שתף קטע נבחר

נתניהו: אם ניסוג יירו עלינו, לבני: אל תצביעו מפחד

בישורת האחרונה לפני הבחירות הציגו ראשי שתי המפלגות המובילות בסקרים גישות הפוכות בנושא הביטחוני. נתניהו אמר כי נסיגה משטחים תביא להשתלטות של חמאס, ואילו לבני הצהירה שלא תוותר על ההזדמנות לשלום. מועמדים מכל המפלגות כבשו היום את רחובות הערים בניסיון לשכנע עוד ועוד בוחרים פוטנציאליים. כך נראתה הדקה ה-89 של המרוץ לקלפי

סוף השבוע האחרון לפני הבחירות - והפוליטיקאים הסתערו היום (ו') על הרחובות בניסיון לאסוף עוד כמה קולות בקלפי. יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, סייר בבית אריה והזהיר מפני מסירת שטחים שיהפכו לבסיס איראני לשיגור טילים. יו"ר קדימה השתתפה בכנס "נשים אומרות כן לציפי לבני" שנערך בבנייני האומה בירושלים, שרה עם דנה אינטרנשיונל, וביקשה לא להצביע מתוך פחד.

 

 

בפגישה עם תושבים בהתנחלות בית אריה, הציג נתניהו תמונת מצב קודרת, שלדבריו תתרחש אם קדימה תיבחר ותחזיר שטחים: "הבחירות ביום שלישי הם על דבר אחד: אם המקום הזה יישאר בידינו או שהוא יעבור לידי החמאס ואיראן. קדימה אומרת שהיא הולכת להמשיך בנסיגות והיא תמסור את השטחים ששולטים על שפלת החוף וגם את לבה של ירושלים לפלסטינים, קרי לחמאס.


נתניהו או לבני? רוב נשי במתלבטים (צילום: AP)

 

"הם מתכוונים לחזור לקווי 67'. הם מתכוונים לעקור 60 אלף יהודים, ובשביל מה? בשביל מה לעקור את הילדים האלה? כדי שיוכלו לירות טילים מכאן לשם? זו התוכנית של קדימה ומי שרוצה להמשיך בדרך הזו יצביע להם. אבל מי שרוצה ללכת בדרך אחרת, בדרך של הפסקת הנסיגות, עוצמה וביטחון, חייב להצביע לליכוד".

 

לבני מצדה השתתפה בכנס נשים, שבו השתתפו גם דליה איציק, רוחמה אברהם-בלילא, מרינה סולודקין ורונית תירוש. היא פנתה לקהל הנשים: "נכון שיש איומים מבחוץ, אבל התפקיד של ההנהגה זה לא רק לאיים על מה שקורה מבחוץ - זה הכי קל. התפקיד של ההנהגה הוא גם לייצר את הפיתרונות. נכון גם מול אלו שלא מכירים בנו צריך לפעול בכוח, אבל אני גם לא מוכנה שאזרחי המדינה הזו יחיו בייאוש, בלי תקווה לשלום. אני יודעת שזה קשה, אבל אני לא מוכנה לוותר על ההזדמנות". גם במכתב ששיגרה לנתניהו, ובו ביקשה לקיים עימות, אמרה לבני כי "אין די בהצבעה על איומים וחרדות".

 

לפי סקר "ידיעות אחרונות" ומכון דחף, שפורסם היום, התברר כי שיעור המתלבטות גבוה משמעותית משיעור המתלבטים. 65 אחוזים מהקולות הצפים הן נשים, לעומת 35 אחוזים מהגברים. לבני מכירה את הנתון ופנתה למתלבטים: "אני רוצה שתדמיינו לעצמכם את רגע היוודע התוצאות. יש שתי אפשרויות - האחת היא שתאמרו 'איך לא מנעתי את זה' והשנייה היא התחושה של כל אחד ואחת שיגידו 'הייתי שותף לדבר היסטורי, קבעתי את העתיד שלי בעצמי'. אל תצביעו מתוך פחד, העתיד תלוי בנו, ואנחנו הולכים לנצח".  


