שתף קטע נבחר

מוגאבה: זימבבווה היא שלי - מי יעז להדיח אותי?

הדיפלומטית האמריקנית הבכירה לענייני אפריקה קראה ל"איש שהרס את זימבבווה" לפרוש מתפקידו. הנשיא רוברט מוגאבה הגיב בזעם לדברים וכינה אותה "ילדה קטנה"

נשיא זימבבווה, רוברט מוגאבה, הכריז אתמול (יום ו') כי אף אומה אפריקנית לא תעז לנסות להדיחו מהשלטון. הוא טען כי רק אזרחי המדינה יכולים לבחור ולהחליף את מנהיגיהם, ובאותה נשימה הצהיר: "זימבבווה היא שלי".

 

"לעולם לא אמכור את מדינתי. לעולם לא אכנע", אמר מוגאבה בנאום שנשא מול תומכי מפלגת השלטון בעיר בינדורה. "זימבבווה היא שלי. אני אזרח זימבבווה. זימבבווה היא של אזרחי זימבבווה. זימבבווה היא לא של הבריטים. בריטניה היא של הבריטים".

 

מפלגתו של מוגאבה פתחה אתמול ועידה בת שלושה ימים בעיר הצפונית לבירה הרארה. רבים הסתובבו עם חולצות שעליהן התנוססה דמותו

של הרודן, כשלצדה הכיתוב: "אנא, הישאר איתנו. אנחנו יודעים שאתה הנשיא שלנו".

 

מוגאבה אמר את הדברים בעקבות התבטאותה האחרונה של תת-מזכירת המדינה האמריקנית לענייני אפריקה, ג'נדאי פרייזר. "אנחנו חושבים שהאיש שהרס את זימבבווה צריך לפנות את מקומו", אמרה פרייזר ושאל: "עוד כמה זמן תיאלץ זימבבווה לסבול מרעב, מחלות ומשבר פוליטי?" 

 

הנשיא תקף את פרייזר ישירות, כינה אותה "ילדה קטנה" וטען כי מדינות יבשת אפריקה "מפחדות" לפלוש לארצו. "האמריקנים רוצים להדיח את הנשיא מוגאבה, אבל הנשיא מוגאבה נבחר על ידי עמו. אמרנו להם את מה שאמרנו לאירופים - האנשים היחידים שיש להם הסמכות להדיח את רוברט גבריאל מוגאבה הם אזרחי זימבבווה", הזהיר.

 

דובר מחלקת המדינה האמריקנית, שון מקורמק, אמר בתגובה לדברים: "בפעם האחרונה שהעולם בחן את הנושא, זימבבווה היתה שייכת לאזרחי זימבבווה. לדעתי, הצהרתו האחרונה מטילה אור על מקור הבעיות של זימבבווה".

 

מוגאבה, בן 84, עלה לשלטון בעקבות הכרזת העצמאות של זימבבווה מבריטניה בשנת 1980. הנשיא ומנהיג האופוזיציה, מורגן צ'נגיראי, הסכימו

בספטמבר על הקמת ממשלת אחדות, אך ההסכם נקלע למבוי סתום עקב אי הסכמה על השליטה על משרדי מפתח.

 

המערב מאשים את מוגאבה במשבר ההומניטרי בארצו. לפחות 1,100 בני אדם מתו מאז אוגוסט כתוצאה ממחלת הכולרה. נשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש, ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, ונשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, קראו לו לפרוש מתפקידו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בעל הבית. מוגאבה
צילום: AP
"ילדה קטנה". פרייזר
צילום: AFP
מומלצים