שתף קטע נבחר

קרדינל: השבת הבישוף מכחיש השואה - טעות

הקרדינל ולטר קספר, הממונה על היחסים בין הוותיקן ליהודים, מתח ביקורת על האופן שבו התקבלה ההחלטה לבטל את הרחקתו של הבישוף מכחיש השואה - וגילה כי האפיפיור כלל לא נועץ בו לפני שהמהלך התבצע. פרשנים: סגנון הניהול של האפיפיור - בעייתי

איש הדת הממונה על היחסים בין הכנסייה הקתולית ליהודים, הקרדינל ולטר קספר, הודה כי הוותיקן טיפל בפרשת ביטול הרחקתו של הבישוף מכחיש השואה בצורה קלוקלת - והתלונן כי האפיפיור בנדיקטוס ה-16 לא נועץ בו לפני המהלך.

 

"לא היה מספיק דיאלוג בוותיקן ולא בדקו היכן עלולות להתעורר בעיות", אמר קספר בראיון שהעניק לתוכנית בשפה הגרמנית של תחנת הרדיו של הוותיקן, ששודרה אמש (יום ב').

 

ב-24 בינואר הסיר האפיפיור את החרם שהטיל על ארבעה בישופים מהזרם המסורתי בכנסייה, בהם הבישוף ריצ'רד וויליאמסון, בישוף בריטי שהכחיש את השואה. האפיפיור ביטל את החרם בניסיון לגשר על הקרע בן 20 השנה בכנסייה.

 

עם זאת, הצעד עורר מחאה חריפה מצידם של ניצולי שואה, כמרים פרוגרסיביים, חברי קונגרס אמריקניים, מנהיגים יהודים-גרמניים, וכן הרבנות הראשית בישראל. כן גינה את המהלך חתן פרס נובל לשלום, אלי ויזל.

 

בשיחות פרטיות, ציינו גורמים בוותיקן כי ההחלטה התקבלה מבלי לקיים קודם לכן שיחות והתייעצויות. קספר, שלא עודכן על המהלך, הביע את תסכולו מאופן קבלת ההחלטה. "כמובן, כשנאלצים לתרץ דבר מה לאחר שהוא נעשה זה קשה בהרבה מאשר לעשות זאת באופן מיידי. גם הייתי מעדיף שההחלטה היתה מתקבלת לאחר תקשורת מראש", אמר הקרדינל, הגרמני במוצאו.

 

"אני עוקב אחרי הדיון הזה בדאגה רבה. איש אינו מרוצה מהעובדה שהתעוררו אי הבנות. אין ספק שנעשו טעויות בהתנהלותה של המערכת האדמיניסטרטיבית בוותיקן, אני מבהיר זאת בצורה ברורה", הוסיף. קודם לכן, אמרו פרשנים קתוליים כי פרשת וויליאמסון מעידה על כך שישנם פגמים בסגנון הניהול של האפיפיור.

 

"השערורייה הזאת, כמו שערוריות קודמות, מצביעות על פגם מערכתי באופן ניהולו של בנדיקטוס את הוותיקן, שפוגם ביעילותו כאפיפיור: הוא לא מתייעץ במומחים, שעשוים לקרוא תיגר על החלטותיו ונטיות ליבו", אמר האב טום ריס, חוקר בכיר במכון התיאולוגי של אוניברסיטת ג'ורג'טאון בארה"ב. "הוא הקיף את עצמו באנשים פחות חכמים ממנו, שמעולם לא יחשבו להטיל ספק בדבריו", הוסיף.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בנדיקטוס ה-16. החלטה שנויה במחלוקת
צילום: AFP
הכומר מכחיש השואה, וויליאמסון
צילום: רויטרס
מומלצים