שתף קטע נבחר

השבוע: קלינטון מגיעה לשמוע את נתניהו

בביקורה הראשון כמזכירת המדינה, תנסה הילרי קלינטון, לבחון את עמדותיו של ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו. נתניהו יציג את חזון ה"שלום הכלכלי". הלחץ האמריקני יחכה מעט

מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, תגיע לישראל ביום שלישי לביקורה הראשון בתפקידה החדש ותנסה לתהות על קנקנה של ממשלת הימין החדשה, שיקים בקרוב בנימין נתניהו. ראש הממשלה המיועד צפוי להבהיר למזכירת המדינה שיעמוד במחויבות קודמיו. עם זאת, הוא אינו מתכוון לקדם את מתווה אנאפוליס על-פי העיקרון של שתי מדינות לשני עמים.

 

קלינטון תגיע מוועידת המדינות התורמות שתתכנס ביום שני בשארם א-שייח על-ידי מצרים, שתעסוק בשיקום רצועת עזה לאחר מבצע עופרת יצוקה. זה הביקור הראשון של קלינטון בישראל בתפקידה הנוכחי. מטרתו, בין היתר, להתוודע לעקרונות הממשלה הישראלית החדשה הצפויה לקום בראשות נתניהו.

 

למרות נכונותו להמשיך במשא ומתן מול הפלסטינים המתונים בראשות הנשיא אבו-מאזן, והאמירה הכללית ש"לפלסטינים הזכות למשול על עצמם", נתניהו מקפיד לא לומר מילה על עקרון שתי המדינות. כך היה בראיון שהעניק ל"וושינגטון פוסט". בראיון שפורסם בשבת, אמר נתניהו שבכוונתו לעמוד בראש ועדה ממשלתית שתעסוק בחיזוק הכלכלה הפלסטינית. הדברים עומדים בקנה אחד עם תוכניתו ל"שלום כלכלי", שיקדים "שלום מדיני".

 

דברים ברוח דומה שמע ממנו השליח המיוחד של ממשל אובאמה למזרח התיכון, הסנאטור ג'ורג' מיטשל, שעמו נועד ביום חמישי. לדברי מקורבי נתניהו, שנכחו בפגישה עם מיטשל, לא הסתמן כל לחץ אמריקני במפגש זה. על פי ההערכה, גם מזכירת המדינה האמריקנית לא תפעיל לחץ על נתניהו, ודאי שלא ערב הקמת ממשלתו. עם זאת, גורמים מדיניים מקצועיים בירושלים העריכו הלילה שלחץ אמריקני אכן יופעל בהמשך על ממשלת נתניהו, כדי לקיים את תהליך אנאפוליס, שמהותו שתי מדינות לשני העמים. עדיין מוקדם להעריך מתי ובאיזה אופן.

 

בביקורה בישראל תיוועד הילארי קלינטון גם עם ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שרת החוץ, ציפי לבני, ושר הביטחון, אהוד ברק. בהמשך היא צפויה להיפגש גם עם הנשיא הפלסטיני, אבו מאזן, ועם ראש ממשלתו, סלאם פיאד. קלינטון אינה צפויה לבקר ברצועת עזה, למרות שתרבה לעסוק בסיוע ההומניטרי לתושבים שם במהלך ביקורה כאן השבוע. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הילרי קלינטון מגיעה
צילום: AFP
נתניהו ומיטשל בפגישתם בשבוע שעבר
צילום: AFP
מומלצים