שתף קטע נבחר

מחקר ענק: צמחונות מונעת סרטן

חוקרים בבריטניה שבדקו למעלה מ-52 אלף איש מצאו שיעור נמוך של מחלות סרטן בקרב צמחונים ואוכלי דגים בהשוואה לצרכני בשר. עם זאת נמצא שיעור גבוה של סרטן המעי הגס בקרב הצמחונים, מה שסותר את ההמלצות למניעתו הכוללות תזונה עשירה בירקות, פירות וסיבים תזונתיים

צמחונות טובה לבריאות: מחקר רחב היקף שכלל עשרות אלפי נשים וגברים הראה כי תזונה צמחונית הפחיתה באופן משמעותי את שיעור מחלות הסרטן. עם זאת נמצא באופן מפתיע שיעור גבוה של סרטן המעי הגס בקרב הצמחונים, אף שההמלצות למניעתו כוללות תזונה עשירה בירקות פירות וסיבים תזונתיים. המחקר החדש פורסם בגליון החדש של כתב העת האמריקני לתזונה קלינית.

 

 

אף שההמלצות התזונתיות המטופטפות לנו בשנים האחרונות ממליצות על תזונה הכוללת חמש מנות פרי וירק מידי יום להפחתת סרטן ומחלות אחרות, הרי שהעדויות המדעיות לכך מועטות.

 

במחקר החדש בחנו החוקרים מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה את הקשר בין תזונה לסרטן בקרב 52,700 גברים ונשים בגילאי 20 עד 89 במהלך שנות התשעים. הנבדקים חולקו לארבע קבוצות: צמחונים, טבעונים, אוכלי דגים ואוכלי בשר.

 

במהלך המחקר נמצא כי שיעור מקרי הסרטן הכולל היה נמוך יותר בקרב אנשי קבוצת הצמחונים ואנשי קבוצת אוכלי הדגים, בהשוואה לשיעור הסרטן שנמצא בקרב אוכלי הבשר.

 

עם זאת, הממצאים היו מפתיעים בנוגע לשיעור סרטן המעי הגס: מספר החולים בסרטן זה היה דווקא גבוה בקרב אנשי קבוצת הצמחונים, בהשוואה לקבוצות אחרות, אף שההנחיות למניעת סרטן המעי הגס כוללות תזונה עשירה בירקות, פירות וסיבים תזונתיים - המהווים חלק משמעותי בתזונה של אנשים צמחונים. הממצאים עמדו בסתירה גם באשר לעובדה שצריכת בשר אדום מגבירה את הסיכון לסרטן המעי הגס.

 

"יש הרבה בלבול בתחום הזה", אמר ראש צוות החוקרים, פרופ' טים קי, "הממצאים מראים כי קיים שיעור מופחת של סרטנים אצל צמחונים ואוכלי דגים. עם זאת, תזונה כזו אינה מגינה בפני סרטן המעי הגס, ולפיכך יש לבחון לעומק את המשמעויות מהממצא הזה".

 

מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר: "המידע מצטבר ממחקרים רבים, המוכיחים כי שילוב של ירקות ופירות בתפריט היומי הוא בעל תפקיד חשוב במניעת מחלת הסרטן. לכן, האגודה למלחמה בסרטן ממליצה להגביר את הצריכה היומית של פירות וירקות. מומלץ לצרוך בין 5 ל-9 מנות ירק ופרי ביום, בהתאם לצריכת הקלוריות. ירקות מומלץ לצרוך ללא הגבלה, לפחות 3 מנות ביום. לגבי פירות, מומלץ לצרוך לפחות 2 מנות ביום. כמו כן, מומלץ לצרוך פירות וירקות מכל קבוצות הצבעים - אדום (כגון עגבנייה, גמבה ואבטיח), כחול/סגול (כגון חציל, סלק ושזיפים כהים), ירוק (כגון ברוקולי, חסה ומלון), לבן (כגון כרובית, בצל שאלוט ובננה) וצהוב/כתום (כגון בטטה, תירס ותפוז)". 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ירקות. הוכחה נוספת למניעת סרטן
צילום: יהונתן צור
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים