שתף קטע נבחר

זירת הקניות

מחקר: יש חשמל מתחת לאדמה ברמת הגולן

מחקר חדש מגלה: בדרום רמת הגולן ניתן להפיק אנרגיה גיאותרמית המבוססת על חום כדור הארץ, ובאמצעים פשוטים יחסית. "זוהי אנרגיה ידידותית לסביבה, שמצריכה רק קידוח וטורבינה; היא מתחדשת ואיננה מתכלה", מבהיר החוקר

גילוי חדש יוכל להעניק בשנים הקרובות למדינת ישראל שפע של אנרגיה נקייה: חוקרים גילו כי ברמת הגולן ניתן להפיק אנרגיה מהחום האצוּר בבטן האדמה.

 

עד היום לא השקיעה מדינת ישראל משאבים בפיתוח מקור אנרגיה זה, מאחר שהמחקרים העריכו שאין בישראל פוטנציאל משמעותי. מחקר חדש מגלה כי הפוטנציאל לא רק שקיים, אלא שהפקת האנרגיה בגולן תהיה פשוטה יותר מבמקומות אחרים בעולם.

 

אנרגיה גיאותרמית - המנצלת את הטמפרטורות הגבוהות מתחת לפני הקרקע - מוכרת וכבר מנוצלת בארצות הברית ואירופה. אך בעוד שבמרבית המקומות הללו יש צורך לבצע קידוח לעומק רב, המחקר מגלה כי ברמת הגולן ניתן להגיע למאגר האנרגיה בעזרת קידוח פשוט יחסית.

 

את המחקר ביצע ד"ר אייל שלו מהמכון הגיאולוגי בשיתוף עם חברת "אורמת", אשר מבצעת פרוייקטים דומים במקומות אחרים בעולם. המחקר אף הוצג לאחרונה למדען הראשי במשרד התשתיות, שהתרשם ממנו והעניק לו תמיכה.

 

מים חמים בלחץ 

המחקר גילה כי בדרום רמת הגולן קיים פוטנציאל משמעותי להפקת אנרגיה גיאותרמית. הטמפרטורות הדרושות להפקת אנרגיה זו עומדות על בין 150 - 200 מעלות צלזיוס, אולם כאמור בעוד במרבית העולם נדרש קידוח של בין 6-10 קילומטרים לעומק האדמה, הרי שבדרום הרמה  מספיק קידוח של שלושה קילומטרים בלבד.

 

בשיחה עם ynet מגלה שלו כי סוגיית עומק הקידוח והעובדה כי באזור זה מצויים מים בתנאי לחץ - הופכת את הפקת האנרגיה באזור זה לכדאית מאוד מבחינה כלכלית. "המים באזור זה ייצאו לבד מן הקרקע, ולא יצטרכו לשאוב אותם", הוא מסביר.

 

שלו, אשר ניתח את כל נתוני טמפרטורות העומק בישראל, מספר כי מדובר בגילוי חשוב עבור המשק הישראלי והסביבה וכי בחודש הקרוב, בעידוד משרד התשתיות, יגיעו לישראל חוקרים מגרמניה, המתמחים בנושא.

 

בהיבט הסביבתי מסביר שלו, כי יתרונותיה הסביבתיים של האנרגיה הגיאותרמית עולים על יתרונות אנרגיה המופקת ממקורות אחרים. "זוהי אנרגיה שצורכת שטח קטן מאוד, רק קידוח והצבת טורבינה. מעבר לכך, מדובר באנרגיה מתחדשת - שאיננה מתכלה".

 

בניגוד לאנרגיה סולארית התלויה במזג אוויר ובשעות היום, הרי שכאן מדובר בחום בלתי פוסק המיוצר בבטן האדמה, שפוטנציאל ההפקה ממנו הוא אינסופי לטענת החוקרים.

 

מומחים בתחום האנרגיה הגאותרמית מאמינים כבר שנים כי שיטה זו תוכל להיות תחליף נפוץ לשימוש בדלקי מאובנים (נפט ודלק), אך מדגישים כי קיימים עדיין קשיים טכניים והנדסיים שטרם באו על פתרונם.

 

"סוגיית עלות הקידוחים להפקת אנרגיה גיאותרמית מהווה עדיין קושי מרכזי", הדגיש שלו, "אך בארצות הברית כבר עובדים על טכנולוגיות יעילות וזולות יותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חשמל מתחת לאדמה? רמת הגולן
צילום: סלימאן אבוגוש
מומלצים