שתף קטע נבחר

רוסיה לנאט"ו: קיום תרגיל בגאורגיה - פרובוקציה

הברית הצבאית מתכוונת לערוך תמרונים צבאיים בהשתתפות חיילים מ-19 מדינות על אדמת גאורגיה. רוסיה, שלאחרונה חידשה את יחסיה עם נאט"ו, הבהירה כי הצעד לא מקובל עליה

מתיחות חדשה ביחסי רוסיה-נאט"ו על רקע גאורגיה: מוסקבה קראה היום (ה') לנאט"ו לבטל את סדרה של תרגילי צבא שמתוכנן להתקיים בחודש הבא בשטח שכנתה ויריבתה מדרום, גאורגיה. זאת בטענה כי המהלך נוגד את המאמצים לשיקום היחסים, שהידרדרו מאז המלחמה בקווקז בקיץ שעבר.

 

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר כי התרגילים המתוכננים לא יסייעו ליציבות האזור. "ההפגנה של שיתוף הפעולה של נאט"ו עם המשטר הגאורגי לא צפויה לשגר איתות חיובי לאלו המעוניינים באמת להשיג יציבות בקווקז", צוטט בסוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס". 

 

הברית הצבאית הצפון-אטלנטית (נאט"ו) הודיעה שתערוך בגאורגיה תמרונים בהשתתפות 1,300 חיילים מ-19 מדינות, בין התאריכים 6 במאי ל-1 ביוני. "זה מגוחך, זו פרובוקציה", אמר שליח רוסיה לנאט"ו, דמיטרי רוגוזין, בהתייחסו לתמרונים המתוכננים ברפובליקה הסובייטית לשעבר שאליה פלשה ארצו באוגוסט אשתקד.

 

"ביקשתי ממזכ"ל נאט"ו לדחות את התרגילים האלה או לבטלם", אמר הדיפלומט הרוסי. רוסיה, הרואה בשכנתה גאורגיה כשוכנת באזור השפעתה המסורתית, שיגרה בקיץ את כוחותיה למדינה לאחר שניסתה לכבוש מחדש מחוז בדלני ששוכן בין שתי המדינות, דרום אוסטיה. הודעת נאט"ו על התמרונים באה על רקע מאמץ לשיקום היחסים עם מוסקבה.

 

מוקדם יותר השנה הסכימו מוסקבה ונאט"ו לחדש את הדיאלוג ביניהם באופן מלא. "לפני שחידשנו את שיתוף הפעולה הצבאי בין רוסיה לנאט"ו, לא רצינו שייערכו

 תרגילים צבאיים עם כוחות זרים סמוך לגבולותינו", אמר רוגוזין. הוא אמר שלא התקבלה התחייבות בכתב בנושא מנאט"ו, אך הייתה הבנה שכזו. "זה היה ברור", טען השליח הרוסי.

 

רוגוזין דחה את טענת נאט"ו, לפיה התרגילים תוכננו כבר בשנה שעברה, לפני פרוץ המלחמה בגאורגיה. "העבודה שהם תוכננו לפני זמן רב אינה רלוונטית, משום שמלחמה היא בגדר כוח עליון. לערוך תמרונים צבאיים במדינה שבה רק הסתיימה מלחמה הוא בלתי אפשרי". לפי נאט"ו, התרגילים ייערכו במרחק של כ-20 ק"מ מזרחית לבירה טביליסי, במטרה לשפר את התיאום בין חברות הברית הצבאית. ארגון נאט"ו דחה את הביקורת והודיע בתגובה שרוסיה יכולה להצטרף לתמרונים הצבאיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לברוב: זה לא יסייע ליציבות
צילום: AFP
רוגוזין: זה מגוחך
צילום: איי אף פי
מומלצים