שתף קטע נבחר

צילום: AFP

אולמרט הכריז על הפסקת אש: "היעדים הושגו"

שלושה שבועות מתחילת מבצע "עופרת יצוקה", אישר הקבינט להפסיק את האש בעזה באופן חד-צדדי, החל מ-2:00. ראש הממשלה הסביר: "החמאס הוכה קשות", וענה למפגינים: "במהלך המבצע התקרבנו ליעד של שחרור שליט". הוא גם פנה לתושבי עזה: "זעקותיכם נוגעות ללב של כולנו"

אחרי 21 ימים, ישראל אומרת די. שרי הקבינט לביטחון לאומי אישרו הערב (שבת) להפסיק באופן חד-צדדי את המבצע הצבאי בעזה. תשעה שרים הצביעו בעד ההחלטה, שניים התנגדו ואחד נמנע. ראש הממשלה, אהוד אולמרט, הסביר בנאום מיוחד כי "התנאים לפיהם יעדינו כפי שהוגדו ביציאה למבצע הושגו במלואם ואף מעבר לכך". החל מ-2:00 הלילה יפסיק צה"ל את הפעילות ההתקפית.

 

"עופרת יצוקה" - הסוף:

 

"הקבינט החליט להענות להצעתי ולהורות על הפסקת אש", אמר אולמרט לאחר הדיון המכריע, בקריה בתל-אביב, והסביר שזה נעשה "רק לאחר שכשלו הניסיונות להפסיק בדרכים אחרות את הירי ופעולות הטרור האחרות של החמאס". בהמשך הדגיש כי "החמאס הוכה קשות.

 הן במערכיו הצבאיים והן בתשתיות שלטונו. אם יחזור על התקפותיו הפרועות הוא יופתע שוב מנחת ידה של ישראל - אני לא מציע לו לנסות זאת. החמאס אינו חלק מההסדרה אליה הגענו. לארגוני טרור אין ולא יהיה חלק בהסכמים".

 

ראש הממשלה אמר ששוחח הערב חוסני מובארק והודה לו על מעורבות מצרים. הוא סיפר על המכתב שקיבל ממנהיגים אירופיים שביקשו לסייע במניעת הברחות הנשק - "ואין ספק שללא הפעולה הצבאית הנחושה והמוצלחת לא יכולנו להגיע לאותן הבנות".


ברק ואולמרט. מחמאות הדדיות (צילום: AP)

 

לדברי אולמרט, "צה"ל והשב"כ השכילו לנהל מבצע מזהיר תוך שימוש בכל מרכיבי העוצמה של ישראל והביאו להישגים משמעותיים ורבים. המערכה הנוכחית הוכיחה שוב את עוצמתה של ישראל וחיזקה את כח ההרתעה שלה מול אלו המאיימים עליה. אני רוצה להביע תקווה שהערב נעשה צעד ראשון לקראת מציאות אחרת של ביטחון ושקט לתושבי הארץ".

 

"המאמצים לשחרור שליט יימשכו"

בהתייחס לסוגית גלעד שליט, הזכיר ראש הממשלה את ההפגנה מול הקריה, שם דרשו מאות בני אדם לא להגיע להסדר בלי החייל החטוף. "המאמצים האינטנסיביים לשחרורו של גלעד החלו הרבה לפני המבצע, נמשכו במהלכו וימשכו גם אחריו", אמר.

 

"במהלך ימי המבצע עשינו פעולות שונות שקירבו אותנו למטרה זו. מפאת רגישות העניין לא אפרט. אומר רק שגלעד נמצא בראש מעיינינו ואיננו זקוקים לכל דרבון או תזכורת בנושא זה", הוסיף אולמרט.

 מוקדם יותר אמר אביו, נועם שליט: "אנחנו לא מעלים על דעתנו שנושא שחרורו של גלעד לא ייכלל בכל הסדר שיושג".

 

ראש הממשלה הזכיר את אנשי המילואים "שהם בסיס עוצמתו של צה"ל", את כושר עמידתם של תושבי הדרום בעורף גם בזכות "שנתיים של הכנת העורף והפקת לקחים", והדגיש כי "לצד ההצלחות יש לזכור בשעה זו גם את הנופלים ואת מי שהקריבו את חייהם למען השגת מציאות טובה יותר בדרום. המבצע גבה את חייהם של שלושה מתושבי הדרום ו-10 מחיילינו. ליבנו עם בני משפחותיהם".

 

"צער על פגיעה בבלתי מעורבים"

אולמרט הדגיש "שהחמאס בעזה נבנה כבסיס כוח של איראן", והוסיף שזה פעל "כך שהאוכלוסייה האזרחית משמשת עבורו כמגן אנושי, ופעל בחסות מסגדים, בתי ספר ובתי חולים תוך שהוא הופך את האוכלוסייה הפלסטינית לבת ערובה לפעילותו הטרוריסטית, מתוך הבנה שישראל כמדינה בעלת ערכים עליונים לא תפעל".

 

הוא ביקש לפנות לתושבי עזה ואמר: "איננו שונאים אתכם. לא רצינו ואיננו רוצים לפגוע בכם, רצינו להגן על ילדינו שלנו. אנו כואבים את הפגיעה בכל ילד פלסטיני ובני משפחתו שנפלו קורבן למציאות אכזרית שיצר החמאס והפך אתכם לקורבנותיה. הסבל שלכם נורא. זעקות הכאב שלכם נוגעות ללב כולנו. בשם ממשלת ישראל אני מבקש להביע את צערי על הפגיעה באזרחים לא מעורבים". 

 

אולמרט הזכיר את ההסכם עם האמריקנים להבטחת מניעת ההברחות והודה על כך לשרת החוץ, ציפי לבני. בהמשך חלק מחמאות לשר הביטחון, אהוד ברק, וגם ניסה להדוף ביקורת על מאבקים פנימיים: "ממשלת ישראל גילתה אחדות מטרה. החלטות התקבלו באופן יסודי ומושכל".

 

עימות חריף בין אולמרט לבר-און

למרות ההחלטה, חלק מהשרים - ובמיוחד שר האוצר, רוני בר-און, שהתעמת קשות עם אולמרט - הציגו השגות שנוגעות בין היתר לחשש כי חמאס ימשיך לירות לעבר ישראל ולשילוב גלעד שליט בהחלטה על הפסקת אש. גם אלי ישי הצביע נגד, ואילו רפי איתן נמנע.

 

12 שרי הקבינט נועדו עם ראשי מערכת הביטחון ובהם הרמטכ"ל, רב-אלוף גבי אשכנזי, ראש אמ"ן האלוף עמוס ידלין,

 ראש השב"כ יובל דיסקין, ראש המוסד מאיר דגן ואחרים. תמכו בהצעה: אולמרט, ברק, לבני (שהצביעה בפתק שהשאירה טרם צאתה לארצות הברית), יצחק הרצוג, דניאל פרידמן, שאול מופז, מאיר שטרית, בנימין בן-אליעזר וחיים רמון.

  

כדי לברך על הפסקת האש, מחר צפויים להגיע מנהיגים מאירופה לישראל בדרכם לוועידה בשארם א-שייח שבמצרים. נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, וראש ממשלת בריטניה גורדון בראון, הם בין המוזמנים לפסגה שארגן נשיא מצרים מובארק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אולמרט. חד-צדדי
צילום: רויטרס
"חמאס הוכה קשות"
צילום: אבי אוחיון, לע"מ
ישיבת הקבינט בקריה
צילום: אבי אוחיון לע"מ
חיילים על גבול הרצועה
צילום: AP
הריסות בעזה
צילום: AFP
מומלצים