לבני עם דנה אינטרנשיונל. הכוח הנשי (צילום: AP) 

 

מנדטים במשקל

שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן-אליעזר, סייר בעיר מגוריו, ראשון לציון, יחד עם ראש העיר, דב צור. בסיור נכנס בן-אליעזר למכון כושר שבקניון במרכז העיר, ופגש שם את המתאמנים, שהופתעו מנוכחותו. שהשר ניגש להרים משקולות, נשאל על ידי אחד מהמתאמנים: "איזה משקל אתה מרים?", והוא ענה: "אני מרים משקל של 25 מנדטים שבהם תזכה מפלגת העבודה".

  

בתגובה לשאלות עיתונאים על חולשת העבודה בסקרים ובציבור, אמר בן-אליעזר כי הוא מאחל למפלגת העבודה שאפילו 50 אחוז מאלו שהביעו תמיכה ברחוב - אכן יגיעו לקלפי. "אנחנו מתמודדים עם בעיות קיומיות, ומפריע לי שאנשים חושבים שיש תשובות קסם לבעיות הללו", אמר בן-אליעזר, "הבוחר הישראלי צריך להבחין בין דיבורים לבין מעשים. אני לא מעריך שהעבודה תשב בממשלה כלשהי בלי שהאג'נדה שלנו מובילה: דאגה לביטחון, חתירה לשלום ולהסכמים מדיניים וביטחון סוציאלי לאזרחים".

 

יו"ר המפלגה, אהוד ברק, סייר ברחובות תל-אביב עם ראש העיר, רון חולדאי, ושר הרווחה, יצחק הרצוג. מול בית הליכוד - מצודת זאב - הפגינו פעילי המשמרת הצעירה של מפלגת העבודה. המפגינים העלו במקום מחזה תיאטרלי-פוליטי בשם "ביבינוקיו", שבמסגרתו התחפשו ועטו אפים ארוכים, כסמל לדבר שקר.


על אף הסקרים. מפגינים מול מצודת זאב (צילום: AFP) 

  

גם "ישראל ביתנו" לא זנחה את האזרחים. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, וכמה חברי כנסת נוספים, יצאו לסיור בכמה ערים. אל המשלחת הצטרפו גם אנסטסיה מיכאלי עם בעלה וכל ילדיה, וגם הזמר אריק סיני. התחנה הראשונה היתה חולון -  שם התקבל ליברמן על-ידי כמה פעילים דוברי רוסית, ותומכים רבים שכל שידעו לומר ברוסית היה "דא ליברמן". כשהתקרב לבית קפה המלא ביושבים, אנשים קמו על רגליהם וצעקו: "הו הא מי זה בא? ראש ממשלה הבא".

 

סוזן, שבילתה בבית הקפה, ניגשה אליו: "וואי, בטלוויזיה אתה נראה אחרת: פרובוקטיבי ושמן, אבל במציאות אתה ממש חמוד. אני אצביע לך". אשה אחרת אמרה: "ליברמן רק אתה מבין ערבית, אני אצביע לך". 

 

מאוחר יותר, במפגש עם פעילים בשדרות, אמר ליברמן: "יש רוח גבית, הסקרים אופטימיים, ואנחנו קובעים את סדר היום. אבל אני מאוד פוחד משאננות ואופטימיות יתר. יום הבחירות יהיה גשום, והשילוב הזה מפריע לי". בזווית הביטחונית, אמר: "רק היום שמענו שנפלו גראדים, והממשלה מעבירה 175 מיליון שקל לפלסטינים. אין עוד מדינה שיש בה טירוף כזה - ואנחנו רוצים להחזיר את השפיות. ברגע שאנחנו נכנס לממשלה לא יהיה שום משא ומתן - אנחנו הולכים על הכרעה".

