירות? זה לא רק בגלל המצב המדיני או הכלכלי אלא פשוט בגלל שמפלגת "שינוי" הותירה אחריה אדמה ציבורית חרוכה. הבוחר הישראלי הבין שמכת אגרוף בממסד החרדי נראית טוב בתכניות טלביזיה אבל לא משנה מאומה במציאות. אבל הנזק הרוחני שגרמה מפלגת שינוי גדול עוד יותר: כי אם כל מה שאדם חילוני יודע לומר על עצמו זה שהוא נגד הדת, אז היהדות תישאר רק דת והחילונים ימשיכו לומר שהם לא חלק ממנה. שינוי אמיתי יבוא כשיהודים חילונים הומניסטיים יתבעו את ערכיהם היהודיים ויאבקו – יחד עם ציבור מסורתי ודתי הדוגלים בפלורליזם – על הצלת

זהותה של ישראל.

 

אתמול תכנסו בחסות "תמורה – יהדות ישראלית" והמרכז לאתיקה בירושלים נציגים של זרמים יהודיים רבים בניסיון לקדם שיח יהודי-פלורליסטי בסוגיות האתיות הללו. גם פוליטיקאים הגיעו לשם ואולי בצל הבחירות יתחייבו לפעול ברצינות לשינוי המצב. אבל שיא הכנס יהיה ודאי היום בסינמטק של העיר העברית הראשונה. בטקס רווי שירה עברית יוסמכו בתל-אביב רבנים חילוניים. תחת הכותרת "חוגגים ולומדים יהדות ישראלית" יקיימו הרבנים החילוניים עונג שבת כמיטב המסורת של ביאליק. מדובר בקבוצה רצינית ואחראית של בוגרי תואר שני ומעלה בתחומי היהדות אשר בחרו להמשיך וללמוד ארבע שנים נוספות במכון "תמורה - יהדות ישראלית" כדי שיוכלו להעניק שירות משמעותי ומקצועי לקהילות ולבודדים המבקשים זהות יהודית לא דתית.

 

בוגרים אלו וקודמיהם כבר משפיעים בתחומי החינוך והחברה בישראל ומסייעים לרבים מאתנו המבקשים לחיות חיי משמעות במסגרת תרבות יהודית-מודרנית, עשירה ואוהבת אדם. בדיוק כמו האזרח גרשון והאזרחית נטלי.

 

אורן יהי-שלום. רב חילוני, הוסמך במחזור הראשון של מכון "תמורה – יהדות ישראלית"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי אלגרט
אורן יהי שלום
צילום: אלי אלגרט
צילום: עופר עמרם
שינוי. ארכיון
צילום: עופר עמרם
מומלצים