שתף קטע נבחר

בגלל עזה: מינוי הילרי יאושר לפני השבעת אובמה

בסנאט ייערך ביום שלישי הבא שימוע לאישור מועמדותה של הילרי קלינטון לתפקיד מזכירת המדינה הבאה - כדי שעם השבעתו, יוכל הנשיא הנבחר לטפל במצב במזה"ת. בכירים בממשל קלינטון לאובמה: למנף את המשבר לפיוס פלסטיני

נשיא ארצות הברית הנבחר ברק אובמה מעוניין שהמינוי של מזכירת המדינה המיועדת הילרי קלינטון יאושר בסנאט עוד לפני השבעתו לנשיא. מסיבה זו, תערוך ועדת החוץ של הסנאט שימוע לאישור מינויה של קלינטון כבר ביום שלישי בשבוע הבא, שבוע בדיוק לפני ההשבעה של אובמה.

 

אובמה מעוניין שתהיה לו אפשרות, מיד לאחר השבעתו, להפגין נוכחות בנושאי חוץ. הסכסוך הישראלי-פלסטיני נמצא על הכוונת לטיפול מיידי - בעיקר לאור המערכה הצבאית המתנהלת בעזה וירי הרקטות לעבר ישראל. מינויה של קלינטון אינו צפוי להיתקל בקשיים כלשהם בוועדה.

 

"אני עושה כל מה שדרוש כדי להבטיח שכשאכנס לתפקיד, נהיה מוכנים להיות מעורבים באופן מיידי כדי לטפל במצב שם", אמר היום הנשיא הנבחר אובמה לעיתונאים. הוא רמז שהמעורבות האמריקנית המיידית לא תהיה רק בהקשר למתרחש בעזה. "המדובר בבניית תהליך שבאמצעותו נוכל להשיג שלום בר-קיימא באזור", הוסיף אובמה.

 

סירובו המתמשך של אובמה להתייחס למצב בעזה לפני כניסתו לבית הלבן, גורם לתגובות קשות בצד הערבי ולעצבנות בקרב דיפלומטים ישראלים. שגריר ארה"ב לשעבר בישראל, מרטיק אינדיק, ואיש ה-CIA לשעבר קן פולאק, שניהם אנשי ממשל קלינטון, קראו לאובמה לעמוד בהתחייבויות שהשמיע במהלך מסע הבחירות שלו לפעול למען בטחון ישראל. השניים קראו לאובמה לנצל את המשבר בעזה כבסיס לאחדות פלסטינית ולחידוש דיפלומטיה במזרח התיכון.

 

מכתב עם המלצות לפעולה

אינדיק, המנהל כיום את "מרכז סבן", ופולאק, המרכז את המחקר המתבצע במרכז, שיגרו היום לאובמה מכתב עם המלצות לפעולה מיד עם כניסתו לתפקיד בעוד שבועיים. במכתבם כתבו השניים לאובמה ש"בעוד שהקרבות בעזה מציבים קשיים בפני התקדמות בפתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני, ניתן לראות בכך גם הזדמנות לחידוש הדיפלומטיה באזור. ישראל מעדיפה להימנע מכניסה מוחלטת לעזה שתגרום לאבדות בשני הצדדים ותגרור אחריה גם גינוי בין לאומי לפעולותיה וגם החלשה של מדינות ערב המתונות. החמאס מעדיף להימנע מאובדן שליטה מוחלט בעזה".

 

אינדיק ופולאק סבורים שהפסקת אש, שתכלול הפסקת ירי טילים לעבר ישראל ועצירת ההברחות בפיקוח בין לאומי בתמורה לנסיגה ישראלית מעזה, יבלמו את ההידרדרות באזור. "הפסקת אש בעזה תוכל להפעיל לחץ על החמאס ליישב את המחלוקות שלו מול הפתח - ולאפשר לנשיא מחמוד עבאס לדבר שוב בשם כל הפלסטינים", סבורים אינדיק ופולאק. להתפתחות זו, הם סבורים, יש "פוטנציאל לקדם פתרון כולל של הסכסוך על פי מתווה של שתי מדינות לשני עמים, כל עוד הדבר אפשרי".

 

המלצות נוספות שהעלו השניים הן לחזק את כוחות הבטחון של הרשות ואת הכלכלה הפלסטינית בגדה - ולהקפיא את ההתנחלויות בישראל. אינדיק ופולאק טענו כי המדינות הערבית מצפות מהנשיא הנבחר אובמה לקדם את המדיניות עליה התחייב באופן מיידי. "מדינות ערב המתונות ממלאות תפקיד מרכזי בקידום האחדות הפנים-פלסטינית, ויכולות ללחוץ על

ישראל לקבל את יוזמת השלום הערבית במסגרתה 23 מדינות ערביות יכירו בישראל".

 

אהרון מילר, שהיה סגנו של דניס רוס השליח המיוחד למזרח התיכון, טען במאמר שהתפרסם השבוע ב"ניוזוויק" ובהופעות ברשתות הטלוויזיה בארה"ב, שארה"ב צריכה לשמור על היחסים המיוחדים עם ישראל, אבל להפסיק את "היחסים האקסקלוסיבים" לטענתו, הפוגעים ביחסיה של ארה"ב עם הערבים ובאינטרסים של ארה"ב כמתווך הוגן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קלינטון. שימוע כבר בשבוע הבא
צילום: AP
צילום: מיכאל קרמר
אינדיק. מכתב לאובמה
צילום: מיכאל קרמר
מומלצים