שתף קטע נבחר

בניית ביה"ס הושלמה, הנוער בסיכון לומד במחסן

3 שנים עומד שומם בית-ספר מודרני שהוקם עבור נוער בסיכון בזכרון יעקב. בזמן ששלושה גופים - משרד החינוך, המועצה המקומית ומפעילת הפנימייה - מחליפים ביניהם האשמות, נאלצים כ-200 תלמידים ללמוד במבנה רעוע בן יותר מ-30 שנה

אף אחד לא רוצה לשלם, והילדים משלמים את המחיר. מה שהתחיל כיוזמה מבורכת, הפך לסאגה בת 8 שנים - שבמרכזה עומד מבנה בית-ספר שהפך לפיל לבן - הכל בשל ביורוקרטיה וחילופי האשמות בין משרד החינוך ומועצת זכרון יעקב לעמותה שמפעילה את בית-הספר. זאת, על חשבון כ-200 ילדים ונוער בסיכון.

 

חניכי פנימיית רננים לנוער בסיכון בזכרון יעקב, נאלצים ללמוד במבנים רעועים ששימשו בעבר בית חרושת לגרביים והאנגרים למטוסי קרב. בשל תנאי הלמידה הלא נאותים, נפסקים הלימודים לפרקים והילדים מפסידים שעות רבות. לפני כשמונה שנים החלה בניית בית-ספר חדש עבורם, אולם בשל מחסור בתקציב - 900 אלף שקלים לטענת מפעילת הפנימייה - לא הושלמה הבנייה והמבנה נותר מיותם מתלמידים.

 

בפנימיית רננים נמצאים בני נוער בסיכון מגילאי 5 עד 18, שהוצאו מבתיהם על רקע מצבי משבר, סיכון, הזנחה, אלימות ותפקוד הורי לקוי. בפנימייה, שנמצאת בפיקוח השירות לילד ולנוער במשרד הרווחה, הוקם בית-ספר לחינוך מיוחד, מדובר בבית-ספר פרטי שאינו שייך למשרד החינוך. בית-הספר הוקם לפני 30 שנה, ולאורך השנים עברו המבנים התאמות ואלתורים כדי להוות אכסניה לימודית.

 

בניית בית-הספר מעולם לא הושלמה

במהלך השנים נעשו ניסיונות רבים לאתר קרקע מתאימה, להקמת בית-ספר שיתאים לצורכי חניכי הפנימייה, ילדים בעלי הפרעות רגשיות והתנהגותיות. לפני כעשור נאותה המועצה המקומית זכרון יעקב, להקצות קרקע למטרה זו ומשרד החינוך התחייב לממן את הבנייה באמצעות תקציב שיועבר למועצה.

 

למרות שהחלה לפני כשמונה שנים, בניית בית-הספר מעולם לא הושלמה. סכומי עתק הושקעו בבנייה, אולם כשהתברר כי התקציב אינו מספיק, החלו חילופי האשמות בין משרד החינוך והמועצה המקומית, שלא הגיעו לכלל הסכמה לגבי הסכומים החסרים להשלמת בניית דרכי גישה, תשתיות ומגרש הספורט.


המבנים החדשים. מחכים לתלמידים כבר 3 שנים (צילום: ג'ורג' גינסברג) 

 

כבר שלוש שנים שהמבנים החדשים עומדים בשיממונם, מאבדים בהדרגה מזוהרם ובהיעדר משאבים להשלמת תשתיות ודרכי גישה - הפכו לפיל לבן בנוף המקומי. להשלמת האבסורד, בתחילת השנה סירב משרד החינוך לתת רישיון להפעלת בית הספר במבנה הנוכחי ועצר את התקציבים להפעלתו - החלטה שהשתנתה בהמשך.

 

התקציב לא מספיק, הלימודים הופסקו

בפעם השמינית מאז החלה בניית בית הספר, החלה שנת הלימודים במבנים הרעועים של המפעל הישן. ההבטחות שקיבלה הנהלת בית הספר לתקציב להפעלת המוסד ולהשלמת הבנייה טרם התממשו, והמחלוקת בעינה עומדת: מי יעביר את התקציב החסר להשלמת הבנייה ולהפעלת בית הספר.