 

ישי בשוק מחנה יהודה, ג'ומס ברהט 

בש"ס המשיכו גם היום להדגיש בפני הבוחרים שלהם את הסכנות בהצבעה לליברמן. יו"ר המפלגה, אלי ישי, סייר בשוק מחנה יהודה בירושלים, התקבל באהדה רבה ובחום. כשנשאל אם יסכים לשבת עם ליברמן באותה הממשלה, חמק וענה כי הכי חשוב לחזק את ש"ס וכי יסכים לשבת עם מי שיקבל עליו את תורת ישראל וההלכה. מנהיגה הרוחני של ש"ס, הרב עובדיה יוסף, הנחה את כל הרבנים להתייחס לבחירות הקרובות בדרשות שיישאו במוצאי שבת וביקש שיבהירו לקהל את החשיבות שבהצבעה למפלגה.

 

יושב ראש תנועת מרצ החדשה, חיים (ג'ומס) אורון, סייר ביישוב הבדואי רהט. הוא נפגש עם מנהיגים בולטים, ולאחר מכן ערך פגישות גם עם תושבי המקום. משם יצא לכיוון קיבוץ גבים שבדרום, שם השתתף בפרלמנט של הקיבוץ, יחד עם נציגים מיישובי הדרום. במרצ העדיפו שלא לצאת לטיולי שווקים וטיולים המוניים - אלא להתמקד בשיחות עם פעילים ועם אנשים מרכזיים ביישובים, כדי שאלו יביאו את הפעילים ביום הפקודה.

 

אל שדרות הגיעו הבוקר חברי תנועת האיחוד הלאומי, בשיירה של כ-40 כלי רכב. הם ערכו קניות לקראת שבת. יושב ראש האיחוד הלאומי, יעקב כץ (כצל'ה), אמר כי מטרת הביקור היתה הזדהות עם תושבי שדרות.  "אנחנו מגיעים לכאן ביום שבו נורות רקטות קסאם לעבר האזור. היה ברור שהירי הזה יימשך לאחר הפעולה המוצלחת ברצועת עזה, אבל לצערנו הרב מדינת ישראל החליטה לסמוך על המצרים, שנותנים ליהודים ולערבים להתקוטט ביניהם, כשהם עומדים מהצד. למרבה הצער".

 

הגמלאים יפשטו על בתי אבות 

יו"ר הבית היהודי, פרופ' דניאל הרשקוביץ, ומספר 3 ברשימה, אורי אורבך, יבלו את השבת - כל אחד בנפרד - בירושלים, בניסיון אחרון לגייס קולות למפלגתם. אורבך ישהה בקהילת הרווקים הדתיים בשכונת קטמון, המכונה "הביצה", והרשקוביץ יתמקד בקהילות המבוססות. השניים "ידלגו" בין בתי הכנסת באזור שהותם ויישאו דברים.

  

גם הגמלאים לא זנחו את תרבות ה"פוטו-אופ" עם סוחרי הפירות והירקות בשווקים, ויצאו לסייר בשוק הכרמל בשעות השיא שלו. פעילי המפלגה יצא לשטח יחד עם מספר 2 ברשימה, גדעון רייכר. בימים הקרובים ייצאו פעילים של המפלגה לבתי אבות ברחבי הארץ, לשכנע בוחרים פוטנציאליים.

 

יו"ר ישראל חזקה, אפרים סנה, שהציב את הלחימה בפשע כיעד מרכזי בקמפיין הבחירות של מפלגתו, עורך בימים האחרונים סיורים במוקדי פשע, ונפגש עם סוחרים שנופלים קורבן לגביית דמי חסות. אתמול הוא סייר בשוק שכונת התקווה, ואמר לרוכלים המאוימים על ידי משפחות הפשע כי אם יקבל את המנדט "את סל התרופות הבא יממנו משפחות הפשע מכיסם".

 

ירוק בעיניים

במפלגת "הירוקים" מתכוונים בימים הקרובים להיעזר במועמד לנשיאות ארה"ב לשעבר, אל גור, ולהקרין את סרטו "אמת מטרידה" בפני מצביעים פוטנציאלים.

