שתף קטע נבחר

עיני בכנסת: להציל מפעלים - על חשבון העובדים

התוכנית של יו"ר ההסתדרות: כל עובד במשק יתרום יום חופשה, המעסיקים והמדינה יפדו את הימים והבנקים ימנפו את הסכום - שייועד לסייע למפעלים. יו"ר ועדת הכספים, ברוורמן: על האוצר לשקול בחיוב את ההצעה

יו"ר ההסתדרות עופר עיני מציע להקים קרן חירום בשיתוף העובדים, המעסיקים והמדינה להצלת מפעלים בפריפריה שנקלעו לקשיים כלכליים דוגמת פרי הגליל בחצור הגלילית. הוא העלה אותה היום (ד') בוועדת הכספים בדיון על המשבר בפרי הגליל, לאחר שדיבר עליה השבוע עם שר האוצר רוני בר-און. לדבריו השר הבטיח לו לבדוק את ההצעה.

 

עיני מציע שהון הקרן יתבסס על הסכם קיבוצי.כל עובד במשק (רוב העובדים במגזר הפרטי, וכל המגזר הציבורי) יתרום יום חופשה, המדינה והמעסיקים יפדו את הימים בסכום שנאמד ב-200 מיליון עד 300 מיליון שקל, שיאפשר לבנקים למנף אותו הסכום עד ל-1.5 מיליארד שקל.

 

עיני אמר שהקרן לא תממן הלוואות בלבד, אלא תבחן כל מקרה לגופו, ותסייע לפתור בעיות דחופות של מפעלים אשר נקלעו למצוקה. "הפתרון הזה יתאפשר בעזרת הרצון הטוב של המדינה", אמר עיני. "המשבר העובר על המפעלים בפריפריה לא ייגמר עם פרי הגליל. גם אם נשקיע מאמצים שימנעו את סגירתו, מחר יבוא מפעל אחר. נדרש כאן טיפול שורש. האוצר לא הפנים את הבעיה הכלכלית-חברתית. קיומם של ישובים תלוי בעתיד המפעלים, ולכן נדרש כאן רצון טוב מצד המדינה ומהר כי הזמן אוזל".

 

רוצים לסייע לפרי הגליל

באשר לעתיד פרי הגליל – הרוח שעלתה מדברי הצדדים המעורבים במשבר מבטאת רצון טוב לסייע למפעל להתקיים כעסק חי תחת הבעלים הקיימים או בהעברתו לבעלות אחרת. לדברי הבנקים הנושים, יש מספר גורמים מובילים בענף שימורי המזון שמעוניינים לרכוש את המפעל, אם יקבלו את אישור הממונה על ההגבלים העסקיים.

 

המנכ"ל החדש של פרי הגליל, עודד גרוס, אמר כי "המפעל מרוויח". מחזור המכירות שלו הוא 270 מיליון שקל בשנה לעומת 160 מיליון שקל חובות לבנקים. הבעיה נעוצה בהיעדר לשון משותפת בין 3 הבעלים. לדבריו, הבנקים שסירבו עד כה לסייע, לפחות מוכנים כעת להקשיב לאחר שנדחתה העברת המפעל לכונס נכסים.

 

גרוס טען כי יש לו תכנית להבראת המפעל, ובעזרת הבנקים היא ניתנת לביצוע תוך 3-4 חודשים. "לא רק שלא נפטר עובדים אלא נגייס עובדים נוספים", אמר. נציגי הבנקים הנושים משה אינגביר (לאומי) ומאיר בניטה (דיסקונט) אמרו כי ישמחו אם המפעל ימשיך לעבוד ולייצר, ויהיה נכונים לשמוע הצעות.

 

אלא שאינגביר גם טען כי הוא לא יודע על איזו תכנית הבראה מדבר גרוס. "למפעל יש גיבנת המסכנת את יכולת הפירעון שלו. הייצור הוא פחות או יותר בגובה החובות. למרות הרווח התפעולי הוא לא יודע לשלם אפילו את הריבית, ואני לא שומע מגרוס שהבעלים מוכנים לתת כסף", אמר.

 

המפעל מעסיק 300-400 עובדים קבועים ובעונות שיא הוא קולט עד 1,000 עובדים. יו"ר הוועד מוטי חזיזה הזהיר כי לא תועיל שום תכנית או עסקת מכירה שיפגעו בזכויות העובדים. "בלעדינו אין מפעל", אמר, ויו"ר המועצה המקומית חצור הגלילית שמעון סויסה הוסיף ש"אם סוגרים את פרי הגליל אפשר לסגור גם את חצור".

 

אורי נעמתי, מנכ"ל ארגון עובדי הפלחה, שמייצג את החקלאים ספקי התוצרת למפעל, אמר כי המפעל אמנם חייב להם הון אבל "פרי הגליל חשוב לנו ולכן לא נברח למפעלים מתחרים אם יתעכבו תשלומי החובות". הוא ציין כי החובות למגדלים הצטברו ל-30 מיליון שקל. "לא מזמן סיפקנו להם סחורה ב-22 מיליון שקל ועד כה קבלנו רק 700 אלף שקל", אמר.

 

יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה), יוזם הדיון, הודיע בסיכום שיקיים בשבוע הבא דיון מעקב אחר הטיפול במפעל. הוא גם יברר עם הממונה על ההגבלים קונית קן, עד כמה ניתן ללכת לקראת רוכשים פוטנציאליים שעלולים להיפסל מחשש למונופול בענף. "אסור לתת לפרי הגליל להיסגר, בעיקר עם יש רצון טוב מצד הבנקים", אמר ברוורמן וקרא לשר האוצר לשקול בחיוב את הצעת קרן החירום שהעלה עופר עיני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האוצר יבדוק את הצעתו. עופר עיני הסתדרות
צילום: טל שחר
מומלצים