שתף קטע נבחר

צילום: AFP

קצין בכיר: הפעילות הנוכחית יעילה לזמן מוגבל

בצה"ל מזהירים כי המבצע הקרקעי במתכונתו הנוכחית עלול לגרום לטעויות ולחשוף את הכוחות למחבלי חמאס. קצין בכיר מבהיר כי הדרג המדיני יצטרך להכריע באשר לעתידה של הפעולה הצבאית

בפתח היום השמונה עשרה למבצע "עופרת יצוקה" מעריכים הלילה (יום ג') בצה"ל כי השלב הנוכחי בו פועלים כוחות המילואים לצד הכוחות הסדירים ברצועת עזה יהיה יעיל לזמן מוגבל בלבד. בהמשך תצטרך להתקבל בדרג המדיני ההכרעה באשר להמשך הפעילות הצבאית.

 

קצין בכיר השתמש באמירה הזהירה לפיה המהלך הנוכחי נועד "לבסס את ההישג ולהכות את האויב". בצה"ל מעריכים כי על מנת להרחיב את המבצע הצבאי דרושה פעולה משמעותית הרבה יותר.

 

"אנחנו מוכנים לכל החלטה", אמר הקצין הבכיר, "ונדע לבצע אותה באופן יעיל". לדבריו, המבצע הנוכחי יהיה יעיל לפרק זמן מוגבל. לאחר מכן יצטרכו בדרג המדיני להחליט האם עוצרים או מחריפים את הפעולה הצבאית.

 

מבצע "עופרת יצוקה" - העדכונים האחרונים:

 

הלילה התחדשו חילופי האש בין כוחות צה"ל לחמושים של חמאס בצפון הרצועה. לצד חטיבות צנחנים, גולני וגבעתי וחטיבות השריון הסדירות שפועלות סביב העיר עזה ישנם כעת גם כוחות מילואים. הכוחות הללו אמורים לאפשר לחיילי הסדיר מרחב תמרון גדול יותר שיאפשר להגיע לעימות עם מחבלים נוספים, לחשוף תשתיות טרור ולסכל ירי רקטות.


המילואימניקים כבר שולבו בפעולה (צילום: AP)

 

ההנחיות לכוחות משתנות מגזרה אחת לשנייה ואינן כפופות ללוחות זמנים. המטרה פשוטה: לפגוע כמה שיותר במרחב הפעולה של חמאס.

 

למרות זאת, הגורמים הצבאיים מורידים ציפיות ומבהירים כי המבצע במתכונתו הנוכחית יביא לכל היותר לעוד כמה עשרות נפגעים אצל חמאס. המשמעות תהיה הגדלת הלחץ על הארגון, אך אין בכך מהלך שיוביל לפריצת דרך.

 

בצה"ל חוששים כי פעילות במתכונת הנוכחית, במסגרתה נמצא היקף כוחות גדול על שטח מצומצם, עשוי לגרום לטעויות כמו זו שארעה אמש כאשר כוח מילואים ירה לעבר חיילים מגדוד צנחנים. כמו כן, ישנה סכנה שהכוחות ייחשפו יותר להתקפות של אנשי חמאס. "סיכלנו מאות פיגועים במגוון שיטות, חשפנו מנהרות ומטענים, אבל ברור שאין בנושא כזה מאה אחוז ולכן הסיכון קיים תמיד", אמרו גורמים צבאיים.

 

כל הכוחות נותרים כעת תחת פיקודו של מפקד אוגדת עזה תת-אלוף אייל אייזנברג. לתמונת המבצע עשויה להיכנס מיפקדת אוגדה נוספת, שמופעלת בידי אלוף פיקוד הדרום, יואב גלנט, המשמש כמפקד הכולל של מבצע "עופרת יצוקה".

 

בשטח עצמו, נראה כי הכוחות עסוקים בלחימה ופחות בשאלות לגבי המשך המבצע. סגן-אלוף רונן דגמי, סגן מפקד חטיבת השריון 401, אמר לנציג העיתונות הכתובה בעזה, עמוס הראל, כי הדיונים על המשך המבצע אינם פוגעים בהתנהלות הכוחות בחזית.

 

הטלפונים הניידים נלקחו

"כשלצבא יש גבולות גזרה ברורים ומשימה בהירה, הוא יודע לפעול. זה מה שקורה הפעם בעזה", אמר סגן-אלוף יהודה כהן, מפקד גדוד רותם של חטיבת גבעתי. כהן סבור גם כי הלוחמים צריכים לעסוק באויב ולא בשום דבר אחר. לצורך כך נלקחו מכל החיילים מכשירי הטלפון הניידים. ההחלטה לקחת את הטלפונים התקבלה עוד בלבנון והיא נועדה למנוע תקלות בתחום ביטחון השדה. פרט לכך, היא יוצרת הפרדה של ממש בין החיילים למה שמתרחש בעורף.

 

"אנחנו מרוכזים עכשיו במשימה", אומר המג"ד כהן. "אפילו עיתונים עוד לא קיבלנו כאן. כשנסיים את מה שמוטל עלינו, נתעניין במה אומרים על זה למעלה".

 

לסא"ל כהן יש סיבות טובות לכך שחייליו יעסקו באויב. באחד הימים האחרונים נתקל כוח של הגדוד בשלושה מחבלים שיצאו מתוך מנהרה. "הגבנו ישר והפלנו עליהם את המנהרה", הוא מספר, "מירי הצלפים אף אחד לא נפגע. היה גם מחבל מתאבד על אופנוע, שנעלם לנו לתוך חצר של בית. הקפנו את הבית ופגענו בו מרחוק".

 

לכהן אין שום היסוסים באשר להפעלת הכוח המשמעותי, שתוצאותיה ניכרות בבתים הפלסטינים ההרוסים בצדי הכביש. "ראינו פה בתי תופת, בתים שמולכדו מבפנים, או בתים שהשאירו בהם את צינור הגז פתוח ואטמו את כל הפתחים, כדי שיתפוצצו עלינו כשניכנס", הוא הסביר, "מי שממלכד בתים, שלא יתפלא שמפוצצים לו אותם מרחוק כדי להגן על חיי חיילים".

 

כהן הצביע לכיוון דרום בעודו עומד על מרפסת בית. "ראינו אותם משגרים רקטות ומרגמות מתוכו. כשנכנסנו לבית הספר עצמו, מצאנו שם מחסן אמצעי לחימה", הוא מתאר, "נתנו לאזרחים לעזוב והקפדנו שלא יפגעו בהם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חיילי מילואים בפעולה
צילום: AFP
מפקד המבצע. האלוף גלנט
באדיבות דובר צה"ל
האחראי על הכוחות בשטח. תא"ל אייל אייזנברג
צילום: דובר צה"ל
מומלצים