שתף קטע נבחר

למי שייכת התמונה - אמן בריא או אמן נפגע נפש?

אמנים ישראלים "נורמטיבים" ואמנים נפגעי נפש מציגים בערבוביה בתערוכה ייחודית בת"א, במטרה לסייע במאבק בסטיגמות כלפי נפגעי הנפש. "לא עשינו שום דבר רע" מספרת מציגה בתערוכה, "צריך להפסיק את הבושה שלי ושל אחרים". התערוכה פתוחה שבעה ימים בשבוע והכניסה חופשית. תגיעו?

במסגרת אירועי שבוע בריאות הנפש העולמי המתקיים בימים אלה, הושקה לאחרונה תערוכה ייחודית המשלבת יצירות של אמנים נפגעי נפש לצד אמנים בריאים. היצירות בתערוכה מוצגות מבלי שהמבקרים יוכלו לדעת אם היצירה שייכת לאמן בריא או נפגע הנפש, זאת במטרה להעביר מסר של קבלת האחר ולשנות את הסטיגמה הקיימת בציבור כלפי מתמודדים עם פגיעה נפשית.

 

היוזמה לתערוכה היא של תכנית 'עמיתים' הפועלת למען שילוב נפגעי נפש בקהילה מטעם "החברה למתנ"סים", ובחסות  חברת ד"ר פישר. עקרון הטשטוש בין המתמודדים לאמנים ה"רגילים" תואם לתפיסת העולם של "עמיתים" הרואה חשיבות במתן הזדמנויות שוות, בשילוב בלתי מתויג בקהילה, וביכולת של נפגעי נפש להעניק מכישרונם ועוצמתם לקהילה בה הם חיים.

 

סקר של החברה למתנ"סים מגלה כי 56%  מהנשאלים אינם מוכנים להעסיק פגועי נפש ו- 18% מהם אינם מוכנים לנהל עימם אפילו שיחה ידידותית. הסטיגמות כלפי אנשים נפגעי נפש פוגעות ביכולתם לתפקד ולהשתלב בקהילה כאחד האדם.

 


 

"התערוכה נועדה לעודד את שילובם של נפגעי הנפש בחברה ולאפשר למשתתפיה, לעיתים בפעם הראשונה בחייהם, להפוך לחלק מהקהילה הבריאה" אמרה טליה בוז-מזרחי, מנהלת תוכנית עמיתים "באמצעות מתן ביטוי נפשי ואומנותי לעצמם ולקבל תשומת לב והכרה מהחברה, אנו מאפשרים ליוצרים לצאת ממעגל הבדידות בו הם שרויים שנים כה רבות ולהשתלב בחברה הנורמטיבית."

 

צריכים להתמודד עם המחלה, תופעות הלוואי וגם עם הסטיגמה

בין התמונות המוצגות בתערוכה מופיעות שתי תמונות של אילנה. אילנה, מתמודדת המתגוררת בחולון. אושפזה לראשונה בגיל צעיר ואובחנה כחולת סכיזופרניה פרנואידית. במהלך השנים אושפזה מספר פעמים בעקבות דיכאונות. אילנה למדה אומנות פלסטית, גרפיקה ידנית וממוחשבת, והציגה בעבר תערוכת יחיד בחולון

"הציור החזיר אותי לעצמי, חזר לי הטעם לחיים" היא מספרת. אילנה משתתפת בתוכנית 'עמיתים' כשנתיים "התוכנית פתחה לי צוהר לחשיבות העיסוקים בזמן הפנוי. דרך השיחות קיבלתי תמיכה נפשית ואמונה רבה ביכולותיי" היא מסבירה "צריך להפסיק את הבושה שלי ושל אחרים. לא עשינו שום דבר רע. אנחנו צריכים להתמודד גם עם המחלה ותופעות הלוואי של התרופות וגם עם הסטיגמה".

 

גם יצירות פרי מכחולה של שולה מופיעות בתערוכה. שולה, ילידת ירושלים ובת לציירת, מתמודדת עם הפרעה דו קוטבית (מאניה דיפרסיה). שולה חובבת אומנות והציגה במספר גלריות ברחבי הארץ, היא בעלת תואר ראשון בהוראה ותואר שני בייעוץ חינוכי. הייתה מורה כ 20 שנה נשואה ואם לשניים, מזה חמש עשרה שנה פעילה בתחום בריאות הנפש במטרה להפחית את הסטיגמה הקיימת באוכלוסיה. "התמונות שציירתי לתערוכה" היא מספרת, "מאופיינות בצבעים עזים ומשלבות הבעות פנים הממחישות את הסבל שהוא מנת חלקם של מתמודדים רבים, אך גם את העוצמה והיופי שבתהליך ההתמודדות".

 

 

תוכנית 'עמיתים', שהוקמה ב-2001, פועלת ב- 50 מתנ"סים ברחבי הארץ וכיום משתתפים בה 1,600 נפגעי נפש. 'עמיתים' פועלת לשילוב אנשים המתמודדים עם קשיים נפשיים בקהילה, דרך פעילות הפנאי והיצירה במתנ"סים יחד עם האוכלוסייה הנורמטיבית תוך מתן תמיכה של רכז מקצועי ומערך מתנדבים.

 

השילוב מאפשר למשתתפים לפתח את כישוריהם החברתיים, לשפר מיומנויות תקשורת בין-אישיות ולהקנות כלים שיאפשרו הסתגלות לתפקוד עצמאי וצריכת שירותים בקהילה. במקביל, פועלת תוכנית 'עמיתים' לשינוי הסטיגמה הקיימת בציבור כלפי נפגעי הנפש באמצעות פעילויות הסברה בקרב קבוצות וקהילות בציבור הרחב. התוכנית היא יוזמה של החברה למתנ"סים ומשרד הבריאות.

 

  • התערוכה תוצג בין התאריכים 1.12.08-29.1.09 בגלריה ZOA‏ ע"ש דבורה פישר בבית ציוני אמריקה, רחוב אבן גבירול 26 פינת דניאל פריש 1 ת"א. שעות פתיחה : 08:00-22:00 (גם בשבת). הכניסה חופשית.
  • לפרטים והתנדבות בתוכנית "עמיתים" לחצו כאן .

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טליה בוז מזרחי
צילום: טליה בוז מזרחי
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים