שתף קטע נבחר

השבוע של פרס: יכריע מי ירכיב ממשלה

ביום רביעי אמור נשיא המדינה, שמעון פרס, להתחיל בסבב התייעצויות, שבסופו יכריע על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. מבית הנשיא נמסר: "הנשיא מבין את החשיבות בכינון ממשלה יציבה בזמן הקצר ביותר"

נשיא המדינה, שמעון פרס, עתיד לפתוח השבוע בסבב התייעצויות, שבסופו יטיל על אחד המועמדים את מלאכת הרכבת הקואליציה. כפי שהדברים נראים כעת, האות לפתיחת ההתייעצויות יינתן ביום רביעי בשעה 18:00, אז יגיע יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליעזר ריבלין, לבית הנשיא, וימסור לו את התוצאות הרשמיות.  

  

מיד לאחר מכן, יזמין פרס את כל נציגי המפלגות בזו אחר זו, לפי מפתח של גודל. עוד ביום רביעי צפויים להגיע בזה אחר זה נציגי שתי המפלגות הגדולות: "קדימה" ו-"הליכוד" בהתאם. הפגישות ייערכו ברצף עד ליום שישי בבוקר. החלטת הנשיא צפויה להתקבל לקראת סוף השבוע, או תחילת השבוע הבא.  

 

 

החוק מתיר לנשיא המדינה עד שבעה ימים לגבש את החלטתו מרגע ההכרזה על התוצאות הרשמיות, אך ההערכות הן שפרס לא ינצל את מלוא הזמן וישאף להגיע להחלטה בהקדם.

  

על-פי החוק, מרגע שהחליט הנשיא על המועמד שירכיב את הקואליציה, יוקצו למועמד 28 ימים לביצוע המשימה. במידת הצורך, זכאי המועמד לקבל ארכה של 14 ימים נוספים מנשיא המדינה לצורך מטרה זו. אם המועמד הנבחר לא יצליח במשימתו, יתחיל התהליך מההתחלה, כאשר כל הסיעות יוזמנו שנית לבית הנשיא ויגישו לו את המלצותיהן, וזה יטיל את מלאכת הרכבת הקואליציה על מועמד אחר. 

 

אם גם המועמד השני לא יצליח להקים ממשלה בתום מכסת 42 הימים, תעבור האחריות לכנסת ישראל. במקרה כזה, הכנסת רשאית תוך 21 יום להגיש לנשיא המלצה בכתב למועמד חלופי, עם חתימותיהם של 61 ח"כים לפחות. אם חבר הכנסת שזכה להמלצה לא יצליח להקים ממשלה תוך 14 ימים, תלך ישראל למערכת בחירות נוספת.

  

מבית הנשיא נמסר: "הנשיא מודע לכובד האחריות המוטלת על כתפיו, ומבקש לא לעסוק בספקולציות עד להתחלת סבב השיחות. הנשיא מבין את החשיבות בכינון ממשלה יציבה בזמן הקצר ביותר, אך לא יגבש החלטה לפני שייפגש עם כלל הסיעות ויתייעץ עם נציגיהן".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרס ולבני. ארכיון
צילום: משה מילנר, לע"מ
מומלצים