המפלגה ממשיכה לקיים "חוגי בית" בין קרונות רכבת ישראל, ובט"ו בשבט ישתתפו  באירוע של "תנו לחיות לחיות" באשקלון, בהשתתפות ד"ר רפי קישון ויו"ר המפלגה, פאר ויסנר.

 

צוללנים של "התנועה הירוקה-מימד" יצאו היום למפרץ אילת, להשתתף במבצע ניקיון של קרקעית הים. רוכבי אופניים מטעם המפלגה מסיירים בירושלים ומחלקים פליירים. יו"ר המפלגה, מיכאל מלכיאור, ערך אתמול סיור ברים בירושלים, ובימים הקרובים ישתתף בחוגי בית ובסיורים ברחבי הארץ. 

 

גם ב"עלה ירוק" מתכננים לערוך ביום ראשון סיור ברכבת ישראל, לטייל בקרונות, לפגוש מצביעים פוטנציאליים ואולי אף להגדיל את התמיכה במפלגה באמצעות קולות החיילים. 

 

המפלגות הערביות: מפגשים וצעדות

בחד"ש המשיכו היום לקיים חוגי בית ומפגשים עם אנשים ברחבי הארץ. מזכ"ל המפלגה איימן עודה ביקר עד לשעות אחר-הצהריים במספר יישובים, ובערב מתקיימים כנסים גדולים של המפלגה ביפו ובאבו גוש. "הדרך לניצחון היא עוד ועוד מפגשים עם אנשים, וכך נעשה עד ליום הבחירות" אמר עודה.

 

ח"כ דב חנין המשיך לנהל דיאלוג עם הצעירים ברחוב התל אביבי. "הסתובבתי בקינג ג'ורג' ובפלורנטין. ההרגשה היא מצוינת", הוא אומר. "מדי יום נפגשים עם עוד ועוד צעירים שמבינים כי חד"ש הפכה לאופציה עבורם". בשעות הבוקר השתתף חנין בפאנל באוניברסיטה הפתוחה שדן בפתרונות אפשריים לשאלת ירושלים.

 

בבל"ד בחרו היום, בנוסף לחוגי הבית ולמפגשים הרבים, ליטול חלק בצעדה שהתקיימה במשולש נגד האלימות הגואה במגזר הערבי. "הייתי הח"כ היחיד שנכח שם", אמר יו"ר הסיעה ח"כ ג'מאל זחלקה, שהסביר כי "לתופעה יש שתי פנים. גם אלימות גואה בחברה הערבית, ומצד שני אוזלת יד של המשטרה. שוחחתי עם אנשים, שבנו וקראנו לצאת ולהצביע, והסברנו למה חשוב דווקא עכשיו להצביע לבל"ד. אני מאוד אופטימי". בערב מקיימת המפלגה אסיפה גדולה בכפר יאסיף.

 

ברע"ם-תע"ל המשיכו גם היום לקיים מפגשים במרבית היישובים הערבים, מהצפון ועד הנגב. בכפר מנדא התקיים כנס פעילים אליו הגיעו הח"כים ובערב צפוי להתקיים כנס בטייבה. "אנחנו מסתובבים בין האנשים, מדברים איתם וחשים את הלך הרוחות. העלייה בפאשיזם מעלה את סף ההתעניינות. אני רואה רצון גדול לצאת ולהצביע כמענה לליברמן ולימין", אמר ח"כ אחמד טיבי המרכז את מטה ההסברה במפלגה.

 

בהכנת הידיעה השתתפו יעל ברנובסקי, אמנון מרנדה, שמוליק חדד, רועי מנדל, אלי סניור, קובי נחשוני, רונן מדזיני ושרון רופא-אופיר
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נתניהו. חמאס יהיה כאן
צילום: AP
בן-אליעזר. מרים מנדטים
ליברמן. "נראה חמוד"
צילום: AFP
כצל'ה ואלדד בשדרות
צילום: זאב טרכטמן
רייכר. יצא לשוק
צילום: ירון ברנר
מלכיאור. סיור בברים
צילום: דב גרובגלד
סנה. באתרי הפשע
צילום: ירון ברנר
מומלצים