שתף קטע נבחר

שני בכירים אמריקנים יגיעו בקרוב לדמשק

ג'ון קרי והווארד ברמן, שני בכירי ועדות החוץ של הקונגרס, ייוועדו עם בכירים בדמשק. לא ידוע אם מסעם נעשה ביזמתם או ביזמת הממשל, אך דבר אחד ברור: הוא מעיד על רצונה של ארצות הברית לפתוח דף חדש בערוץ הסורי

ראשי ועדות החוץ של הקונגרס האמריקני מתכוונים להגיע בימים הקרובים לביקור בסוריה ולהיפגש עם הנשיא אסד בדמשק. מדובר בסנוניות ראשונות, המבשרות על שינוי ביחסי ארצות הברית, תחת הממשל הדמוקרטי של הנשיא אוובמה, עם מדינה שנחשבה לאחת ממדינות ציר הרשע תחת ממשל בוש.

 

ג'ון קרי, יו"ר ועדת החוץ של הסנאט, והווארד ברמן, יו"ר הוועדה המקבילה בבית הנבחרים, שביקרו בעבר בדמשק, החליטו לחזור ולהיפגש עם אסד. הסנאטור קרי אף נועד באמצע השבוע שעבר לארוחת בוקר עם מזכירת המדינה הילרי קלינטון. במחלקת המדינה סרבו להתייחס לתוכן שיחתם של השניים.

 

טרם שיגיע לדמשק, יבקר קרי באמצע השבוע בישראל, לשיחות עם בכירים בארץ. לאחר מכן ימשיך לסוריה. בעקבותיו ייצא לדמשק גם הווארד ברמן היהודי.

 

אובמה מתכוון להורות על ביטול אחת מהסנקציות הכלכליות המוטלות על סוריה, ולאפשר לה לשקם את חברת התעופה הלאומית, הזקוקה לחלפים מהחברה האמריקנית "בואינג". זה צעד ראשון של רצון טוב ואיתות לסורים, לפיו יש על מה לדבר.

 

הערוץ הסורי נראה קורץ יותר לממשל אובמה על רקע הקשיים בערוץ הפלסטיני ותוצאות הבחירות בישראל. בוושינגטון חורקים שיניים נוכח התוצאות, העשויות להוביל להקמת ממשלה ימנית בישראל. מרטין אינדיק, שהיה שגריר ארה"ב בישראל, מודה שארה"ב ניסתה לסייע לשמעון פרס לנצח בבחירות 1996, ובעקבות נצחונו של נתניהו אז, התנהלה מערכת יחסים רעועה בין ממשל קלינטון לממשלת נתניהו.

 

אינדיק, המקורב להילרי קלינטון, אמר ל"ניו-יורק טיימס" כי הניסיון להתערב בפוליטיקה הפנימית הישראלית היה מזיק, וכי המסקנה שלו היא שממשל אובמה צריך לנצל את תקופת הביניים כדי לקדם דיאלוג עם סוריה.

 

שאלת איראן

לא ברור אם ממשל אובמה מעוניין לקדם דיאלוג עם סוריה באמצעות שני הדמוקרטים הבכירים, או שמדובר ביוזמה של קרי וברמן, שביקרו בעבר בדמשק. בכל מקרה, הממשל אינו יכול להורות לשני הבכירים של לא לנסוע לדמשק. לממשל גם יש דרכים נוספות להעביר מסרים לדמשק - בין השאר באמצעות השגריר הסורי בוושינגטון, עימאד מוסטפה, והשגרירות האמריקנית בדמשק.

 

ממשל אובמה היה רוצה לנתק את סוריה מהקשר לאיראן, לנסות לנתק את הסיוע הצבאי לחיזבאללה ולחמאס ולייצב את המזרח התיכון. אובמה מקווה להסתייע בסוריה לייצב את המצב בעיראק ובלבנון, ולגשש באפשרות של השגת שלום בין ישראל וסוריה.

 

על רקע תוצאות הבחירות בישראל, השליטה של חמאס בעזה והפילוג בקרב הפלסטינים, ישנם בוושינגטון הרואים בערוץ הסורי אופציה בעלת סיכוי גדול יותר להישגים מבחינת ממשל אובמה.

 

בממשל אובמה יודעים גם כי משימה זו אינה פשוטה. השאלות הפתוחות הן רבות: האם סוריה מוכנה להינתק מאיראן בתמורה לפתיחת שערי המערב ועד כמה היא מוכנה לסייע בלבנון מבלי להחזיר את השפעתה הגדולה במדינה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים