שתף קטע נבחר

שר החוץ העיראקי: המשגה של בוש - כיבוש עיראק

"הטעות הקשה ביותר היתה שינוי אופי המשימה - משחרור לכיבוש", אמר שר החוץ העיראקי הושיאר זבארי על החלטתו של הנשיא בוש להטיל משטר צבאי על המדינה לאחר הפלת משטרו של סדאם חוסיין. עם זאת, הוא טען כי עיראקים רבים רואים בבוש איש אמיץ ששחרר את עיראק מעול הרודנות של סדאם

הטלת משטר כיבוש אמריקני על עיראק במקום העברת הסמכות השלטונית לעיראקים היתה "אם כל הטעויות" שעשה הנשיא האמריקני היוצא, ג'ורג' וו' בוש. כך אמר היום (א') שר החוץ העיראקי הושיאר זבארי.

 

בראיון שהעניק שבו סיכם את מורשתו של הנשיא האמריקני היוצא, אמר זבארי כי מרבית תושבי המדינה יראו בבוש "איש אמיץ" שהעז להפיל את משטרו של הרודן סדאם חוסיין באפריל 2003. זבארי אמר בראיון כי האלימות הבין-עדתית הקשה שבה נספו עשרות אלפי עיראקים נבעה מהחלטתו של בוש להטיל על המדינה שלטון של כיבוש. זבארי ציין כי ממשל בוש עשה טעויות נוספות בעיראק - בהן שערוריית ההתעללות בכלא אבו-גרייב.

 

המלחמה בעיראק מעיבה על מורשתו של בוש - שאותה ניסה לשקם בשבועות האחרונים, לפני שהוא מפנה את הבית הלבן לנשיא הנבחר ברק אובמה. "אני חושב שהטעות הקשה ביותר היתה שינוי אופי המשימה - משחרור לכיבוש. אם כל הטעויות, הייתי אומר, היתה החלטת מועצת הביטחון מספר 1483", אמר זבארי, בהתייחסו להחלטה שהתקבלה במאי 2003, שהכירה בסמכות השלטונית שהוקמה על ידי ארה"ב ובריטניה בעיראק כ"כוח כובש". "זו היתה ההתחלה של הטעויות והאלימות והמחלוקות והסכסוכים שפרצו במדינה", אמר זבארי לרויטרס בראיון שהעניק במהלך ביקור בכוויית.

 

אחרי שהופל משטרו של סדאם ב-2003, וושינגטון הטילה על עיראק משטר צבאי כובש, שארך יותר משנה. במהלך אותה תקופה, המדינה צנחה לתוך מערבולת של אלימות. האיבה כלפי הכיבוש היתה משותפת לחמושים סונים ולקיצונים שיעים, שהתקוממו נגד הנוכחות הצבאית האמריקנית ב-2003-2004, וב-2005 הפנו את כלי נשקם אלה כלפי אלה.

 

"אבו גרייב היתה טעות גדולה נוספת, טעות מוסרית שביצע ממשל בוש, במסגרת הטעויות הקשות שביצע הממשל במהלך המלחמה ולאחריה", הוסיף זבארי, בהתייחסו לפרשה הקשה, שבה התעללו חיילים אמריקנים בעצירים עיראקים בכלא שבמערב בגדד, ואף צילמו אותם בתנוחות מביכות. הוא ציין כי גם הפרשה הזאת עוררה זעם ועקב כך אלימות.

 

עיראקים רבים - שיעים וסונים - ומאשימים את בוש אישית במותם של רבבות העיראקים שנספו בשנות הלחימה. בחודש שעבר יידה עיתונאי עיראקי את נעליו לעבר הנשיא בוש - מחאה שהפכה את העיתונאי לגיבור בעולם הערבי. עם זאת, נשיא עיראק ג'לאל טלבאני שיבח החודש את בוש על "החלטתו האמיצה וההיסטורית" להדיח את הרודן סדאם חוסיין. זבארי ציין כי בסך הכל, מורשתו של בוש נתפסת כחיובית. "אני חושב שרוב העיראקים אסירי כבוד כלפי ממשל בוש על שסייע להם להשתחרר מעולו של סדאם הרודן", אמר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
זבארי.
צילום: איי פי
בוש תחת התקפת נעליים, בחודש שעבר
צילום: AP
מומלצים