שתף קטע נבחר

עיתונאים זרים: התנהלות ישראל - דיקטטורה

לפני כשבוע הורה בג"ץ לאפשר לקבוצה מצומצמת של עיתונאים זרים להיכנס לעזה, אך בינתיים הם נותרו מחוץ לרצועה. "צה"ל שם פס על בג"ץ וזה מזכיר את סרייבו", אמר כתב הטלוויזיה הצרפתית. מתאם הפעולות בשטחים: הנסיבות השתנו בעקבות המבצע הקרקעי

48 שעות של ציפייה עברו על נציגי אגודת העיתונאים הזרים בישראל מאז שבקשתם להיכנס לרצועת עזה אושרה על-ידי בג"ץ לפני כשבוע. שמונת הכתבים הזרים באמת האמינו כי לאחר שהגיעו להסדר עם המדינה, תינתן להם האפשרות לסקר את המלחמה מהשטח. ביום ראשון הם הבינו שהדרך לעזה עוד ארוכה: "אני כבר לא מאמין שנכנס", אמר ל-ynet כתב הרשת האמריקנית ABC, סימון מגרגור ווד.

 

ווד מספר כי עמיתיו כבר עמדו בכניסה לרצועה: "ביום ראשון נקראה קבוצה של עיתונאים למעבר ארז. הרגשנו שסוף סוף הם יוכלו להיכנס ונוכל לעשות את עבודתנו כמו שצריך, אבל אז פתאום אמרו שיש בעיות ביטחוניות ושרק דיפלומטים רשאים לעבור".

 

הוא הוסיף: "אנחנו מחכים ליד הגבול, מנסים בכל הכוח לראות משהו. כל הסיפור הזה נהייה מאוד קשה ולא מקצועי. לא מקשיבים להחלטת בג"ץ כי כנראה מנסים להחביא משהו, חושבים שנוכחות שלנו שם לא תועיל מבחינת דעת קהל. אלו מאפיינים של דיקטטורה צבאית. כשישראל מונעת מעיתונאים לסקר היא בעצם שמה את עצמה בחברה מאוד לא טובה של מדינות חשוכות כמו בורמה וזימבבווה. ישראל תמיד מתגאה בחופש העיתונות שלה אבל דווקא עכשיו, בזמן מלחמה, הדברים חייבים להיות תקפים יותר מתמיד".

 


עיתונאים משקיפים מישראל על עזה (צילום: AP)

 

לדברי שרל אנדרלין, נציג ערוץ France2 בישראל, המדינה פועלת במכוון על מנת לסכל את הסיקור העיתונאי. "לא רוצים שיהיו שם עיתונאים זרים כדי שהעולם יראה רק צד אחד", הוא מסביר, "כך לא נוכל להגיד אם יש משבר הומניטארי, לא נוכל להגיד מה בדיוק קרה בבית הספר ולא נוכל לשמוע את דעת האנשים ברחוב. צה"ל שם פס על בג"ץ. זה מזכיר לי את סרייבו, גם שם הצבא הרוסי לא הכניס כתבים. זכות הציבור לדעת, הרי אני מניח שבישראל רוצים לדעת מה באמת קורה שם ולא להסתמך רק על דוברים של חמאס".

 

נציגת אגודת העיתונאים הזרים, גלניס שוגרמן, אומרת שהמצב הפך לאבסורדי, "זה הגיע לכך ששגריר ישראל בלונדון אמר היום כי העיתונות הזרה לא נכנסת לעזה בגלל סכסוכים פנימיים באגדות העיתונאים הזרים. זה מקומם".

 

מאגודת העיתונאים הזרים נמסר כי בקרוב ישובו לבית המשפט. פרקליטת האגודה, עו"ד נעמי ווסטפריד הוסיפה: "אנחנו מצפים שהמדינה תעמוד מאחורי הסדר שאומץ על ידי בג"ץ ככתבו וכלשונו. אנו מקווים שהמצב ישתנה, ושהתקלות שבדרך יפתרו בהקדם".

 

דובר מתאם פעולת הממשלה בשטחים, רס"ן פיטר לרנר, מסר בתגובה: "החלטת בג"ץ התקבלה בטרם החל המהלך הקרקעי ברצועת עזה וברור שלאחריו המציאות אינה אותה מציאות. במסגרת שינוי הנסיבות הוחלט שלא לאפשר את כניסת עיתנואים מטעמי ביטחון עד לשינוי הנסיבות בשטח. הודעה על כך נמסרה לאגודת העיתנואים הזרים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צופים באירועים רק מרחוק
צילום: AFP
מומלצים