שתף קטע נבחר

מפעל עוף העמק בסכנת סגירה

משחטת העופות שברמת ישי חייבת 10 מיליון שקלים ואינה מצליחה לגייס כסף מהבנקים, ותשלם לעובדים קשי היום רק חלק משכרם. קיים חשש שתיסגר בקרוב וש-200 העובדים יפוטרו. ההסתדרות הבטיחה לדרוש סיוע ממשלתי

משחטת העופות עוף העמק ברמת ישי בסכנת סגירה, ו-200 העובדים נמצאים בסכנת פיטורים. כך הודיעו היום (ג') הנהלת המפעל וההסתדרות. זאת, בשל מצוקת האשראי במשק, כתוצאה מהמשבר הכלכלי הגלובלי. גורם המעורה בנעשה במפעל טוען כי הוא שקוע בחוב של כ-10 מיליון שקלים, ואינו מצליח לגייס כסף מהבנקים בשל מצוקת האשראי.

 

המפעל, שנמצא בבעלות האגודה השיתופית של קיבוצי עמק יזרעאל, הוא אחד ממקומות העבודה הגדולים היחידים במערב עמק יזרעאל שמעסיק עובדים בעבודת כפיים, והוא מהווה מקור פרנסה מרכזי של חלק מיישובי האזור.

 

עובדי המפעל לא יקבלו את שכרם לחודש פברואר במלואו אלא רק חלק ממנו. הנהלת המפעל עדיין לא החליטה איזה חלק של השכר לשלם לעובדים, וההחלטה תתקבל במהלך השבוע הקרוב לפי מצב המפעל.  בינתיים, חילקה ההנהלה לעובדים מקדמה במזומן בגובה חלק מהשכר על חשבון השכר המגיע להם. העובדים עובדים שלושה ימים בשבוע, וההנהלה אינה משלמת להם על היומיים שבהם אינם עובדים ואף אינה מאפשרת להם לרשום את הימים הללו כימי חופש.

 

  • מכת פיטורים במשק

 

"המפעל כרגע עובד כרגיל, ואינו חשוף כרגע לאף תביעה משפטית, אבל יש חשש כבד שנאלץ לסגור אותו בזמן הקרוב", אמר ל-ynet יו"ר המפעל, שוקי עוגן. לדבריו, "המפעל נמצא בהפסדים ושקוע בחובות, ובגלל המצב הכלכלי ומצוקת האשראי, אנחנו לא מצליחים לגייס כסף מהבנקים כדי לעמוד בהחזר החובות".

 

"בשבוע שעבר אספנו את העובדים והסברנו להם על המצב הקשה ועל החששות שלנו, והתגובה הייתה קשה. רבים מהעובדים במפעל הם מהשכבות החלשות - חלקם הגדול בני מיעוטים ועולים חדשים - ורבים מהם עובדים במפעל כבר עשרות שנים ומרוויחים שכר נמוך. חלקם התחילו לספר על צרות שיש להם בחיים, והתחושה הייתה רעה".  

 

בעקבות השיחה עם העובדים, פנה יו"ר הסתדרות מרחב העמקים ליאון פרץ ליו"ר ההסתדרות עופר עיני, וזה פתח במהלכים לגיוס כסף ממשלתי להצלת המפעל. בהסתדרות אומרים כי אלמלא המאמץ לגיוס כסף ממשלתי להצלת המפעל, שהפיח בו תקווה, המפעל כבר היה סוגר את שעריו.

 

"כיוון שאין לנו דרך לגייס

כסף בשוק החופשי, פנינו להסתדרות כדי לנסות לגייס סיוע חירום ממשלתי", מאשר  עוגן. "שוחחתי עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, והוא אכן עושה מאמצים גדולים לגייס למפעל סיוע. התקווה שלנו שבעזרה חיצונית של המדינה נצליח לשרוד את המשבר".

 

האם תסכימו להגביל את שכר המנהלים במפעל, במידה ותזכו לסיוע ממשלתי?

 

"בהחלט כן. חלק מהמנהלים בכלל לא מקבלים מקבלים שכר, ובכל מקרה, מדובר במצב חירום ואנחנו מוכנים להגביל את עצמנו בכל צורה". 

 

באופן כללי המפעל עומד בתנאים הנדרשים מבחינה סביבתית, אבל במשרד טוענים שישנה בעיה של מטרדי ריח בגלל הקרבה בינו לאוכלוסיה.

 

ריחות רעים וחשש לדליפת חומרים 

אם לא די בצרות הכלכליות של עוף העמק, המפעל סובל גם מבעיות סביבתיות. המועצה המקומית מסרבת לבקשות המפעל להיתרי בניה על רקע דרישתה שהמפעל יועתק ממקומו. במשרד לאיכות הסביבה אומרים כי המפעל עלול לגרום לדליפה של חומרים מסוכנים, וכי הוא גורם ריחות למטרדי ריח בשכונה הסמוכה. בקשה של המפעל לפתור את הבעיה על ידי הגבהת גדר ואמצעים נוספים סורבה על ידי הועדה המקומית לתכנון ובניה. המפעל הסדיר את נושא הטיפול בשפכים והוא עומד בתנאי רשיון העסק בנושא זה, כולל בנושא הזרמת תמלחות לים. תושבים בשכונה דרשו להעביר אותו למקום אחר, אך ההערכה היא שאם המפעל ישרוד את המשבר, הוא לא יעבור מקום.

 

משחטת עוף העמק סיפקה בעבר עוף לתנובה ולטיב טעם, אך חתמה לפני כשמונה חודשים על הסכם שותפות עם חברת בעלי כנף שבבאר טוביה, ופתחה עמה חברה חדשה, "עוף טבע העמק". אלא שהחברה נכנסה לאחרונה למשבר ושקעה בחובות.

 

בהכנת הידיעה השתתפו שרון רופא-אופיר ויעל עברי-דראל

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משחטת העופות בסכנת סגירה (צילום אילוסטרציה)
צילום: חגי אהרון
מומלצים