שתף קטע נבחר

זירת הקניות

השריפה ביהוד: המשרד להגנת הסביבה התריע

במפעל שנשרף ביום שישי ביהוד התגלו בחודש שעבר ליקויים במוכנות לשריפה ובאחסנת החומרים המסוכנים. המשרד להגנת הסביבה התריע והתנה את חידוש הרישיון. כעת, לאחר השריפה, שוקלים במשרד לפתוח חקירה בנושא. גם לאחר שריפות אחרות במפעלים לאחרונה התברר שהמשרד התריע מבעוד מועד

במפעל שנשרף ביום שישי ביהוד נמצאו בחודש שעבר ליקויים בהיתר כיבוי האש ובאופן בו מאוחסנים החומרים המסוכנים. לאור הליקויים שיגר המשרד להגנת הסביבה מכתב התרעה למנהלי המפעל, והתנה את חידוש רישיון העסק בתיקונם. כעת, יומיים לאחר השריפה, שוקלים במשרד להורות למשטרה הירוקה לפתוח בחקירה נגד המפעל.

 

 

ביום שישי פרצה שריפה גדולה במפעל, שמחזיק חומרים כימיים מסוכנים ודליקים. עם פרוץ האש, ועל רקע פיצוצי חביות, התעורר החשש שמא יש במקום רעלים שייפלטו וייסכנו את התושבים המתגוררים בסמוך. צוותי הכיבוי שפעלו במקום הכריזו על "אירוע חומרים מסוכנים", והתושבים בקרבת מקום הונחו להסתגר בבתיהם ולהגיף חלונות.

 

בהמשך, בדיקות ניטור אוויר גילו כי לא נפלטו לאוויר רעלים בריכוזים מסוכנים, ואין חשש לבריאות הציבור פרט לעשן הרב. אלא שכעבור יומיים התבררו עובדות אחרות: המפעל קיבל בחודש שעבר התרעה על ליקויים בהיערכות לשריפה.

 

בגלל הליקויים הרישיון לא חוּדש

מפעל "יעד כימיקלים" עוסק בהעברת חומרים מסוכנים לאריזות קטנות, ולא מתקיימים בו תהליכי ייצור, ערבוב חומרים או כל פעילות אחרת בעלת סיכון לתגובה כימית בין חומרים. ולמרות זאת, בקשתו של המפעל לחידוש רישיון העסק טרם אושרה על רקע הליקויים שהתגלו בחודש שעבר.

 

מבדיקת ynet עולה כי ב-11 בפברואר הגיעו למפעל צוותים מטעם מחוז מרכז במשרד להגנת הסביבה, וכן נציגי עיריית יהוד. במהלך סיורם התברר כי ישנם ליקויים באחסון החומרים המסוכנים בשטח המפעל, ליקויים בציוד המיגון במפעל וכי היתר כיבוי האש טרם הוסדר.

  

מספר ימים לאחר מכן הוציא המשרד להגנת הסביבה התרעה בעניין זה למנהלי המפעל, ואף יידע את העירייה כי חידוש רשיון העסק שלו מותנה בקיום התנאים ותיקון הליקויים. כחודש לאחר מכן - פרצה השריפה.

 

במשרד ציינו כי צוותים מטעם המשרד מבצעים ויבצעו בימים הקרובים סיורים באתר לצורך השלמת מידע מהזירה, ובהמשך יוברר האם ישנן נסיבות המצדיקות פתיחת חקירה של המשטרה הירוקה.

 

המשרד מתריע - אך השריפות פורצות

בחודשים האחרונים התרחשו שלוש שריפות במפעלים בהם מאוחסנים חומרים מסוכנים. בכל הפעמים התברר לאחר מכן כי המשרד להגנת הסביבה התריע מראש על חריגות מנהלים, ליקויים ותקלות מבעוד מועד, אך אלה לא הצדיקו נקיטת הליכים משפטיים או סגירה של המפעל. בדיעבד, ההתרעה גם לא מנעה את השריפות.

 

כך למשל, ועדת הבדיקה שהוקמה לאחר השריפה במפעל א.ש. אקולוגיה בפתח תקווה גילתה כי במפעל אותרו חריגות שונות ומספר ליקויים, והמשרד להגנת הסביבה עקב אחר התנהלותו. עם זאת, לא היו בידי המשרד ממצאים מספיקים כדי לפתוח נגד המפעל בהליכים ולהביא לסגירתו. כעבור מספר חודשים פרצה השריפה, בה נספו שני בני אדם. מבדיקת הוועדה עולה כי לו היו מטופלים הליקויים בזמן ניתן היה אולי למזער - ואף למנוע - את האירוע. 

 

גם לאחר השריפה במפעל "אגן כימיקלים" באשדוד התברר כי זמן מה לפני האירוע התריעו אנשי המשרד להגנת הסביבה בפני מנהלי המפעל על חריגות באופן אחסנת החומרים המסוכנים בשטח התפעולי, ודרשו לתקן את הליקויים. גם במקרה זה, לא איפשרו החריגות לנקוט נגד המפעל בהליכים משמעותיים יותר.

 

בדיקת שירותי הכיבוי אוששו כי הסיבה לפרוץ האש הייתה איחסון לקוי של החומרים - בדיוק כפי שהתריע המשרד להגנת הסביבה. 

 

הבעיה: אכיפה לא יעילה שאינה מרתיעה

דו"ח מבקר המדינה לשנת 2008 מצא כי מנגנון האכיפה של המשרד להגנת הסביבה כשל לחלוטין. על פי ממצאי הדו"ח, זרוע האכיפה של המשרד אינה מתמודדת עם עומס התלונות המוגשות, אינה מטפלת בדו"חות בזמן, אינה גובה קנסות, מזניחה תיקי חקירה עד להתיישנותם, ומאפשרת למזהמים לחמוק מעונש. המבקר ציין כי חוסר האונים של המשרד בכל הקשור לאכיפה משאיר את הסביבה לא רק מלוכלכת אלא גם אינו מרתיע את העבריינים.

 

בין היתר התברר כי גם אם המשרד מצליח להגיש כתב אישום נגד מפעל או גורם מזהם, זמן הטיפול בבקשה אורך תשעה חודשים בממוצע. במקרים החמורים יותר מעביר המשרד את הטיפול למשטרה הירוקה להגשת כתב אישום באמצעות תובע חיצוני, ואז משך הטיפול בבקשות ארוך יותר - כשנתיים חולפות ממועד ביצוע העברה ועד הגשת כתב האישום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוד נברו
השריפה במפעל ביהוד
צילום: דוד נברו
מומלצים