 

בהיעדר תקציב, הופסקו הלימודים לפרקי זמן שונים, דבר שפגע ביכולת לאפשר לחניכים יציבות, למידה והתקדמות. מספטמבר לא הועבר תקציב להפעלת בית הספר וחלק מהמשכורות התעכבו. לדברי הנהלת בית הספר, הפתרון הוא החלטה מתואמת בין משרד החינוך לרשות המקומית לגבי היקף הסכום החסר והגורם האחראי להעברתו.


בית-הספר של הפנימייה. עבר התאמות ואלתורים (צילום: ג'ורג' גינסברג) 

 

מנהלת בית הספר, ד"ר אורלי דביר, אמרה ל-ynet כי "משרד החינוך טוען שהעביר את מלוא התקציב למועצה המקומית, שהיא הזרוע המבצעת. המועצה לא מוכנה (להשלים את הבנייה) כי זה לא עבור ילדי זכרון, אלא עבור ילדי הפנימייה. הם טוענים שנדרש סכום יותר גדול, בשל עדכון יוקר, ושהכסף שמשרד החינוך העביר הוא לא מספיק".

 

"לא יכולים לשאת במימון בעלות פרטית"

ממשרד החינוך נמסר בתגובה, כי "המשרד רואה ברגישות רבה את צורכיהם של התלמידים הלומדים בבית הספר ומייחס חשיבות עליונה לצורכיהם הייחודיים. עד כה תיקצב המשרד את עלות בניית בית הספר החדש בתשעה מליון שקלים, לרבות כל התוספות בגין שיפויים וביטוח החצר".

 

עוד נמסר, כי "לאחרונה הסדירו משרד החינוך והרשות המקומית את המשך בנייתו של בית הספר. המשרד הקצה, לפנים משורת הדין, סכום תקציבי נוסף כדי לסייע בסיום הבנייה. בהתייחס לסוגיית הרישיון לבית הספר בו לומדים התלמידים, אומרים במשרד החינוך כי עניין זה הוסדר אל מול הרשות המקומית". 

 

מנהלת מחלקת החינוך במועצת זכרון יעקב, מרים פאנויאן, אמרה בתגובה כי משרד החינוך ממן באופן חלקי כל מוסד חינוכי שנבנה, אולם במקרה זה, בית הספר נמצא בבעלות פרטית, ולכן על בעליו לממן את ההפרש.

"מדובר בבעלות פרטית של ד.י.ש פנימיות בע"מ, שבבעלותה כמה פנימיות בארץ", אמרה, "מדובר בסיטואציה מורכבת. משרד החינוך לא נתן מאה אחוז (מהכסף) וקיים פער בתקציב. המבנה לא נבנה במשך 5-6 שנים, כי משרד החינוך עיכב תקציבים. אחר-כך משרד החינוך העביר, אך המועצה לא יכולה לשאת במימון בעלות פרטית. עם זאת, המועצה נתנה בין 300 ל-400 אלף שקלים, אבל עדיין יש פער שיש להשלימו".

 

יו"ר חברת ד.י.ש, דני דניאל, אמר בתגובה, כי תפקיד החברה הוא ניהולי בלבד. "המדינה היא זו שאחראית על התשתיות, והמבנה שבו לומדים הילדים אינו ראוי. אי אפשר להפיל את האשמה עלינו ולא על המועצה, אלא על משרד החינוך שלא העביר את כל התקציב הנדרש. עד היום הועברו 10 מיליון שקלים וחסרים כ-900 אלף שקלים. אין לנו את הכסף הזה וזה גם לא באחריותנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מבנה בית הספר הישן. היה חלק ממפעל גרביים
צילום: ג'ורג' גינסברג
המבנה החדש שהוקם. השקעה של כ-10 מיליון שקל
צילום: ג'ורג' גינסברג
מומלצים