שתף קטע נבחר

הישראלי המכוער נוסע לטורקיה

הפחתת מחירים אחת, וכבר יש מי שמוכן להקריב את כבודו ואת ביטחונו. מדובר בעוד פן של הישראלי המכוער, שאינו פחות גרוע מזה שמתבטא בגניבה מבתי מלון

אם נידרש להוסיף נופך נוסף לתואר "הישראלי המכוער" שדבק בנו כאומה, הרי שהוא מתבטא במלוא תפארתו ב"דילים" שרוקמים בימים אלה סוכני נסיעות טורקים לעמך ישראל. פיתיון קטן על קצה הקרס, בדמות הוזלת מחירי הנופש בטורקיה, מקלף באחת מעל כמה מאיתנו את שכבות הלויאליות, הפטריוטיזם הישראלי שהצלחנו לעטות בשלושה שבועות של מלחמה, מבלי להכנס למשמעות של כבוד עצמי.

 

טורקיה היא ארץ נהדרת לבילוי. על כך אין מחלוקת. יודעי דבר מכנים אותה בת ברית אסטרטגית. כמעט כל משפחה ישראלית, מכל שכבות האוכלוסייה, עלתה בשנים האחרונות על מטוס בדרכה לנופש בתחומה.

 

אך טורקיה של הימים האחרונים היא המדינה שמובילה קו אנטי ישראלי קיצוני. לפני כחודש נמלטו שחקני קבוצת הכדורסל בני השרון המייצגת את רעננה והרצליה כל עוד נפשם בם מהיכל הכדורסל באנקרה, כאשר המון זועם איים לפגוע בהם. "היה להם רצח בעיניים" סיפרו השחקנים שהעדיפו הפסד טכני על פני חזרה לפרקט. תקופה קשה עוברת על שחקן הכדורגל פיני בלילי חלוץ סיבאספור הטורקית, עד כדי חשש להגיע לאימונים.

 

דומה שגם במדינות ערב העויינות לא חזינו בגל כזה של אנטישמיות, הפגנות מחאה, שריפת דגל כחול-לבן והתבטאויות גזעניות כפי שמספקת לנו טורקיה ממש באלו הימים. לא מדובר רק במיצג של הרחוב. ראש ממשלת טורקיה ארדואן, הפנה לפני פחות משבוע בדאבוס את גבו אל נשיא מדינת ישראל שמעון פרס. ארשת פניו של הנשיא ההמום, הביעה טוב מכל את תחושת ההשפלה. ארדואן הנוטש שב אל ארצו כגיבור. אלפי טורקים המתינו לו, גודשים את נמל התעופה ומריעים, תוך זעקות אימה "מוות לישראל".

 

המלחמה בעזה טרם הסתיימה. העיר שדרות, מועצות אזוריות בדרום והעיר אשקלון, עדיין נתונות תחת מתקפות של טילים. המטה ללוחמה בטרור הוציא אזהרות מסע לישראלים. טורקיה במצב הנוכחי היא ארץ מסוכנת לישראלים. גם מבלי שדברים נאמרו בריש גלי או בכוונת מכוון, נוצר הרושם שכל ישראלי באשר הוא יטה כתף קרה לטורקיה. זאת כדי שנוכל להוכיח, אם לא לעצמנו הרי לעולם ולטורקים, שנותר בנו עוד שמץ של כבוד עצמי.

 

אבל מתברר שלא. היו אלה המלונאים הטורקים שהחליטו למדוד את הדופק אצלנו ושיגרו חבילות דילים במחירי מבצע. לא חלפו שלוש שעות מפרסום הדיל, ומאות חבילות הנופש נמכרו. מאות ישראלים אחרים נותרו מאוכזבים כשהתבשרו כי אין עוד מקומות בטיסה.

 

דווקא כשניתנה לנו ההזדמנות להוכיח לעצמנו מהי אחדות, מהי קולגיאליות לאומית, עשו לנו הטורקים בית-ספר. הפחתה של 150 דולר במחיר הדיל, 600 שקלים - ויש בינינו שמוכנים להקריב את כבודם ואת ביטחונם. מדובר בעוד פן של הישראלי המכוער, שאינו פחות פוגע ואולי אף יותר מזה של הישראלי שמשחית ציוד, שמטנף את סביבתו, שגונב מבתי מלון.

 

לאלה שהצליחו להשיג את הדיל המיוחל בטורקיה, אני מציע בדרכם באוטובוס משדה התעופה לבתי המלון, לבקש מהנהג הטורקי לתרגם להם את הגרפיטי בצידי הדרכים. אם הוא לא ייקלע למבוכה, תיווכחו שחלקם נושאים דברי נאצה בדיוק עליכם, עלינו, הישראלים.

 

בשורה התחתונה הוכחנו לטורקים שבעד נזיד עדשים אנחנו מוכנים להקריב את עצמנו. על כל המשתמע. יתרה מכך: זו ההוכחה הטובה ביותר שמעולם לא יבשילו אצלנו התנאים לקיים לא חרם צרכנים, שלא לדבר על חרם לאומי מתוך אחדות השורות , גם לא כאשר מרחף איום ממשי מוחשי לשלומנו וביטחוננו. אם בנסיבות הללו לא עמדנו במבחן הנאמנות, כנראה שזה כבר לעולם לא יקרה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים