שתף קטע נבחר

גורמים ערבים: לחץ על אסד לפגישה עם אולמרט

ל-ynet נודע כי מאמצי הגורמים האירופים תפסו תאוצה והם מתמקדים בניסיון להעביר את המו"מ הישראלי-סורי לפסים ישירים. גורמים ערבים טוענים: בקרוב נדע אם נמצאה נוסחה שתאפשר פגישה ישירה בין נשיא סוריה לראש הממשלה

גורמים במדינות ערב טוענים כי המגעים העקיפים בין ישראל וסוריה יגיעו לנקודת הכרעה כבר בימים הקרובים, שבה יתברר האם נמצאה נוסחה שתאפשר פגישה ישירה בין נשיא סוריה, בשאר אסד, לבין ראש הממשלה, אהוד אולמרט. ל-ynet נודע כי המאמצים מצד גורמים אירופים לתווך בין סוריה וישראל תפסו תאוצה בשבועות האחרונים, והם מתמקדים כעת בניסיון להעביר את המשא ומתן לפסים ישירים.

 

גורמים ערבים מסרו ל-ynet כי במרכז המאמץ האירופי עומד ניסיון לשכנע את

נשיא סוריה להכריז על נכונות להיפגש עם ראש ממשלת ישראל. לדברי הגורמים, "כעת השיחות מתקרבות לנקודה שבה אפשר שתושג נוסחה שתביא את אסד לומר כי יש על מה לדבר ויהיה מוכן לפגוש את אולמרט".

  

על-פי הגורמים, אם הסורים ישתכנעו כי בישראל יש נכונות לדבר על נסיגה מלאה מהגולן - ייתכן שהצהרה מטעם אסד בדבר פגישה ישירה תינתן אפילו עוד טרם כניסתו של ברק אובמה לבית הלבן ב-20 בינואר. עוד מסרו הגורמים, כי ארה"ב לא הייתה מעורבת במהלך האחרון, אך נתנה את הסכמתה.

 

פגישה לא צפויה בטורקיה

בימים האחרונים נראה כי יש התקדמות בציר המגעים העקיפים עם דמשק. אולמרט צפוי לצאת ביום שני לטורקיה, לפגישה שנקבעה בהתראה קצרה. הדבר הינו פועל יוצא של פריצת דרך שאירעה בימים האחרונים. גורמים בירושלים הביעו אופטימיות באשר לאפשרות להשיג התקדמות במגעים.

 

לא מן הנמנע כי אותה פריצת דרך היא נכונותו של אסד להכריז על רצונו במשא ומתן ישיר עם

ישראל על החזרת הגולן, תוך נכונות להחכירו לישראל בהמשך. נראה כי מטרתו של אסד היא להבהיר לממשל האמריקני את רצינות כוונותיו. אם הנשיא הסורי יצליח לפרוץ את מעגל ההתנגדות של הנשיא היוצא, ג'ורג' בוש, הרי שהוא יקדם את סוריה ביציאתה מבידודה הבינלאומי.

 

מהלך זה חשוב ביותר לאסד, שארצו נתונה במשבר כלכלי עמוק. בנוסף, מקווה אסד שחסות אמריקנית לתהליך תשיב לה את מעמדה הבכיר בעולם הערבי. ההנחה הסורית היא שממשל אובמה יאפשר לסוריה מרחב תמרון גדול יותר מול המערב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אסד. תשובה בקרוב?
צילום: רויטרס
אולמרט. פגישה בטורקיה
צילום: פלאש 90
מומלצים